Volvo LV 290 Thermotransport

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo LV 290 Thermotransport

Inläggav Anders » 06 jan 2010, 22:18

Anders Ason skrev:Gillar också, men ... vad i jesse namn finns det under huven? En rak tolva eller luft?
:D


Antingen en 8,7 liters VDB på 130 kusar eller en 150hk VDF på 9,6 liter :D
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo LV 290 Thermotransport

Inläggav swedishbrasscar » 06 jan 2010, 22:42

Förmodligen VDB-dieseln (6:a) som Anders skriver, för det här är väl en bil ur "C2-serien".

Anders Ason skrev:Gillar också, men ... vad i jesse namn finns det under huven? En rak tolva eller luft?
:D
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Volvo LV 290 Thermotransport

Inläggav Anders » 06 jan 2010, 22:46

swedishbrasscar skrev:Förmodligen VDB-dieseln (6:a) som Anders skriver, för det här är väl en bil ur "C2-serien".


Ja, det bör väl vara en C2, för V1/V2/V3 var väl någon form av vägverksbilar om jag inte minns fel? och det var väl egentligen bara VX-bilarna som fick VDF-motorn?
Undrar bara vad C2 står för? Fanns det någon C1;a?
Volvos modellbeteckningar är ju inte helt enkla att komma underfund med, i alla fall inte de äldre från 50-talet och bakåt.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo LV 290 Thermotransport

Inläggav carlevert » 06 jan 2010, 22:48

Anders skrev:Det troligaste är väl att det är en VDB på 130 kusar i den här. Mycket imponerande ekipage! :D
Vad jag har förstått så var VDF motorn avsedd för Titanen, men några av de sista LV290 bilarna fick ju den motorn.

Vad menar du med att det skulle ha varit en misslyckad modell? Menar du VDF-motorn nu? Den var väl i princip samma motor som D96.

Anders

Det fanns 2 st LV 290 i mina trakter (som jag känner till ) Den ena vet jag genom pappa att det var mycket problem med.
Den ställdes undan nån gång 53-54 och skrotades några år senare. Jag minns mycket väl när den skars ned med skärbrännare.
Redan då som lillpojke hade man känsla för veteranfordon och tyckte att det var bedrövligt att förstöra en så mäktig bil.
Den andra har jag inte nåt direkt minne av, men för nåt år sedan träffade jag en son till ägaren och frågade om "långsnyta"
som dom kallades här. Han svarade att det var en bil som gick sönder jämt, pappan hade klagat hos Volvo i Göteborg.
Det hade dom sagt sig vara medveten om, han var inte den förste som klagade. Om jag fattade rätt så fick han en väl
tilltagen rabatt som plåster på såren då han köpte en ny Titan.
Jag tror inte att det var nåt fel på motorerna direkt. Då det gäller VDB motorn så ska den väl vara på 130 hk,
men på en marknad tittade jag i en pärm från volvo där det fanns datauppgifter bl.a på LV290 där var effekten 135 hk
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Volvo LV 290 Thermotransport

Inläggav carlevert » 06 jan 2010, 23:08

Anders skrev:
swedishbrasscar skrev:Förmodligen VDB-dieseln (6:a) som Anders skriver, för det här är väl en bil ur "C2-serien".


Ja, det bör väl vara en C2, för V1/V2/V3 var väl någon form av vägverksbilar om jag inte minns fel? och det var väl egentligen bara VX-bilarna som fick VDF-motorn?
Undrar bara vad C2 står för? Fanns det någon C1;a?
Volvos modellbeteckningar är ju inte helt enkla att komma underfund med, i alla fall inte de äldre från 50-talet och bakåt.

Anders

Här är det i alla fall en "civil" 290 som har VDF-motorn.

Bild
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Volvo LV 290 Thermotransport

Inläggav Anders » 06 jan 2010, 23:54

carlevert skrev:Det fanns 2 st LV 290 i mina trakter (som jag känner till ) Den ena vet jag genom pappa att det var mycket problem med.
Den ställdes undan nån gång 53-54 och skrotades några år senare. Jag minns mycket väl när den skars ned med skärbrännare.
Redan då som lillpojke hade man känsla för veteranfordon och tyckte att det var bedrövligt att förstöra en så mäktig bil.


Väldigt intressant att höra om Carlevert!
Har aldrig hört något negativt om de här bilarna tidigare, det kan ju i och för sig bero på att det enda man läst om dem varit i Volvos böcker. Och de ville väl inte sabla ner sin egen top-of-the-line-bil.
Hur som helst så har alltid LV290-serien imponerat på mig, för visst är huven majestätisk!
Idag finns det väl knappast någon kvar som körde de här bilarna på 40 och 50-talet? Det hade varit väldigt intressant att höra om andra erfarenheter av dem.

Väldigt intressant med dokumentet som du har bifogat. Är det någon av de nämnda bilarna?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo LV 290 Thermotransport

Inläggav Åkarns Kalle » 07 jan 2010, 01:09

Y4450 är jag säker att nån har pratat om men vem var det ? och vad sa han ?
kan iofs vara en annan bil men man vet aldrig ser att den är godkänd av Niemann i Sundsvall.

måste fråga vem ägde den ?

Mvh Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Volvo LV 290 Thermotransport

Inläggav Lars-Gunnar » 07 jan 2010, 01:45

swedishbrasscar skrev:Förmodligen VDB-dieseln (6:a) som Anders skriver, för det här är väl en bil ur "C2-serien".

Anders Ason skrev:Gillar också, men ... vad i jesse namn finns det under huven? En rak tolva eller luft?
:D


LV290 hade 340 cm hjulbas
LV291 hade 380 cm hjulbas
LV292 hade 410 cm hjulbas
LV293 hade 470 cm hjulbas

Jag har en modell som kallas LV293C2LF (C står för civil och LF för Long Frame (lång motorhuv)). Modellen skall föreställa en långtradare med största hjulbasen och därmed få ett långt flak. Skärmarna på modellen är dock betydligt rundare och mer estetiskta än fordonet på fotot. Vet att LV29 fick rundare skärmar med tiden.

Denna bil måste vara från slutet av 40-talet och om den hade Volvos 9,6 liters 150 hk VDF motor så gick den som provbil. Förkammardieseln VDB hade 130 hk. (Den fanns både i bussar och vissa långnosar) Men att döma av kylarskylten så står det "Diesel" på den och då sitter VDF med 150 hk i detta fordon. Den första dieselmotorn var rena experimentet. Så man uppgraderade den första (kallstart och gångegenskapaer var förbättrade). Har för mig att dieselmotorn hetat både VDA/VDB/VDC/VDT där den sista beteclningen står för Turbo.

Jag antar att lastbilen på fotot är en LV292C2 då 410 cm nog är i lagom för en bil som drar en trailer. Eller vad tror ni?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo LV 290 Thermotransport

Inläggav Stellan » 12 jan 2010, 20:03

Jag kollade i en lista från 1955, och där står det att LV 290 - 293 kunde ha FA, FAH, FBH. Det tillverkades 1960 exemplar mellan 1937 och 1949.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo LV 290 Thermotransport

Inläggav Anders » 12 jan 2010, 20:48

Stellan skrev:Jag kollade i en lista från 1955, och där står det att LV 290 - 293 kunde ha FA, FAH, FBH. Det tillverkades 1960 exemplar mellan 1937 och 1949.

/Stellan


Jo, men LV290-serien fanns ju även med dieselmotorerna VDB och VDF, enligt Volvoboken Lastbilarna under 60 år var det ca 800 av knappt 2400 bilar ur LV290-serien som hade dieselmotor . VDB var en förkammare, och har den för Volvo något udda cylindervolymen 8,7l. VDF var ju på 9,6 som bekannt. Det skulle vara intressant att veta hur mycket som egentligen skiljer mellan en VDF och en D96? De första L395 hade ju VDF-motor, undrar just hur många det var?
För övrigt så var tydligen FB-motorn(en FA uppborrad till 7,6l cyl. vol.) en riktigt misslyckad konstruktion. Samma motor satt ju även i TVB och TVC i en något modifierad form med torrsumpsmörjning.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron