Sida 1 av 1

Gengasbil i Sundbyberg

InläggPostat: 03 dec 2009, 21:13
av Bengt Dahlberg
http://s25.photobucket.com/albums/c63/b ... Sub/b1.jpg
Här syns Volvon komma.
http://s25.photobucket.com/albums/c63/b ... ub/b2a.jpg

http://s25.photobucket.com/albums/c63/b ... ub/b2c.jpg

http://s25.photobucket.com/albums/c63/b ... ub/b3a.jpg

http://s25.photobucket.com/albums/c63/b ... ub/b3b.jpg

Bilderna är större än 800 pixlars bredd men jag gillar inte småbilder varför den som vill titta får klicka på adresserna och sedan trycka på +.
Bilderna är tagna omkring 1944.

Re: Gengasbil i Sundbyberg

InläggPostat: 03 dec 2009, 21:19
av Lars-Gunnar
Bengt Dahlberg skrev:http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/stn/SWB/Sub/b1.jpg
Här syns Volvon komma.
http://s25.photobucket.com/albums/c63/b ... ub/b2a.jpg

http://s25.photobucket.com/albums/c63/b ... ub/b2c.jpg

http://s25.photobucket.com/albums/c63/b ... ub/b3a.jpg

http://s25.photobucket.com/albums/c63/b ... ub/b3b.jpg

Bilderna är större än 800 pixlars bredd men jag gillar inte småbilder varför den som vill titta får klicka på adresserna och sedan trycka på +.
Bilderna är tagna omkring 1944.


Intressant. I vilken bilddatabas har du funnit dessa foton? Stockholmskällan?

Lars-Gunnar :)

Re: Gengasbil i Sundbyberg

InläggPostat: 03 dec 2009, 21:36
av Stellan
Vilket skumt aggregat. På vänster sida under flaket känner jag igen cyklonrenaren och finfiltret, men var är själva aggregatet? Det verkar vara en stor trälåda på höger sida, längst fram på flaket...så var eldade de?

Gillar bilderna, kom gärna med mer sådant Bengt...och välkommen tillbaka till forumet :D

/Stellan

Re: Gengasbil i Sundbyberg

InläggPostat: 03 dec 2009, 21:36
av Bengt Dahlberg
Lars-Gunnar skrev:

Intressant. I vilken bilddatabas har du funnit dessa foton? Stockholmskällan?

Lars-Gunnar :)


På Sveriges Järnvägsmuseum i Ängelholm.

Re: Gengasbil i Sundbyberg

InläggPostat: 03 dec 2009, 21:43
av Anders
En LV79 va?

Har aldrig sett ett aggregat med grytan inbyggd i en trälåda förut?

Helt klart intressant!

Anders

Re: Gengasbil i Sundbyberg

InläggPostat: 03 dec 2009, 21:59
av Lars-Gunnar
Är inte aggregatet på förarsidan under flaket? Men det ser ju litet ut. Hemmagjort? Man kan skymta en hink också väl för att ha den heta askan i. Och ingen tror väl att man har ett gengasaggregat i en trälåda? Det är ju fara för brand. Kan det vara en vedlår? Den liknar ju inga andra fordon som hade en stor "spis" på passagerarsidan och som var rund och hög och inte övertäckt med något. Kubben hade man i säckar på taket.

Ser ni så vansinnigt mycket kullersten det är och spårvagnsspår i detsamma.

Lars-Gunnar :)

Re: Gengasbil i Sundbyberg

InläggPostat: 03 dec 2009, 22:12
av Stellan
Det är som jag skrev tidigare cyklonrenare och finfilter man ser bakom föraren. Här ser man cyklonrenaren lite bättre, finfiltret som ska sitta efter kylet har jag inte plåtat ännu:
Bild

Här kan man se hur aggregatet ska sitta, även om det inte ser exakt samma ut som "mitt":
Bild

/Stellan

Re: Gengasbil i Sundbyberg

InläggPostat: 04 dec 2009, 00:38
av Anders
Vad är det för fabrikat på "ditt" aggregat Stellan? Är det kanske Volvos egna?

Funderar på om det ändå inte kan vara så att man har byggt upp en trälåda runt grytan, säkert klädd med asbest på insidan som brandisolering?

Anders

Re: Gengasbil i Sundbyberg

InläggPostat: 04 dec 2009, 01:25
av skandiahamn
Bilderna är mycket intressant, jag är inte så säker på de grej ni diskuterar, tror jag att det kan vara samma som det vi kallade "konvertergas" monteras på många lastbilar och bussar under WW2.

Nick :? :)

Re: Gengasbil i Sundbyberg

InläggPostat: 04 dec 2009, 14:14
av Anders
skandiahamn skrev:Bilderna är mycket intressant, jag är inte så säker på de grej ni diskuterar, tror jag att det kan vara samma som det vi kallade "konvertergas" monteras på många lastbilar och bussar under WW2.

Nick :? :)


Det kan nog vara samma som "konvertergas", fast i sverige kallades det gengas.
Kort förklarat:
Gengas (kort för generatorgas) är en gas som uppstår vid ofullständig förbränning av trä eller kol. Den består huvudsakligen av kolmonoxid, vätgas, metan och koldioxid. Gengasen är på grund av sitt innehåll av kolmonoxid giftig innan den förbränns. Innan gengasen kommer in i motorn behöver den renas. Detta sker traditionellt sett i fyra steg:

Cyklonfilter: gasen går in i en cyklon där större sot- och askpartiklar av centrifugalkraften virvlar ner i en behållare medan gasen fortsätter ut.
Vattenbad: gasen skrubbas i vatten i vilket syror och mindre askpartiklar löses upp.
Kylning: gasen passerar en kylare som kondenserar bort vatten och minskar gasens volym (likt en intercooler), vilket gör att mer brännbar gas får plats i motorn.
Korkfilter: filtret suger åt sig ytterligare vatten, askpartiklar och tjära ur gasen.

Ända in på 1970-talet bedrev armén försök med gengas i sverige.

Anders

Re: Gengasbil i Sundbyberg

InläggPostat: 04 dec 2009, 14:37
av Stellan
Den här skylten sitter på aggregatet:
Bild

Här är Volvos bidrag till forskningen från 1974, Scaniabilar väst i Göteborg har en L80 som var med på den tiden som veteranbil idag.
Bild

/Stellan