Volvo N10 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo N10 Broschyr

Inläggav Anders » 13 feb 2010, 18:53

Det var ju ett tag sedan jag la upp någon ny broschyr nu, men har taigt mig i kragen och suttit och scannat en stund nu på eftermiddagen :D

Kommer in mot de något nyare bilarna, även om dessa hunnit få 35 år på nacken nu. Det här är lite mer påtaglig nostalgi för en annan eftersom det var de här bilarna man såg under sina tidiga år, och visst är de fina! Bla. kasettekipaget skäms ju inte för sig!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Anders » 13 feb 2010, 18:55

Del 2:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Anders » 13 feb 2010, 18:57

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

N12 härnäst då!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 14 feb 2010, 02:56

Tack Anders!

Jo jag håller med, Volvon på första bilden verkligen är läckert målad och den gjorde sig nog utmärkt som grus/kasettbil. Den var nog lättare än Scania och fastnade inte så lätt vid backning på mindre hårt underlag för tippning. Och visst var den stabilare på vägen än dee frambyggda?

Verkligen trist att varenda fabrikat idag kör med frambyggt. En F13 eller F16 som hör grus och ha den här stora hytten misstämmer mycket. Brukar en gruschaufför sova på jobbet? Vad har han utrymmet bakom förarstolen till? Klart att det är lättare få in en mikro där bak.

Är det så att en N12:a får lasta mer än en F12:a då framaxeln ju förskjuts lite bakåt?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Lasse Hsand » 14 feb 2010, 09:17

Tjena Snygga bilder. Men den finska timmerbilen verkar ha fått ett rejält lass innför fotograferingen. Måste nog vara i överkant med vad lagen säger. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Kjell T » 14 feb 2010, 11:46

I mina ögon är timmerlasset helt överensstämmande med verkligheten på den här tiden. Bestämmelserna gjore att man inte mätte vikten utan lastens volym och utgick ifrån en viss vikt i förhållande till volymen.
Kjell T
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Lasse Hsand » 14 feb 2010, 12:48

Tjena Var det bättre att köra gran än tall då. För ett sådant lass med tall måste vara bra mycket tyngre än ett gran lass. Eller var det olika betalt. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 14 feb 2010, 16:32

Lasset är nog ett ganska normalt finskt lass från den tiden.Dessutom står förmodligen bilen på en pall på högersidan, och chauffören håller på att öppna låsningarna på bankarna, för att lossa lasset. Än idag mäts mycket av sågtimret, då inte alla sågar har våg. Ersättningen har många faktorer som spelar in, avstånd m.m.
Thomas Almen
 

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Lasse Hsand » 14 feb 2010, 18:59

Tjena Jag tycker bilarna med sågtimmer idag så är det 40cm kvar på bankarna. Men det är som du säger bilen är uppkörd på något för att tippa i vattnet. Till och med jag född på 70talet har varit med att tippa timmer i älven för flottning. Jag tror sista rumpan i Fjällsjöälven gick -82 Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Stellan » 19 mar 2010, 19:15

Den här kanske har varit med tidigare, men den kan väl platsa här också hoppas jag. Kanske någon av våra danska vänner känner igen bilen? :wink:

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Anders » 20 mar 2010, 17:10

Det var ju en riktigt snygg N10;a som du har plockat fram Stellan!
Är detta en gammal bild eller en uppsnyggad bil?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Stellan » 20 mar 2010, 18:47

Det är en gammal diabild utan någon förklarande text, något som tyvärr gäller för många av bilderna jag har i arkivet. Så jag passar på att höra med forumet om någon här kan hjälpa mig, vilket har fungerat flera gånger :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 20 mar 2010, 19:15

Hur kan det komma sig att flaket är så högt monterat så det bara blir en massa luft mellan boggiens skärmar och flaket. Detta är inte vad vi är vana vid att se. Tyngdpunkten blev ju högre på kuppen.

Och visst var bilarna snyggare i färgerna förr? Man hade ju skärmar som kunde lackas i varierande färger och hytt och motorhuv i en annan kulör och det var så stilrent och enkelt.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Sudde52 » 20 mar 2010, 19:26

Lars-Gunnar skrev:Hur kan det komma sig att flaket är så högt monterat så det bara blir en massa luft mellan boggiens skärmar och flaket. Detta är inte vad vi är vana vid att se. Tyngdpunkten blev ju högre på kuppen.

Och visst var bilarna snyggare i färgerna förr? Man hade ju skärmar som kunde lackas i varierande färger och hytt och motorhuv i en annan kulör och det var så stilrent och enkelt.

Lars-Gunnar :wink:

Ser ut som en växelflaksbil, den röd-vita markeringen på flakhörnen talar för detta...
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Volvo N10 Broschyr

Inläggav Anders » 20 mar 2010, 19:27

Lars-Gunnar skrev:Hur kan det komma sig att flaket är så högt monterat så det bara blir en massa luft mellan boggiens skärmar och flaket. Detta är inte vad vi är vana vid att se. Tyngdpunkten blev ju högre på kuppen.


Gissar på wirelastväxlare. De var ju populära längre i danmark än här.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster