Volvo Lastbilar 1920-talet

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo Lastbilar 1920-talet

Inläggav Lars-Gunnar » 01 feb 2008, 21:16

För att visa min ärliga avsikt gentemot Volvo Trucks, Sweden har jag tagit samtliga foton från Volvos hemsida http://www.volvo.com/trucks/sweden-mark ... rik/1920s/. Jag har gjort en sammanfattning av sidans innehåll samt lagt till lite egna ord.
Korrigerat 2008-02-15/Lars-Gunnar


Bild

Serie 1 och 2

Serie1 var benämningen på Volvos första lastbil och 1928 lämnade den första bilen produktionslinjen. Det var en medelstor och hade en 4–cylindrig bensinmotor på endast 28 HK. Lastförmågan var 1,5 ton. En 3-växlad växellåda ingick som gav en toppfart på 40 km/timme. Ingen värme att tala om fanns att tillgå annat än det lilla som kunde tränga igenom från motorn. Bilen levererades utan hytt men kunde fås som standardhytt av Åtvidabergs fabrikat.

Serie 2 var en uppdatering av serie1. Samma mediokra motor, reducerad bakaxelutväxling och bredare spårvidd till 1,46 m. Det kunde göras genom att bakaxelfjädrarna som tidigare suttit under rambalken nu monterades utanför rambalken och som ännu är en vedertagen metod. Träratten ersattes av en av bakelit. I slutet av 20-talet började de första bussarna se dagens ljus. Serie 2 försågs med kaross och vilade på ett rent lastbilschassi. På gamla foton av dåtidens bussar kan man se detta på att det stickar ut en motorhuv.

Bild

Serie 3-4

Serie 3 År 1929 kom Volvos 3:e lastbilsmodell ut med en kraftigare 6-cylindrig motor med beteckningen DB som gav 55 hk. Denna modell var en uppdatering av serie 2. Det mesta var sig likt förutom högre totalvikt och högre nyttolast. C:a 2 ton var norm för denna bil. Den hade ekerhjul av trä men med gummihjul men endast bromsar på bakhjulen vilket inte var någon fördel för tyngre transporter.
Serie 4 var den första lastbil med boggi någonsin från Volvo och fick benämningen LV64 LF där de 2 sista bokstäverna stod för Long Frame i meningen lång ram. Utformningen av boggin påminner mycket om Volvos T-ride konstruktion utan fjädrar. Motorn var första åren samma som i serie3 men fick senare en starkare motor på 65 hk. Den kom till för att minska axeltrycket på 30-talets mycket dåliga standard på de vägar som fanns då och inte så mycket att öka nyttolasten. Denna modell kom främst bussbolagen till godo. Serie 3-4 lastbilarna tillverkades i 3 år och var de sista omoderna lastbilar Volvo tillverkade.
Lars-Gunnar
 

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster