Sida 1 av 2

Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 13 feb 2010, 18:53
av Anders
Det var ju ett tag sedan jag la upp någon ny broschyr nu, men har taigt mig i kragen och suttit och scannat en stund nu på eftermiddagen :D

Kommer in mot de något nyare bilarna, även om dessa hunnit få 35 år på nacken nu. Det här är lite mer påtaglig nostalgi för en annan eftersom det var de här bilarna man såg under sina tidiga år, och visst är de fina! Bla. kasettekipaget skäms ju inte för sig!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 13 feb 2010, 18:55
av Anders
Del 2:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 13 feb 2010, 18:57
av Anders
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

N12 härnäst då!

Anders

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 02:56
av Lars-Gunnar
Tack Anders!

Jo jag håller med, Volvon på första bilden verkligen är läckert målad och den gjorde sig nog utmärkt som grus/kasettbil. Den var nog lättare än Scania och fastnade inte så lätt vid backning på mindre hårt underlag för tippning. Och visst var den stabilare på vägen än dee frambyggda?

Verkligen trist att varenda fabrikat idag kör med frambyggt. En F13 eller F16 som hör grus och ha den här stora hytten misstämmer mycket. Brukar en gruschaufför sova på jobbet? Vad har han utrymmet bakom förarstolen till? Klart att det är lättare få in en mikro där bak.

Är det så att en N12:a får lasta mer än en F12:a då framaxeln ju förskjuts lite bakåt?

Lars-Gunnar :D

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 09:17
av Lasse Hsand
Tjena Snygga bilder. Men den finska timmerbilen verkar ha fått ett rejält lass innför fotograferingen. Måste nog vara i överkant med vad lagen säger. Hälsn Lars

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 11:46
av Kjell T
I mina ögon är timmerlasset helt överensstämmande med verkligheten på den här tiden. Bestämmelserna gjore att man inte mätte vikten utan lastens volym och utgick ifrån en viss vikt i förhållande till volymen.

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 12:48
av Lasse Hsand
Tjena Var det bättre att köra gran än tall då. För ett sådant lass med tall måste vara bra mycket tyngre än ett gran lass. Eller var det olika betalt. Hälsn Lars

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 16:32
av Thomas Almen
Lasset är nog ett ganska normalt finskt lass från den tiden.Dessutom står förmodligen bilen på en pall på högersidan, och chauffören håller på att öppna låsningarna på bankarna, för att lossa lasset. Än idag mäts mycket av sågtimret, då inte alla sågar har våg. Ersättningen har många faktorer som spelar in, avstånd m.m.

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 14 feb 2010, 18:59
av Lasse Hsand
Tjena Jag tycker bilarna med sågtimmer idag så är det 40cm kvar på bankarna. Men det är som du säger bilen är uppkörd på något för att tippa i vattnet. Till och med jag född på 70talet har varit med att tippa timmer i älven för flottning. Jag tror sista rumpan i Fjällsjöälven gick -82 Hälsn Lars

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 19 mar 2010, 19:15
av Stellan
Den här kanske har varit med tidigare, men den kan väl platsa här också hoppas jag. Kanske någon av våra danska vänner känner igen bilen? :wink:

Bild

/Stellan

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 20 mar 2010, 17:10
av Anders
Det var ju en riktigt snygg N10;a som du har plockat fram Stellan!
Är detta en gammal bild eller en uppsnyggad bil?

Anders

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 20 mar 2010, 18:47
av Stellan
Det är en gammal diabild utan någon förklarande text, något som tyvärr gäller för många av bilderna jag har i arkivet. Så jag passar på att höra med forumet om någon här kan hjälpa mig, vilket har fungerat flera gånger :D

/Stellan

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 20 mar 2010, 19:15
av Lars-Gunnar
Hur kan det komma sig att flaket är så högt monterat så det bara blir en massa luft mellan boggiens skärmar och flaket. Detta är inte vad vi är vana vid att se. Tyngdpunkten blev ju högre på kuppen.

Och visst var bilarna snyggare i färgerna förr? Man hade ju skärmar som kunde lackas i varierande färger och hytt och motorhuv i en annan kulör och det var så stilrent och enkelt.

Lars-Gunnar :wink:

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 20 mar 2010, 19:26
av Sudde52
Lars-Gunnar skrev:Hur kan det komma sig att flaket är så högt monterat så det bara blir en massa luft mellan boggiens skärmar och flaket. Detta är inte vad vi är vana vid att se. Tyngdpunkten blev ju högre på kuppen.

Och visst var bilarna snyggare i färgerna förr? Man hade ju skärmar som kunde lackas i varierande färger och hytt och motorhuv i en annan kulör och det var så stilrent och enkelt.

Lars-Gunnar :wink:

Ser ut som en växelflaksbil, den röd-vita markeringen på flakhörnen talar för detta...

Re: Volvo N10 Broschyr

InläggPostat: 20 mar 2010, 19:27
av Anders
Lars-Gunnar skrev:Hur kan det komma sig att flaket är så högt monterat så det bara blir en massa luft mellan boggiens skärmar och flaket. Detta är inte vad vi är vana vid att se. Tyngdpunkten blev ju högre på kuppen.


Gissar på wirelastväxlare. De var ju populära längre i danmark än här.

Anders