skandiahamn skrev:Bilderna är mycket intressant, jag är inte så säker på de grej ni diskuterar, tror jag att det kan vara samma som det vi kallade "konvertergas" monteras på många lastbilar och bussar under WW2.
Nick

Det kan nog vara samma som "konvertergas", fast i sverige kallades det gengas.
Kort förklarat:
Gengas (kort för generatorgas) är en gas som uppstår vid ofullständig förbränning av trä eller kol. Den består huvudsakligen av kolmonoxid, vätgas, metan och koldioxid. Gengasen är på grund av sitt innehåll av kolmonoxid giftig innan den förbränns. Innan gengasen kommer in i motorn behöver den renas. Detta sker traditionellt sett i fyra steg:
Cyklonfilter: gasen går in i en cyklon där större sot- och askpartiklar av centrifugalkraften virvlar ner i en behållare medan gasen fortsätter ut.
Vattenbad: gasen skrubbas i vatten i vilket syror och mindre askpartiklar löses upp.
Kylning: gasen passerar en kylare som kondenserar bort vatten och minskar gasens volym (likt en intercooler), vilket gör att mer brännbar gas får plats i motorn.
Korkfilter: filtret suger åt sig ytterligare vatten, askpartiklar och tjära ur gasen.
Ända in på 1970-talet bedrev armén försök med gengas i sverige.
Anders