Anders skrev:En firma i Nyköping hade ännu i mitten på 80-talet kvar en F89;a med maskintrailer. Minns att jag såg den på väg upp för en backe en gång, det gick väldigt låångsamt, tom!
Själv har jag alltid tyckt att F89;an gav ett betydligt mera kraftfullt och potent intryck än 88;an. Tycker att grillen som sträcker sig tvärs över fronten gör väldigt mycket för utseendet.
Förresten, de speciellt flygplatsbrandbilarna som byggdes på F89-chassie, hade inte de trimmade TD120-motorer på 400hk drygt?
Anders
Jo så var/är det nog. Dessa skumbilar är ju fortfarande högst aktiva. Inget skrotat där inte om jag nu inte missat något. Här på Midlanda i Sundsvall finns de dock än.
Som jag fick veta av min svåger så kunde man krama ur 400 hk under kortare tider. Kanske vid start för att snabbet få upp farten? Om de skulle köra 1 km på flygplatsen till olycksplatsen där planet var så kunde de säkert utnyttja alla pållarna hela vägen.
Lars-Gunnar