v8driver!
Det var bara en terminologi för den grej som satt på Volvos Norrlandsväxel som jag använde. Därmed menade jag inte att växlingen skedde i denna "låda" utan valdes och som du säger i bakaxeln. Och visst det var en stor skillnad. Jag har åkt med en L 395 Titan 150 hk, L485 Viking Turbo 150 hk och en L 495 Titan 230 hk med min far många gånger och alla hade denna växel med reduktionsaxel och den gjorde att utväxlingarna blev flera. I:an hög är inte som 1:an Låg eller hur? Om du skulle starta ett 60 tons timmerekipage med en Volvo säg F88, 330 hk på en skogsbilväg med lätt svagt uppförslut, vilken växel skulle du starta med? Skulle du köra på högväxel eller lågväxel?
Jag vet inget om att det inte skulle vara någon skillnad i utväxlingen i bakaxeln beroende vilken växel man använder. Om vi säger att Lågväxeln är en typ av krafthöjande växel så skulle då 5 Låg vara kraftigare än 5 Hög och då måste det ju betyda att det finns en skillnad i utväxlingen på alla växlar. Om man inte skulle få någonskillnad på alla växlar varför skulle Volvo då ha en splitter? Då kunde man ju lika gärna vara utan.
Norrlandsväxeln var just till för att ge bakaxeln fler lägen och det sköttes via den röda knoppen på växelspaken.
Visst, Scania hade 2 växelspakar som det blev en cirkus att växla med. Föraren fick styra med armbågen när han skulle använda båda växlarna. Inte så trafiksäkert.
Lars-Gunnar