Volvo F88 Brochyr Del II

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Anders » 05 jan 2010, 22:06

Framme vid F88;an och det utseende som den fick på 70-talet. Någon som vet när den kromade grillen byttes ut mot den svarta? Infördes några andra nyheter på bilarna vid den här tiden förresten?

En hel del riktigt fina ekipage finns förevigade i alla fall. Speciellt lastväxlarbilen och det finska tankekipaget från Kyrkslätt förtjänar ett omnämnande :)

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Anders » 05 jan 2010, 22:08

Del 2:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Anders » 05 jan 2010, 22:11

Del 3:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Då var det bara 89;an kvar innan vi är klara med System 8!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Lars-Gunnar » 05 jan 2010, 22:52

Tack Anders för din vänlighet!
Mycket fina och tidstypiska och vackra ekipage. Släpvagnen ped sina rundade stänkskärmar var nog fin liksom lastbilens. Inga gummi/plastatirajler här inte. Tänker att de stod emot en däckexplosion. Idag går de ju i bitar.

Titan Tiptop tillverkades mellan 1964-65 med TD96-motorn på 230 hk med blank grill.
F88 lanserades med System 8 1965 med TD100 på 250 hk. Kan det ha varit 1967 som den fick svart grill? Motorn ökade ju till 260 hk och om det har något samband vet jag ej.
Vad jag tycker mig ha sett är att exportmodellerna först fick svart grill ock sedan fick de inhemska bilarna detta.

Dubbelväxel eller enkelväxel med navreduktion var grejor. Kan man fortfarande speca en FH13 eller 16 med dessa drivlinor? Eller är de ersatta men nyare växlar. Köper Volvo dessa eller är det av eget fabrikat ännu idag?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Stellan » 06 jan 2010, 00:12

Den orange-gröna FB88:an körde för Kungshamns Minkkök, och var ansluten till Sotenäs LBC på den tiden...en gammal bekant :D

F88:an jag började köra med var 1971 års modell, och den hade blank grill. Efter det så hade vi bara 89:or på åkeriet, och då tittade man ju inte åt 88:orna längre :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Anders » 06 jan 2010, 00:20

Stellan skrev:Den orange-gröna FB88:an körde för Kungshamns Minkkök, och var ansluten till Sotenäs LBC på den tiden...en gammal bekant :D

F88:an jag började köra med var 1971 års modell, och den hade blank grill. Efter det så hade vi bara 89:or på åkeriet, och då tittade man ju inte åt 88:orna längre :P

/Stellan


Roligt med en gammal bekant! :)
Kan det ha varit så att plastgrillen dök upp 1973 när N7/10/12;orna dök upp? Hade för mig sedan tidigare att man bytte utseende på bilarna 1970, men det är nog fel.

Undrar om det fortfarande finns någon 88;a kvar i daglig trafik? De här bilarna försvann ju rätt fort från vägarna.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Stellan » 06 jan 2010, 00:23

Det kan nog stämma med -73 eller -74, men -71:orna hade blank grill...och expansionsbehållaren till kylet inne i hytten :x

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Anders » 06 jan 2010, 00:27

Det måste ju ha varit någon med akut hjärnblödning som placerade expansionstanken inne i hytten!
Övergår lite smått mitt förstånd hur någon ens kan komma på idén?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Thomas Almen » 06 jan 2010, 10:13

Anders skrev:Det måste ju ha varit någon med akut hjärnblödning som placerade expansionstanken inne i hytten!
Övergår lite smått mitt förstånd hur någon ens kan komma på idén?

Anders

Tja, jag vet inte det. Betydligt smidigare att sitta inomhus i sängen, än att klättra på en kofångare utan fotsteg. La man ut en plastsäck så klara sig ju sängen från vattenstänk. Förutom att grillarna byttes, så ändrades färgen på instrumentbrädan till beige, för att sedan ändras till svart sista åren. Navreduktioner går att få idag med, på dom störrre bilarna utan tandem, rekomenderas navreduktion.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Lulebjörnen » 06 jan 2010, 20:04

