Sida 1 av 2
		
			
				Volvo LV 290 Thermotransport
				
Postat: 
14 dec 2009, 21:39 
				av flak
				Fann denna bild i en gammal tidning från Findus.
Närmast amerikansk stuk på den LV290:an, den skulle man vilja sett när den kom körande.
		
			
 
			
			- Thermotransport.jpg (20.78 KiB) Visad 35703 gånger
 
		
		  
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 Thermotransport
				
Postat: 
14 dec 2009, 23:17 
				av Thomas Almen
				Det lilla man ser av bakändan så ser det ut att vara tandem.
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 Thermotransport
				
Postat: 
14 dec 2009, 23:50 
				av Anders
				Det var väldigt långt axelavstånd på boggien, undrar när den här LV290;n är ifrån? Måste väl vara en av de senare årgångarna, med tanke på att det fanns väkl inte trailrar med kylaggregat före kriget?
Man vågar kanske gissa på att det är någon tredjepartstillverkare som monterat den.
Hytten var ju duktigt lång, undrar vad det kan vara för fabrikat?
Helt klart var det ett riktigt mäktigt ekipage. Det gör verkligen skäl för namnet landsvägslok.
Anders
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 Thermotransport
				
Postat: 
14 dec 2009, 23:54 
				av Lars-Gunnar
				Ja, det måste vara tandemdrift men hade man detta så tidigt på en rundnos för inte är det väl en Titan?
Och hytten, den var ju stor. Fabrikat?
Lars-Gunnar 

 
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 Thermotransport
				
Postat: 
14 dec 2009, 23:56 
				av Anders
				Har svårt att tänka mig tandemdrift på en LV290. Det ska vara möjligen om detta är en bil som har fått boggien från en TVB påsvetsad efteråt. 
Jag vet inte hur vanligt det var egentligen med treaxliga långnosar?
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 Thermotransport
				
Postat: 
15 dec 2009, 00:25 
				av Lars-Gunnar
				Det fanns. I Jämtland har det funnits 3-axliga rundnosar.
Länk: 
http://bildarkivet.jamtli.com/m.aspx?f= ... bm55200937Lars-Gunnar 

 
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 Thermotransport
				
Postat: 
15 dec 2009, 01:45 
				av Anders
				Jo, men det här är ju en LV290, alltså en Långnos. 
Mig veterligen så var den första civila tandemboggien som Volvo erbjöd den som monterades på L395 Titan. Men på Föregångaren LV290-serien fanns det ingen tandemboggie.
Nu blir det ju lite OT, men den enda civila tandemboggie som byggts i fler än 1 exemplar innan Volvo erbjöd Titan med tandemboggie 1954, torde ha varit de treaxliga vagnarna som Tidaholm byggde i början på 30-talet.
Anders
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 med Kirkstall boggi + ytterligare en kylbil
				
Postat: 
15 dec 2009, 12:10 
				av Bengt Dahlberg
				Med 90 % säkerhet vågar jag påstå att bilen hade Kirkstall boggi med drivning på hela boggin.
Ytterligare en tidig kylbil där

 
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 Thermotransport
				
Postat: 
15 dec 2009, 13:30 
				av Thomas Almen
				Tror du kan vara inne på nåt där, Bengt. Ser ju lite grövre ut än vad som var vanligt på den tiden, Jag reagerade på att naven såg kraftiga ut, samt att det verkar vara en "cenralfjädrad" boggie.
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 med Kirkstall boggi + ytterligare en kylbil
				
Postat: 
15 dec 2009, 14:01 
				av Anders
				Bengt Dahlberg skrev:Med 90 % säkerhet vågar jag påstå att bilen hade Kirkstall boggi med drivning på hela boggin.
Vad är detta för fabrikat av boggie? Har aldrig tidigare hört talas om den, men det låter mycket intressant! 
 Anders
 
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 med Kirkstall boggi + ytterligare en kylbil
				
Postat: 
17 dec 2009, 17:21 
				av Bengt Dahlberg
				Anders skrev:Bengt Dahlberg skrev:Med 90 % säkerhet vågar jag påstå att bilen hade Kirkstall boggi med drivning på hela boggin.
Vad är detta för fabrikat av boggie? Har aldrig tidigare hört talas om den, men det låter mycket intressant! 
 Anders
 
Googla på Kirkstall axles
 
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 Thermotransport
				
Postat: 
06 jan 2010, 21:28 
				av carlevert
				flak skrev:Fann denna bild i en gammal tidning från Findus.
Närmast amerikansk stuk på den LV290:an, den skulle man vilja sett när den kom körande.
Thermotransport.jpg
 
Det här måste vara samma bil ur en annan vinkel. Imponerande längd på motorhuven.
Nästan lika lång som den mytomspunna Scania 8:an. Undrar vilken motor som sitter i, 135 eller 150 hk.
De sista hade samma motor som Titan. Hur som helst så lär det ha varit en misslyckad modell.  

 
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 Thermotransport
				
Postat: 
06 jan 2010, 21:41 
				av Anders
				Det troligaste är väl att det är en VDB på 130 kusar i den här. Mycket imponerande ekipage! 
 Vad jag har förstått så var VDF motorn avsedd för Titanen, men några av de sista LV290 bilarna fick ju den motorn. 
Vad menar du med att det skulle ha varit en misslyckad modell? Menar du VDF-motorn nu? Den var väl i princip samma motor som D96.
Anders
 
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 Thermotransport
				
Postat: 
06 jan 2010, 22:04 
				av swedishbrasscar
				Långnosekipaget är ju väldans imponerande - gillar den skarpt!  

 
			 
			
		
			
				Re: Volvo LV 290 Thermotransport
				
Postat: 
06 jan 2010, 22:08 
				av Anders Ason
				Gillar också, men ... vad i jesse namn finns det under huven? En rak tolva eller luft?  