Elektrisk Volvolastbil

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Elektrisk Volvolastbil

Inläggav Reid Hulting » 23 feb 2011, 17:04

Hej, MC låg mellan järnvägen och Sockenvägen i Årsta men bredvid Huddingevägen där den kom ned på Årsta-fältet. Och järnvägen i det här fallet var ett stickspår upp till slakthusområdet i Stockholm dit djuren kom i godsfinkor bl.a. Det var även den vägen alla tunnelbanevagnar till tunnelbanan i Stockholm levererades i början, när det fortfarande hette Stockholms Spårvägar förkortat " SS ".
MC fanns också inne i Stockholm vid Torsgatan nere vid Norra Bantorget.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Elektrisk Volvolastbil

Inläggav S-V L44 » 21 mar 2011, 21:46

Genomgång av ytterligare en omgång gamla registreringshandlingar från Malmöhus län uppvisade även några elektriskt drivna lastbilar av märket Elman.
Jag hade tänkt ställa frågan här i Forumet hur en Elman-lastbil skulle kunna tänkas se ut, men jag fick faktiskt svaret omgående.
Åtminstone vissa Elman-bilar (om inte alla ?) var uppenbarligen ombyggda Volvo-lastbilar.
Det första reg.beviset nedan beskriver en Elman CLE-6 av årsmodell 1944 med en 11 hk elmotor.
Den har sålts i Malmö den 1 juni men registreringsbesiktigats i Stockholm den 21 maj. Så man kan ju starkt misstänka att konverteringsfabriken då sannolikt låg någonstans i Stockholm.

M2062 - Elman CLE-6 - 1944 - Ch # 25330 LR.JPG
M2062 - Elman CLE-6 - 1944 - Ch # 25330 LR.JPG (74.46 KiB) Visad 15003 gånger

Sedan har bilen (i mars 1951) uppenbarligen fått en "riktig" 90 hk Volvo bensinmotor typ EC och då har plötsligt bilmärket och modellbeteckningen också bytt namn till Volvo LV84. Observera att chassinumret är identiskt med Elman CLE-6. Bilen fick några olika ägare och hängde med åtminstone till slutet av 1956. (Tyvärr fotograferade jag inte baksidorna på reg.korten, men det skulle jag naturligtvis ha gjort med tanke på denna upptäckt så att man kunde sett när bilen också skrotades.) Kort 3 säger årsmodell 1942, men det kan var en felskrivning.
Värt att notera är också att tjänstevikten sjönk med cirka 1300 kg då man bytte från eldrift (förmodligen med batteri) till bensinmotordrift. Då kunde man också använda lite mindre framhjul, så åtminstone en del av batterierna låg säkert i framvagnen.

M2062 - Volvo LV84 - 1944 - Ch # 25330 - Kort 2a LR.JPG
M2062 - Volvo LV84 - 1944 - Ch # 25330 - Kort 2a LR.JPG (69.66 KiB) Visad 15003 gånger

M2062 - Volvo LV84 - 1944 - Ch # 25330 - Kort 3a LR.JPG
M2062 - Volvo LV84 - 1944 - Ch # 25330 - Kort 3a LR.JPG (69.25 KiB) Visad 15003 gånger


Det "skumma" med bilen är inte bara namnbytet och elmotorkonverteringen utan också dess chassinummer, 25330.
Om man tittar på LV80-seriens ordinarie chassinummer så ligger de normalt inom spannet 60000 till 69000 (jag vet inte exakt nummerserie, men någon kanske vet bättre?).
Hade Volvo en udda chassinummer-serie för dessa chassin som kanske levererades utan någon en "riktig" Volvo-motor?

Jag fick även med en annan registreringshandling på ytterligare en Elman-lastbil som kallas CLE-5 med 15 hk elmotor. Även denna är av årsmodell 1944. Totalvikten var ungefär densamma som bilen ovan, 6200 kg. Chassinumret på detta fordon är betydligt högre 509415. Varför?
Var denna baserad på LV90-chassit eller rent av på någon Rundnos?
Lastbilen hade i alla fall registreringsnummer M2057 och ägdes av Weibulls i Landskrona och blev sannolikt aldrig ombyggd till bensindrift. Den blev åtminstone beskattad 1949, men jag vet inte när den skrotades.
Även denna bil registreringsbesiktigades i Stockholm (faktiskt av Cecil Schmidt - kanske samma Cecil Schmidt som en gång var svensk scouthövding på 1960-talet?)

Är det någon som känner till Elman-fabriken?
Var kan fabriken ha legat?
Vilka volymer av eldrivna lastbilar rörde det sig om?
Varför avvek chassinumren från gängse Volvo-nummer?


