Korrigerat 2008-02-15/Lars-Gunnar

LV15 och LV24
Volvo var sent ute med en Diesel. Leyland för att inte tala om USA hade redan dessa motorer. Volvos ide var att satsa på Hesselmanmotorn men fick tänka om. Den nya kom 1940 motorn fick beteckningen VDA (Volvos Dieselmotor typ A) av förkammartyp. De var dock svårstartad i kall väderlek så 1946 presenterades en variant av förkammarmotorn.
LV15/LV24 blev kända som ”Rundnosen” och mycket populär. Motoreffekten var bara 95/100 Hk men användes i långtrad med semitrailer. En nykonstruerad Diesel kom 1950 med beteckningen VDC och denna motor är anfader till dagens motorer. Även LV15/LV24 är anfader till den 1953 uppvisade L385 Viking

L29C och L29V
L29C/V (civil/vägverket) var Volvos första stora tunga lastbil med en Diesel. Den redan tidigare lanserade L29 typerna genomgick förbättringar och förstärkningar och fick en ännu längre motorhuv för att kunna rymma Diesel-sexan. Senare kom en modernare motor med beteckning VDF med 150 Hk. LV29 var en kompromiss som 1951 ersattes av L395 Titan som alltså också var en kompromiss mer eller mindre. Volvo har varit smarta men, kanske det är därför som dem överlevt.