Genomgång av ytterligare en omgång gamla registreringshandlingar från Malmöhus län uppvisade även några elektriskt drivna lastbilar av märket Elman.
Jag hade tänkt ställa frågan här i Forumet hur en Elman-lastbil skulle kunna tänkas se ut, men jag fick faktiskt svaret omgående.
Åtminstone vissa Elman-bilar (om inte alla ?) var uppenbarligen ombyggda Volvo-lastbilar.
Det första reg.beviset nedan beskriver en Elman CLE-6 av årsmodell 1944 med en 11 hk elmotor.
Den har sålts i Malmö den 1 juni men registreringsbesiktigats i Stockholm den 21 maj. Så man kan ju starkt misstänka att konverteringsfabriken då sannolikt låg någonstans i Stockholm.
- M2062 - Elman CLE-6 - 1944 - Ch # 25330 LR.JPG (74.46 KiB) Visad 15009 gånger
Sedan har bilen (i mars 1951) uppenbarligen fått en "riktig" 90 hk Volvo bensinmotor typ EC och då har plötsligt bilmärket och modellbeteckningen också bytt namn till Volvo LV84. Observera att chassinumret är identiskt med Elman CLE-6. Bilen fick några olika ägare och hängde med åtminstone till slutet av 1956. (Tyvärr fotograferade jag inte baksidorna på reg.korten, men det skulle jag naturligtvis ha gjort med tanke på denna upptäckt så att man kunde sett när bilen också skrotades.) Kort 3 säger årsmodell 1942, men det kan var en felskrivning.
Värt att notera är också att tjänstevikten sjönk med cirka 1300 kg då man bytte från eldrift (förmodligen med batteri) till bensinmotordrift. Då kunde man också använda lite mindre framhjul, så åtminstone en del av batterierna låg säkert i framvagnen.
- M2062 - Volvo LV84 - 1944 - Ch # 25330 - Kort 2a LR.JPG (69.66 KiB) Visad 15009 gånger
- M2062 - Volvo LV84 - 1944 - Ch # 25330 - Kort 3a LR.JPG (69.25 KiB) Visad 15009 gånger
Det "skumma" med bilen är inte bara namnbytet och elmotorkonverteringen utan också dess chassinummer, 25330.
Om man tittar på LV80-seriens ordinarie chassinummer så ligger de normalt inom spannet 60000 till 69000 (jag vet inte exakt nummerserie, men någon kanske vet bättre?).
Hade Volvo en udda chassinummer-serie för dessa chassin som kanske levererades utan någon en "riktig" Volvo-motor?
Jag fick även med en annan registreringshandling på ytterligare en Elman-lastbil som kallas CLE-5 med 15 hk elmotor. Även denna är av årsmodell 1944. Totalvikten var ungefär densamma som bilen ovan, 6200 kg. Chassinumret på detta fordon är betydligt högre 509415. Varför?
Var denna baserad på LV90-chassit eller rent av på någon Rundnos?
Lastbilen hade i alla fall registreringsnummer M2057 och ägdes av Weibulls i Landskrona och blev sannolikt aldrig ombyggd till bensindrift. Den blev åtminstone beskattad 1949, men jag vet inte när den skrotades.
Även denna bil registreringsbesiktigades i Stockholm (faktiskt av Cecil Schmidt - kanske samma Cecil Schmidt som en gång var svensk scouthövding på 1960-talet?)
Är det någon som känner till Elman-fabriken?
Var kan fabriken ha legat?
Vilka volymer av eldrivna lastbilar rörde det sig om?
Varför avvek chassinumren från gängse Volvo-nummer?
Jag ser faktiskt nu att Volvo slutade producera både LV80- och LV90-modellerna 1939/40. Byggde Elman om sina bilar på gamla chassin, eller?
Är det ingen med kontakter inom Volvo som kan försöka få reda på lite mer då jag tycker detta verkar intressant.
// Kjell N