Ottebol

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ottebol

Inläggav Bengt Dahlberg » 30 dec 2009, 13:46

Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Ottebol

Inläggav Anders » 30 dec 2009, 16:16

Vad är det för något man lastar? Kan det vara balar med pappersmassa kanske?
Undrar hur många ton man lagligt fick lasta på en LV60LF?

Det är riktigt fina bilder som du hittar Bengt!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Ottebol

Inläggav swedishbrasscar » 30 dec 2009, 18:30

Rälsfordonen var oxå kul att se. Jag förmodar att det är dressiner av Hilding Carlssons tillverkning och från cirka 1930.
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Ottebol

Inläggav Lars-Gunnar » 30 dec 2009, 22:19

Kan det vara bomullsbalar?

Ja, många var riktigt starka tack vare att de inte hade något kontorsarbete och många var nog sprungna från den tidens arbetande bönder. "Arbetets proletariat" alltså.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Ottebol

Inläggav Stellan » 30 dec 2009, 23:08

Att han bär kärran kan jag förstå, att dra en kärra med järnhjul på grus är inte det allra lättaste. Men en sak som jag lurar lite på är om det kan vara olika dimensioner på fram- och bakhjul, jag tycker att lastbilen ser väldigt hög ut i bakkant.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ottebol

Inläggav Lars-Gunnar » 30 dec 2009, 23:12

Stellan skrev:Att han bär kärran kan jag förstå, att dra en kärra med järnhjul på grus är inte det allra lättaste. Men en sak som jag lurar lite på är om det kan vara olika dimensioner på fram- och bakhjul, jag tycker att lastbilen ser väldigt hög ut i bakkant.

/Stellan


Ja, tycker också att flaket verkar högre bak och lägre i framkant så det blir en liten nedförsbacke eller uppförsbacke beroende på åt vilket håll man går. Var nog lätt att lasta men tyngre att lasta av med vagn.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Ottebol

Inläggav Stellan » 30 dec 2009, 23:19

Det kanske blir en liten urspårning här, men jag funderar lite på vad det kan ha varit för järnväg de står vid. Jag kollade på google earth och fann att Ottebol ligger lite väster om Arvika...kan det ha varit slutstationen, eller fortsatte järnvägen mot Norge tro?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ottebol

Inläggav Bengt Dahlberg » 31 dec 2009, 08:31

Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Ottebol

Inläggav Anders Roger Larsson » 31 dec 2009, 09:55

Stellan skrev:Det kanske blir en liten urspårning här, men jag funderar lite på vad det kan ha varit för järnväg de står vid. Jag kollade på google earth och fann att Ottebol ligger lite väster om Arvika...kan det ha varit slutstationen, eller fortsatte järnvägen mot Norge tro?

/Stellan


Ottebol och denna järnvägsstation ligger vid Värmlandsbanan (Oslo-Stockholm). Stationshuset rev ca 1980.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmlandsbanan
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Ottebol

Inläggav S-V L44 » 31 dec 2009, 14:51

Här är kanske också något som kan bringa klarhet i vissa frågor?
http://www.ottebol.net/bygdeforskning/b ... ttebol.htm

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ottebol

Inläggav Stellan » 31 dec 2009, 15:11

Tänk vad en urspårning kan ställa till med :P
Tack för svaren :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster