Viking Tip Top

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Viking Tip Top

Inläggav Stellan » 14 jan 2010, 15:00

En artikel ur Transportnytt nummer 5, 1964. Där nämns en anordning som kallas "Björn-växeln", ett annat nämn för norrlandsväxel. Just begreppet "Björn-växeln" har jag aldrig tidigare stött på...någon annan som har det? Notera även att rattenstången är justerbar :mrgreen:

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Viking Tip Top

Inläggav Anders » 14 jan 2010, 15:16

Aldrig hört uttrycket "Björn-växeln" tidigare. Man undrar ju lite smått var det kommer ifrån, likaså Norrlandsväxel.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Viking Tip Top

Inläggav Thomas Almen » 14 jan 2010, 15:39

Skulle tro att journalisten missuppfattat justeringsmöjligheterna på ratten. Rattstången var väl ledad, och även teleskopisk, för att man skulle kunna tippa hytten. Norrlandsväxel kommer väl av att den kanske behövdes mest i Norrland. En av dom första Viking TipTop;arna som kom till Östersund höll på att skrämma slag på en verkare på Bilbolaget. Från verkstan och ner till lackeringen var en rätt brant backe. När bilen skulle köras ner dit, måste han av nån anledning bromsa. Eftersom hyttlåsen inte hade låsts, och hyttspärren inte var speciellt kraftig, fälldes hytten abrupt upp. Han fick väl sitta en liten stund innan nån kom till undsättning.
Thomas Almen
 

Re: Viking Tip Top

Inläggav Stellan » 14 jan 2010, 16:07

Det gick faktiskt att justera rattstången en liten aning framåt och bakåt om man lossade några bultar i höjd med rattstången...men det var ju inget man gjorde för ofta.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Viking Tip Top

Inläggav Lars-Gunnar » 15 jan 2010, 00:04

Norrlandsväxeln var den tillsatslåda med röd knapp som satt monterad på växelspaken så att man kunde splitta växlarna i halvsteg så att en 5-växlad låda fick 10 växlar framåt och 2 bakåt, alltså 12 växlar. Bra vid tunga körningar. Vid växling med tillsatslådan gasade man som vanligt, drog upp knappen eller sänkte den och lättade helt på gasen så gick den i och så gasade man igen. Ingen koppling behövdes. Däremot om man växlade från höga 5:an och satte den röda knoppen till hög så måste man ju trampa på kopplingen. Kanske det blev en typ av dubbeltrampning. denna typ av växellåda hade båden Titanen och Vikingen som jag åkt så mycket med.

Se här en Gammal rärr välbehållen Volvo Starke.

http://aforum.genealogi.se/discus/messa ... 1226921790

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Viking Tip Top

Inläggav v8driver » 16 jan 2010, 13:39

Själva delningen ,splittningen av dom 5 växlarna skedde väl i Bakaxeln,om jag minns rätt.
Det var väl Scania som hade tillsatslåda på 75:an och 76:an.
På Scania 55,56,66 fanns en så kallad tvåfartsväxel i bakaxeln,liknande Volvos Norrlandsväxel.
Niklas
v8driver
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 dec 2008, 01:58
Ort: Skövde

Re: Viking Tip Top

Inläggav v8driver » 16 jan 2010, 14:02

Den så kallade Björnväxeln benämns 1961i en broschyr för Volvo Viking L 485 som extrautrustning.
Principen är den samma som för norrlandsväxeln,alltså bakaxeln har 2 utväxlingar.
Niklas
v8driver
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 dec 2008, 01:58
Ort: Skövde

Re: Viking Tip Top

Inläggav Stellan » 16 jan 2010, 17:00

Jodå, att norrlandsväxel och Björnväxel är samma vet jag...men jag har aldrig hör namnet björnväxel förut, var kan det ha kommit ifrån?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Viking Tip Top

Inläggav v8driver » 16 jan 2010, 20:52

Det finns ingen större skillnad i utväxlingen på dom 2 olika stegen i bakaxeln,björnväxeln/norrlandsväxel.
Har kollat lite i gamla broschyrer,instruktionsböcker om bakaxlar till Volvo L385 L485 Viking och L395 L495 Titan.
Niklas
v8driver
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 dec 2008, 01:58
Ort: Skövde

Re: Viking Tip Top

Inläggav Lars-Gunnar » 16 jan 2010, 22:28

v8driver!