Jag ser faktiskt nu att Volvo slutade producera både LV80- och LV90-modellerna 1939/40. Byggde Elman om sina bilar på gamla chassin, eller?
Är det ingen med kontakter inom Volvo som kan försöka få reda på lite mer då jag tycker detta verkar intressant.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Elektrisk Volvolastbil

Inläggav Stellan » 22 mar 2011, 20:41

Detta var en mycket delikat karamell att suga på :D Jag har fått fram uppgifter på att Lv84 tillverkades i 4849 exemplar fram till februari 1940, sedan blev det en "samlingsbeteckning" för "8-modellerna" som kom att kallas Lv 81 - 86. Chassienummer har jag inte hittat någon ledtråd till ännu, men skam den som ger sig :P

Kan det ha varit så att det blev chassier över när kriget började, med tanke på bränslebristen som uppstod då? Både Volvo och Scania började ju att bygga på kolgasgeneratorer på lastbilarna i september 1939, och det tillsammans med avbeställda ordrar borde ju ha givit en möjlighet till andra motoralternativ för framdrivning av fordonet? Jag gillar meningen "Icke lämplig för krbr. Elektricitet". Det är väl nästan samma sak som när en människa fick frisedel? :mrgreen:

Jag har fått ett par namn på historiekunnigt folk som jobbat på Volvo, så jag kollar vidare...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Elektrisk Volvolastbil

Inläggav S-V L44 » 23 mar 2011, 00:12

Stellan, det skall verkligen bli intressant om du kan få reda på mer information om de eldrivna Volvo-lastbilarna och de chassin som levererades till Elman.
Elman verkar ha varit en inte helt ovanlig lastbil under kriget och åren därefter.
Här är reg.papper på ännu en Elman som bl.a. gick på Trelleborgs Gummifabrik. Kan chassinumret som börjar på BB indikera att basen varit en Ford? Även denna el-lastbil registreringsbesiktigades i Stockholm, så Elman-fabriken måste ha legat i Stockholms-trakten.

M2118 - Elman LFEE-3 - 1941 - Ch # BB537974g - Kort 1a - LR.JPG
M2118 - Elman LFEE-3 - 1941 - Ch # BB537974g - Kort 1a - LR.JPG (74.45 KiB) Visad 14962 gånger


Tidigare i denna tråd visades en bild på en ASEA-lastbil, Jag har sett ytterligare någon enstaka ASEA-lastbil på bild. Det är skoj att man bevarat några exemplar.
Här är ett regbevis på en annan ASEA lastbil men denna verkar vara något större. Totalvikt 4400 kg och tvillinghjul bak. Den är dessutom försedd med två elmotorer.

M2105 - ASEA EBV 12-12 - 1942 - Ch # 219 - LR.JPG
M2105 - ASEA EBV 12-12 - 1942 - Ch # 219 - LR.JPG (67.29 KiB) Visad 14962 gånger


Det kunde också varit trevligt om någon Elman-Volvo dykt upp idag så man kunde sett hur den så ut rent tekniskt men batteriplacering, motorplacering, etc..

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Elektrisk Volvolastbil

Inläggav 731132 » 23 mar 2011, 09:21

Hittade denna bild på nätet. som visar två elektriska lastbilar som ägdes av ARLA.
Bild
Första är ju en Volvo rundnos, men vad är den andra för något?.
731132
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 15 nov 2008, 21:58

Re: Elektrisk Volvolastbil

Inläggav Stellan » 24 mar 2011, 14:49

Man undrar ju som sagt hur maskineriet såg ut på de här bilarna, rundnosen verkar inte vara direkt ombyggd. Tänker man på el-truckar, så är det ju jättelika batterier och ganska stora elmotorer. Det man kan se av bilderna ovanför så verkar de inte ha så stora batterier, men de kanske satt fram under motorhuven... i alla fall på den undre bilen där det verkar som om motorhuven gapar ganska stort.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Elektrisk Volvolastbil

Inläggav S-V L44 » 26 mar 2011, 00:53

Nu har jag från en mycket välunderrättad källa fått fram tillverkaren på Elman-lastbilen.
Tillverkaren var AB Ingvar Bergengren, Stockholm. Först höll verksamheten till på Kungsgatan 18 och senare på Kronobergsgatan 12.
Man började tillverka ett fordon som kallades ELO och som var baserat på Ford-chassi. Sedan utökades verksamheten successivt och fordonen kallades Elman och man kom även att använda Volvo-chassin.
Mellan 1941 och 1945 hade företaget tillverkat cirka 600 eldrivna fordon, troligen företrädesvis lastbilar.

Jag har mera tekniskt material och bilder, men dessa kanske passar bäst i en ny separat tråd.

// Kjell
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Elektrisk Volvolastbil

Inläggav Stellan » 26 mar 2011, 19:30

En ny tråd, och länka hit, tycker jag låter som en bra idé. De här elbilarna har varit helt obekanta för mig, och ändå verkar de har funnits några sådana i Sverige...så mer informtion om dem skulle vara trevligt :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster