Sida 3 av 3

Re: Volvo F406 F407 F609 F613

InläggPostat: 04 dec 2009, 23:32
av Anders
Stellan skrev:Volvo, Magirus och och...har jag för mig, Iveco hade en gemensam hytt vid den här tiden. Så man kan ju säga att det är en volvohytt då :wink:

/Stellan


Bilarna utvecklades ju av Volvo, DAF, Klöckner-Humboldt-Deutz(Magirus, vars lastbilar hamnade hos IVECO till slut) och SAVIEM som hamnade hos Renault.
Allt för att göra det enkelt :wink:

Anders

Re: Volvo F406 F407 F609 F613

InläggPostat: 04 dec 2009, 23:40
av Stellan
Så var det...glömde ju Renault :oops:

/Stellan

Re: Volvo F406 F407 F609 F613

InläggPostat: 04 dec 2009, 23:44
av Thomas Almen
Den presenterades ju som 4-klubbshytten. "De fyras gäng" hade väl inte varit politiskt korrekt.

Re: Volvo F406 F407 F609 F613

InläggPostat: 04 dec 2009, 23:52
av Lars-Gunnar
Det var 4-klubben Volvo, Magirus-Deutz, Iveco och Renault var de 4 lastbilstillverkare som gick ihop om utvecklingskostnaderna av en ny gemensam hytt. Så denna hyttmodell har suttit på alla de 4:a tillverkarnas lättare lastbilar.

Har Magirus-Dutz varit en bil som rullat i Sverige? Svar ja, SJ hade en eller flera Jupitrar (rundnosar) som lastbärare liknande Svelast hade sedan och så har vi i detta landet stegbilar av modellen Saturn hos brandkåren om jag inte misstar mig.

Det var hytterna som utvecklades inte bilarna!

Magirus är bilfabrikatet
Deutz är den luftkylda motorn

Lars-Gunnar :D

Re: Volvo F406 F407 F609 F613

InläggPostat: 20 jan 2010, 22:41
av osse99
Stellan skrev:F4:an hade jag aldrig några problem med bromsarna på...det gick ju inte att få upp den i någon hastighet så att man behövde bromsa :mrgreen: :P

Problemet med F4 och F6 var/är att den har tryckluftshydrauliska bromsar, och det brast väl lite i kommunikationen mellan de båda systemen. Men jämför man med F82/F83 så var det helt ok bilar att köra, inte minst med tanke på växligen...

/Stellan


Hmm, man måste förståss våga gasa.... länge.... :D

Bromsarna var, som beskrivet, helt galna på min F4, renovering av bromsventilen gör susen, en skock nya gummimojänger och några fjädrar så tar bromsarna mjukt och fint!

/AO

Re: Volvo F406 F407 F609 F613

InläggPostat: 09 mar 2010, 13:31
av ufe 64
har tillbringat 9 år i denna med Distribution runt Umeå Bild
det är en F613 -80 väldigt driftsäkerbil ,,fanns väl inte mycket som kunde gå sönder.

Re: Volvo F406 F407 F609 F613

InläggPostat: 10 mar 2010, 21:03
av Stellan
Kul att se en bild på en F6 från tiden den gick i trafik, de har ju vuxit till sig och blivit veteraner med tiden de också :)

Har du fler bilder och lite information om Fraktarna så får du väldigt gärna dela med dig, det är ett företag som tyvärr är ganska anonymt och lite bortglömt idag.

/Stellan

Re: Volvo F406 F407 F609 F613

InläggPostat: 10 mar 2010, 22:18
av ufe 64
Denna bil finns kvar i dag ställdes bort 99 tror att dom starade upp den 07-08 utan problem före detta Chefen ringde och sa att nu gick den igen

Har jobbat inom fraktarna sedan 89 via DFDS och idag DSV finns många åkare i minnet dock inte så mycket kort..

Re: Volvo F406 F407 F609 F613

InläggPostat: 11 mar 2010, 09:56
av michel
In France, with an home made sleeper cab,Year 1981.
Bild

Re: Volvo F406 F407 F609 F613

InläggPostat: 04 mar 2012, 23:17
av gråben
Tjena du har inte någon broschyr kvar eller dylikt på volvo 613??

Har själv en 609 ,610, och en 613!

mvh Lasse

Re: Volvo F406 F407 F609 F613

InläggPostat: 07 mar 2012, 15:22
av Gert Poelman
Bild
Brand and type - Volvo F6
Owner - Unknown
Country of origin - Holland
Location - Gieten
Date - late 90`s
Photographer / source - Gert Poelman
Other notable things - None

Bild
Brand and type - Volvo F6
Owner - Unknown
Country of origin - Holland
Location - Annen
Date - 2010
Photographer / source - Gert Poelman
Other notable things - The grille is from a Magirus-Deutz, the shared the same cab with this model

Bild
Brand and type - Volvo F614
Owner - Eemsdam
Country of origin - Holland
Location - Delfzijl
Date - mid 80`s
Photographer / source - Gert Poelman
Other notable things - None

Bild
Brand and type - Volvo F613
Owner - Jonker
Country of origin - Holland
Location - Wildervank
Date - mid 80`s
Photographer / source - Gert Poelman
Other notable things - None