Det var bara en terminologi för den grej som satt på Volvos Norrlandsväxel som jag använde. Därmed menade jag inte att växlingen skedde i denna "låda" utan valdes och som du säger i bakaxeln. Och visst det var en stor skillnad. Jag har åkt med en L 395 Titan 150 hk, L485 Viking Turbo 150 hk och en L 495 Titan 230 hk med min far många gånger och alla hade denna växel med reduktionsaxel och den gjorde att utväxlingarna blev flera. I:an hög är inte som 1:an Låg eller hur? Om du skulle starta ett 60 tons timmerekipage med en Volvo säg F88, 330 hk på en skogsbilväg med lätt svagt uppförslut, vilken växel skulle du starta med? Skulle du köra på högväxel eller lågväxel?

Jag vet inget om att det inte skulle vara någon skillnad i utväxlingen i bakaxeln beroende vilken växel man använder. Om vi säger att Lågväxeln är en typ av krafthöjande växel så skulle då 5 Låg vara kraftigare än 5 Hög och då måste det ju betyda att det finns en skillnad i utväxlingen på alla växlar. Om man inte skulle få någonskillnad på alla växlar varför skulle Volvo då ha en splitter? Då kunde man ju lika gärna vara utan.

Norrlandsväxeln var just till för att ge bakaxeln fler lägen och det sköttes via den röda knoppen på växelspaken.

Visst, Scania hade 2 växelspakar som det blev en cirkus att växla med. Föraren fick styra med armbågen när han skulle använda båda växlarna. Inte så trafiksäkert.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Viking Tip Top

Inläggav Lars-Gunnar » 16 jan 2010, 23:16

Björnväxel måste vara en "tidningsgrunka". Den som skrivit det kanske fått växeln förklarad för sig och då döpt den själv. En del insnöade personer tror ju att det går björnar lösa på gatorna i Umeå.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Viking Tip Top

Inläggav Anders Ason » 17 jan 2010, 12:02

Va! Är det inte det där med björnar sant?

(Vi har mycket snö här!)



:mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Viking Tip Top

Inläggav Thomas Almen » 17 jan 2010, 12:27

Anders Ason skrev:Va! Är det inte det där med björnar sant?

(Vi har mycket snö här!)



:mrgreen:

Näe, dom minskade i samma takt som renarna dom åt opp.....
Thomas Almen
 

Re: Viking Tip Top

Inläggav v8driver » 17 jan 2010, 13:03

Till Lars-Gunnar
Det jag beskrev tidigare om björnväxeln/norrlandsväxeln,var att det ej är någon större skillnad på dom olika utväxlingarna 0m man jämför låg/hög björnväxel kontra låg/hög norrlandsväxel.
F88.an hade 250hk,F89:an hade 330hk.
v8driver
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 dec 2008, 01:58
Ort: Skövde

Re: Viking Tip Top

Inläggav Viking » 12 feb 2010, 21:19

Min Viking tip top har 8,36 i lågveksel ock 6,14 i høg veksel. Sammen med 0,82 på femman holder det nesten til marsj fart på 80. Ser at TD67C er oppgitt til 150 hk smmt, mener å ha sett den oppgitt til 174 hk din okså.
Må bare legge ved et bilde av tip top`n :D
Bilde 028 komp.jpg
Bilde 028 komp.jpg (44.13 KiB) Visad 23618 gånger
Viking
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 10 dec 2007, 21:25
Ort: Norge

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster