Elektrisk Volvolastbil

Av och till när tiden tillåter besöker jag Landsarkivet i Lund i jakt på uppgifter kring min fars lastbilar före 1950 vars registreringsnummer tyvärr är helt obekanta för mig. Så det blir många kort att gå igenom. När man ändå är där passar jag på att fotografera så många registerkort jag kan och man kan ju inte heller undvika att träffa på många märkliga fordon.
Bl.a. denna elektriskt drivna Volvo LV65 från 1931 med registreringsnummer M6014.
Jag hade inte en susning att Volvo gjort ellastbilar, men den var kanske inte helt producerad av Volvo med denna drivkälla utan ombyggd av någon annan. Det verkar som om bensinmotorn fått ge vika för elmotorn 1942 eftersom det är 10 års skillnad mellan chassi-året och besiktningsinstrumentets utfärdande och det är det första kortnumret. (Dessa "nyare" registreringshandlingar infördes just 1942. Tidigare hade man stora "lakan" av näst intill dubbelt A4-format, och dessa handlingar förvaras på annat ställe i arkivet så jag har inte följt upp bilens ursprungliga liv.)
Eftersom det var en kommunal renhållningsbil i Helsingborg så finns den kanske t.o.m. på bild i något kommunalt bildarkiv.
10 hk är inte mycket motoreffekt för att förflytta en totalvikt på drygt 5.5 ton även om en elmotor i många avseenden är "effektivare" än en bensinmotor i alla fall. Men det var väl ändå krypfart som gällde inte bara på gatorna utan ända ut till Filbornatippen. (Om den fanns på den tiden? Tippen var kanske någon annanstans i Helsingborg på 30- och 40-talet?)
// S-V L44
Bl.a. denna elektriskt drivna Volvo LV65 från 1931 med registreringsnummer M6014.
Jag hade inte en susning att Volvo gjort ellastbilar, men den var kanske inte helt producerad av Volvo med denna drivkälla utan ombyggd av någon annan. Det verkar som om bensinmotorn fått ge vika för elmotorn 1942 eftersom det är 10 års skillnad mellan chassi-året och besiktningsinstrumentets utfärdande och det är det första kortnumret. (Dessa "nyare" registreringshandlingar infördes just 1942. Tidigare hade man stora "lakan" av näst intill dubbelt A4-format, och dessa handlingar förvaras på annat ställe i arkivet så jag har inte följt upp bilens ursprungliga liv.)
Eftersom det var en kommunal renhållningsbil i Helsingborg så finns den kanske t.o.m. på bild i något kommunalt bildarkiv.
10 hk är inte mycket motoreffekt för att förflytta en totalvikt på drygt 5.5 ton även om en elmotor i många avseenden är "effektivare" än en bensinmotor i alla fall. Men det var väl ändå krypfart som gällde inte bara på gatorna utan ända ut till Filbornatippen. (Om den fanns på den tiden? Tippen var kanske någon annanstans i Helsingborg på 30- och 40-talet?)
// S-V L44