Sida 1 av 1

Diesel i kombination med gas. Provat tidigare med gengas

InläggPostat: 15 dec 2009, 13:06
av Bengt Dahlberg
Läser på länken om att köra med blandning av metangas och diesel. Gammalt kommer åter. Det fanns en del av Kronans Volvo Viking med liknande drift för ungefär 50 år sedan men då med gengas i stället för metangas.

http://www.volvo.com/trucks/sweden-mark ... pubid=8093

Re: Diesel i kombination med gas. Provat tidigare med gengas

InläggPostat: 13 feb 2010, 18:29
av Anders
Mycket av dagens snack om "hybriddrift" är bara frågan om att uppfinna hjulet på nytt...
Etanoldrigt har ju funnits sen, ja 30-talet i alla fall. En diesel som driver generator/batterier har ju använts av ubåtar i 100 år(det var ju ubåtsvapnets innovation till första världskriget) :mrgreen:

Anders

Re: Diesel i kombination med gas. Provat tidigare med gengas

InläggPostat: 15 feb 2010, 22:43
av Lars-Gunnar
Jag antar att det är för att komma ner i tillåtna värden samt att spara på bränslet som ju inte är ändligt. Om inga regler funnits om att reducera coldixiden/kolmoxiden och annat onyttigt skulle vi säkert ha lastbilar som gör skäl för namnet. Det har ju blivit bättre förarmiljö men är 700 hk samma idag som 700 hk för 30 år sedan? Jag skriver detta då jag inte vet om 1 hk idag med alla restrikationer är samma som 1 hk 1960 eller är det 0,80 hk?

Lars-Gunnar :)

Re: Diesel i kombination med gas. Provat tidigare med gengas

InläggPostat: 15 feb 2010, 23:46
av Anders
1hk idag är värd precis lika mycket som 1960 eller 1910, dock kan det ju diffa lite om man jämför mellan exvis SAE, DIN och SMMT hk.
Bättre då att använda sig av kW som det ju bara finns en variant av.

Anders

Re: Diesel i kombination med gas. Provat tidigare med gengas

InläggPostat: 15 feb 2010, 23:53
av S-V L44
Jag noterade att det också funnits en "Volvo hk" i denna tråd www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopi ... 1&start=15

// S-V L44

Re: Diesel i kombination med gas. Provat tidigare med gengas

InläggPostat: 16 feb 2010, 00:00
av Anders
Tidigare så har ju effekten angetts till 115hk i D67 och 125 i D67B/150 i TD67?
Volvo HK verkar ju vara någon form av fejk för att få effekten att framstå som större? :mrgreen:

Anders