Sida 1 av 3

Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 13 feb 2010, 19:14
av Anders
En ny broschyr, N12 den här gången. Jag satt just och funderade huruvida det var N12 eller F89 som var Volvos top of the line under åren som de tillverkades parallelt?

En hel drös med riktigt fina bilar har man avfotograferat för den här broschyren, bla. ett ekipage med ledat släp för sandtransporter. De kan väl inte ha varit speciellt vanliga?

Fanns det förresten någon förlängd hytt för de här bilarna motsvarande Scanias sovhytt för torpedbyggena?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 13 feb 2010, 19:18
av Anders
Del 2:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 13 feb 2010, 19:20
av Anders
Del 3:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Det var allt för den här gången. Ska se när det blir av nästa gång att dra igång scannern :D
Har ett gäng påbyggnadsbroschyrer att beta av innan vi kommer in på F10/F12.

Anders

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 13 feb 2010, 21:07
av Stellan
Anders skrev:En ny broschyr, N12 den här gången. En hel drös med riktigt fina bilar har man avfotograferat för den här broschyren, bla. ett ekipage med ledat släp för sandtransporter. De kan väl inte ha varit speciellt vanliga?

Fanns det förresten någon förlängd hytt för de här bilarna motsvarande Scanias sovhytt för torpedbyggena?

Det fanns nog en hel del sådana ekipage i Sverige. I Bohuslän hade Huvuröds grus flera stycken och Färdig Betong i Brodalen, Lysekil, hade några också och de här fordonen gick enbart i trafik mellan grusgropar och betongfabriker. Tanken med de släpen var att få ut axelavstånden så långt som möjligt för att maximera totalvikten på ekipagen.

Visst hade Volvo "sovhytt" på sina nosbilar också

Bild

Bild

Bild

Bild

Påminner inte arrangemanget om en tidigare svensk hytt? :mrgreen:

/Stellan

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 13 feb 2010, 22:02
av Anders
Väldigt intressant Stellan!
Tror aldrig att jag har sett en sådan hytt tidigare, i alla fall inte på någon bil i sverige.
Hur var skillnaden mellan N88/N10/N12 egentligen? För mellan F89/F12 var det väl ett rätt så enormt steg i utvecklingen? Tidsepoken 1970-1980 har börjat intressera mig mer och mer. Den känns på något vis som en vattendelare när bilarna med påbrå från 50/60-talet slutgiltigt fasades ut och ersattes med moderna konstruktioner.

Vilket år är din broschyr ifrån? N12;an ser ut att höra till de lite senare årgångarna innan man bytte till rektangulära lyktor.
Jag har för mig att det fanns N-vagnar som hade en "Mark II" dekal i grillen i början på 80-talet? Fanns förresten intercooler-motorn i torpedbyggena, eller var det bara de vanliga turbomotorerna?

Anders

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 13 feb 2010, 22:30
av Thomas Almen
N7/10/12 var efterföljare till N 86/88, plus att det kom en normalbyggd bil med 12litersmotorn. N7/10 hade samma motorer som N86/88. Hytterna uppgraderades med Mark 2-modellen, tyvärr på fel ledd. Hade vart bättre om dom breddat den. Fyrkantiga insatser kom väl 1988, samtidigt som frambyggena fräschades upp.

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 13 feb 2010, 23:18
av Stellan
Jag tror att sovhytten främst såldes i mellanöstern, Brasilien och liknande länder. Men jag har sett en tungdragare någon gång på -80 talet med den här hytten. Broschyren är från 1984.

Här kan man se skillnaden mellan den gamla och den nya hytten, i och med att en del av motorn gick in i hytten så blev den kortare totalt.
Bild

/Stellan

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 02:36
av Lars-Gunnar
Ja, de nya normalbyggda såg mycket rakare och stoltare ut och inte som den "säckiga" Titanen som ju alltid var huvudet mindre än Scania men som väl nu blev lite högre. Men hytten var väl i snålaste laget jämfört med Titanen och Vikingen. Jag tycker att man på bilder av F12 förare sett hur de nästan haft huvudet i taket, alltså de verkar ha suttit högt.

Konstigt är det att så få överlevt. Vart tog alla vägen för de kunde ju inte ha gått direkt till skrotning om en åkare bytte från N12 till F88? Försäljarna måste väl ha sålt dem till utlandet. I USA har de auktioner på begagnat vilket jag tycker verkar som en bra ide att bli av med begagnade lastbilar istället för att lagerhålla dem.

De hade korta pejlstänger monterade på skärmen å la Scania men man ser också att den kunde förses med raka kraftiga kofångarstänger.

Lars-Gunnar :)

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 11:54
av Bo Norvinge
Det fanns en fin N1225 från 1978 med reg.nr AAT205 som körde för ERT. Ägdes av en i Åstorp. Detta var en efterkonstruktion och inget fabriksbygge. Den fanns på stor poster som såldes av tidningen Trailer.
JanneJ.jpg
JanneJ.jpg (36.2 KiB) Visad 27965 gånger


Hade inte Tungtransport AB också en N1233 med sovhytt?

Många N-vagnar måste hamnat i sydamerika där de fick "ett nytt liv". Fortfarande går det N-vagnar på export.
Det kanske snart är dags att vända på flödet? Tänk vad mycket rostfria Volvo och Scania det finns i sydamerika.

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 12:18
av Anders
De flesta har väl tyvärr skrotats eller kapats till traktorsläp :(

N12;an från Åstorp figurerade väl något av de tidigaste utgåvorna av Trailer?
Har något svagt minne av en tiding någonstans med ett reportage om sagda bil.

Anders

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 12:29
av Bo Norvinge
Anders skrev:N12;an från Åstorp figurerade väl något av de tidigaste utgåvorna av Trailer?
Har något svagt minne av en tiding någonstans med ett reportage om sagda bil.

Anders


Undrar om det inte till och med var före Trailers tid. Artikeln kan ha funnits i Bilsport.
Jag tror att jag förväxlat Tungtransport med en vit/röd N1233 tungdragare som fanns med på omslaget eller baksidan på tidningen Volvo På Väg under tidigt 80-tal.

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 12:41
av Sudde52
I Blomstermåla var det en åkare som hette Weine Gustafsson som hade en N12 tungdragare med den stora hytten, har tyvärr inga foton på fordonet i fråga...Minns att den var röd (vinröd?) och vit och drog en tungtrailer med 3 + 2 axlar ( de 2 sista var demonterbara) kanske någon annan har bilder?

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 13:12
av Anders
Bo Norvinge skrev:Det fanns en fin N1225 från 1978 med reg.nr AAT205 som körde för ERT. Ägdes av en i Åstorp. Detta var en efterkonstruktion och inget fabriksbygge. Den fanns på stor poster som såldes av tidningen Trailer.


När vi ändå är inne på den här bilen, ska se om jag inte hittar tidningen som den är med i. Dock lär man få gå ner rätt långt i kulturlagrena i föräldrahemmet :mrgreen:
Det kan väl inte ha varit ehlt enkelt att modifiera hytten med tanke på slagprovet? Eller registrerade man kanske hela ekipaget som buss?

Anders

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 17:00
av Thomas Almen
Gjorde man förstärkningarna på rätt ställe var det väl inga bekymmer att få intyg från Volvo. Blev N12:an från Åstorp förlängd av Floby tro?. Här är iallafall en knackig bild av den röd/vita tungdragaren, tagen i Jävre 1977. Volvo hade den som demobil en period innan den såldes till kund. Bild

Re: Volvo N12 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 17:06
av Thomas Almen
Mera konstiga bilder. Denna timmerbil körde vi om mellan Älvkarleby och Tierp i mitten på 70-talet. Anledningen till fotot kan man se om man kollar noga på huven. Den är nämligen förlängd i skarven mot torpedväggen. Nån typ av provbil, intercooler möjligen?. Bild Den röda timmerbilen i broschyren tror jag tillhörde Bengt Södersten i Bysala, som också var med i 88-broscyren med en G 88 timmerbil.