Sida 1 av 1

Volvo F89-G89 Broschyr Del II

InläggPostat: 05 jan 2010, 22:52
av Anders
Sista broschyren av System 8. Men vilka bilar sen!
Undrar vad det är för något som man håller på att lasta på tungdragaren? Ser ut att vara rejält stora tryckkärl, kanske till kärnkraftverken?

Jag orerar inte så mycket om det, utan låter bilderna tala för sig! :D

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo F89-G89 Broschyr Del II

InläggPostat: 05 jan 2010, 22:56
av Anders
Del 2:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo F89-G89 Broschyr Del II

InläggPostat: 05 jan 2010, 22:58
av Anders
Del 3:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det var allt för ikväll. Nästa ut blir N10 :D

Anders

Re: Volvo F89-G89 Broschyr Del II

InläggPostat: 05 jan 2010, 23:05
av Lars-Gunnar
Än en gång, tack Anders.

Fantastiska bilder och lättläst. Ja, denna modell fick väl minst 300 hk. Denna modell från Volvo var nog det största en åkare kunde drömma om att köra eller äga.

Lars-Gunnar :D

Re: Volvo F89-G89 Broschyr Del II

InläggPostat: 06 jan 2010, 00:18
av olle i skogen
F 89 fick man 330 hk i och i f 88 fick man 260/290hk i

Re: Volvo F89-G89 Broschyr Del II

InläggPostat: 06 jan 2010, 00:20
av Stellan
Den första maskintrailern jag körde var en likadan som F89:an under kranen, en bil som Falck i Trollhättan hade, och som köptes av Janne Brandt i Uddevalla. När man gick från 88:ans 250 hästar till 89:ans 330 så tyckte man att det var en otrolig skillnad...tills man fick köra maskintrailer med 330 hästar, då gick det rätt så beskedligt ändå :mrgreen:

/Stellan

Re: Volvo F89-G89 Broschyr Del II

InläggPostat: 06 jan 2010, 00:25
av Anders
En firma i Nyköping hade ännu i mitten på 80-talet kvar en F89;a med maskintrailer. Minns att jag såg den på väg upp för en backe en gång, det gick väldigt låångsamt, tom!

Själv har jag alltid tyckt att F89;an gav ett betydligt mera kraftfullt och potent intryck än 88;an. Tycker att grillen som sträcker sig tvärs över fronten gör väldigt mycket för utseendet.

Förresten, de speciellt flygplatsbrandbilarna som byggdes på F89-chassie, hade inte de trimmade TD120-motorer på 400hk drygt?

Anders

Re: Volvo F89-G89 Broschyr Del II

InläggPostat: 06 jan 2010, 17:23
av Lars-Gunnar
Anders skrev:En firma i Nyköping hade ännu i mitten på 80-talet kvar en F89;a med maskintrailer. Minns att jag såg den på väg upp för en backe en gång, det gick väldigt låångsamt, tom!

Själv har jag alltid tyckt att F89;an gav ett betydligt mera kraftfullt och potent intryck än 88;an. Tycker att grillen som sträcker sig tvärs över fronten gör väldigt mycket för utseendet.

Förresten, de speciellt flygplatsbrandbilarna som byggdes på F89-chassie, hade inte de trimmade TD120-motorer på 400hk drygt?

Anders


Jo så var/är det nog. Dessa skumbilar är ju fortfarande högst aktiva. Inget skrotat där inte om jag nu inte missat något. Här på Midlanda i Sundsvall finns de dock än.
Som jag fick veta av min svåger så kunde man krama ur 400 hk under kortare tider. Kanske vid start för att snabbet få upp farten? Om de skulle köra 1 km på flygplatsen till olycksplatsen där planet var så kunde de säkert utnyttja alla pållarna hela vägen.

Lars-Gunnar :)

Re: Volvo F89-G89 Broschyr Del II

InläggPostat: 07 jan 2010, 20:57
av olle i skogen
När flyttades instrument lamporna längst upp ovan för varv och hastighetsmätaren körde en 77 och därsatt de så.Kanske prov för de kom ju att placeras där på F10-F12 när de kom
1978.

Re: Volvo F89-G89 Broschyr Del II

InläggPostat: 07 jan 2010, 21:35
av Thomas Almen
Lamporna flyttades på sista årsmodellerna,(fr.om 1976) samtidigt som interiören blev svart med brun textil.