1972 års F88 hade blank grill och grå lackering invändigt och 1973 års modell hade svart grill och nån slags ljusgul(benvit?) lackering invändigt. Även kontrolllampor o div. reglage var annorlunda. Åtminstone var det så på 2 gamla 88 biltransportekipage som jag alternerade emellan en gång i tiden. Sen yppade sig en möjlighet att "ärva" en MB 1928 av en äldre kollega som la av med bilkörandet. Mercan hade parabelfjädring fram och luftfjädring bak, så man ville ju inte titta åt den hoppiga F88:an nåt mera...dessutom hade Mercan en V8 med mulligt motorljud, men det är en annan historia :D ...
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Lars-Gunnar » 07 jan 2010, 02:39

Lulebjörnen skrev:1972 års F88 hade blank grill och grå lackering invändigt och 1973 års modell hade svart grill och nån slags ljusgul(benvit?) lackering invändigt. Även kontrolllampor o div. reglage var annorlunda. Åtminstone var det så på 2 gamla 88 biltransportekipage som jag alternerade emellan en gång i tiden. Sen yppade sig en möjlighet att "ärva" en MB 1928 av en äldre kollega som la av med bilkörandet. Mercan hade parabelfjädring fram och luftfjädring bak, så man ville ju inte titta åt den hoppiga F88:an nåt mera...dessutom hade Mercan en V8 med mulligt motorljud, men det är en annan historia :D ...


Ovanlig innovation så tidigt som 1928

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Lulebjörnen » 07 jan 2010, 23:14

Lars-Gunnar skrev:
Lulebjörnen skrev:1972 års F88 hade blank grill och grå lackering invändigt och 1973 års modell hade svart grill och nån slags ljusgul(benvit?) lackering invändigt. Även kontrolllampor o div. reglage var annorlunda. Åtminstone var det så på 2 gamla 88 biltransportekipage som jag alternerade emellan en gång i tiden. Sen yppade sig en möjlighet att "ärva" en MB 1928 av en äldre kollega som la av med bilkörandet. Mercan hade parabelfjädring fram och luftfjädring bak, så man ville ju inte titta åt den hoppiga F88:an nåt mera...dessutom hade Mercan en V8 med mulligt motorljud, men det är en annan historia :D ...


Ovanlig innovation så tidigt som 1928

Lars-Gunnar :wink:

Nja, en sån 1928: http://www.sa-transport.co.za/trucks/m- ... r_dc05.jpg
...exemplaret ovan har kanske passerat bäst före datum för ett tag sen, men så såg den ut - och jag tyckte den var ett under av modernitet jämfört med F88:an :) ...

Men det är kanske bäst att vi håller oss i F88:ans hjulspår...när försvann den jättelika laddningsregulatorn in i från hytten (den blanka burken på höger sida av instrumentbrädan)? Den fanns i alla fall på 1966 års modell.
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Skandinaven » 19 dec 2010, 15:43

Jag observerar på någon bilder, at ochså i Sveriges land, åkte man med kombinationen 4x2 å 3 axl. släp.
Hvad är huvudårsagen til, at man inte bara kjörar 642 å axl. slæp, på denna start 70 talet ?
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Reid Hulting » 19 dec 2010, 16:01

Anders skrev:Det måste ju ha varit någon med akut hjärnblödning som placerade expansionstanken inne i hytten!
Övergår lite smått mitt förstånd hur någon ens kan komma på idén?

Anders

Det kanske var den bästa platsen man i hastigheten kunde komma på. De första F88:orna hade inget expansionskärl överhuvudtaget. Men när motorerna började skära på sjätte cylindern(tror jag det var) i oroväckande mängd, blev det akut att lösa det problemet. Jag har en FB88 från -66 som aldrig blev utrustad med expansionskärl. Den blev tidigt tagen ur trafik och hamnade som plogbil på flygplatsen i Torsby. Den har därför inte gått så långt och dessutom klarat sig riktigt bra från att gnagas av tidens tand. Tyvärr byggde man om den till 2-axl. F88.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Volvo F88 Brochyr Del II

Inläggav Stellan » 19 dec 2010, 17:35

Jag börjar undra om det inte bara var -71:orna som hade expansionskärlet inne i hytten, -68:an vi hade på EJAB hade inte fått det i alla fall. Men att det var en nödlösning står nog ganska klart i alla fall...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron