Sida 1 av 2

Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 20:14
av Anders
Sist, men inte minst ut ikväll:
Sjuttiotalets landsvägslok från Volvo!
Hur var det egentligen, var det en lagändring som gjorde G-modellen överflödig?

Det enda som saknas nu för att göra samligen komplett vore ju en broschyr över CH230.

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 20:16
av Anders
Del 2:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Anders

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 20:26
av Lars-Gunnar
Fy fanken Anders vilken fin brochyr och mycket som visas. Intressant med alla växellådor och fjädringsalternativ som fanns.

Har du haft dessa brochyrer länge och sökt efter dom och hittat vad du sökte?

Tack för att du visa oss andra dessa högintressanta brochyrer.

Lars-Gunnar :D

Volvo 89 Turbo 6

InläggPostat: 31 okt 2009, 20:34
av Anders
Det blev en till 89-broschyr. Efter att ha läst det här råder det väl ingen tvekan om vilken sveriges bästa tunga lastbil var vid den här tiden! :mrgreen:

Men nu får det nog vara lugnt med scanning för en stund, har suttit sedan tidig eftermiddag med detta. inte klokt vad tiden går fort när man har roligt! :D

Jag bara undrar vad det var för klåpare till fotograf som inte lyckades få med hela G89;an?

Hoppas att ni har tyckt om det! :D
Mera kätting finns i boxen! Bla. LBS85, det du Anders Ason! :)

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 20:38
av Anders
Lars-Gunnar skrev:Fy fanken Anders vilken fin brochyr och mycket som visas. Intressant med alla växellådor och fjädringsalternativ som fanns.

Har du haft dessa brochyrer länge och sökt efter dom och hittat vad du sökte?

Tack för att du visa oss andra dessa högintressanta brochyrer.

Lars-Gunnar :D


Jag fick dem av farsan när jag var 2-3 år gammal skulle jag tro. Så det kröktes ju i tid det som krokigt skulle bli! :mrgreen:
Gissade nog att du skulle tycka om ett gäng Volvobroschyrer såhär på lördagskvällen :D

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 21:24
av Lars-Gunnar
Ja, som Volvodiggare är detta som julafton. Och visst, Volvo var ju verkligen kraftfull och denna med 330 Hk vade ju precis 100 hk mer än den som jag åkte i med min far 1964 och som blev den sista också. 230 hk motorn var ju en riktig arbetshäst så med 100 till blev ju den genomsnittliga hastigheten större.

Och Volvo kunstruerade bra bakaxlar för jag har alldrig varit med om något haveri med Sågverkets alla Volvo lastbilar som ju hade norrlandsväxel och navreduktion. Tror Volvo var duktigare än Scania på bakaxlar. Men nu vet jag inte om det är Volvos axlar konstruerade från grunden eller om de var licenstillverkade från t.ex. Rockwell eller Spizer. Vävellådan tror jag var Spizer på Titan som kom 1954.

Men, men, Volvo F89-G89 skäms inte för sig vare sig då eller nu. Mycket lastbil för pengarna och 100 Hk mer i ett huj.

Lars-Gunnar :)

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 00:55
av Thomas Almen
Broschyren på LBS 85 har A-son i sin ägo, det vet jag :D Måste väl lägga till en röstning här också. Det står mellan "pappers 89:an" från Örebro, och Bengt Söderströms G 89:a. Men den röda tror jag vinner.

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 21:27
av Lars-Gunnar
Ja, jag röstar på den brun/beiga/röda papperstradaren. Ett riktigt tidstypiskt och maffigt fordon. De som suttit i en Titan Turbo eller en Scania-Vabis Super och fått ta klivet över till denna modell kunde nog inte annat göra än att ha ett stort smil dagarna i ända. :lol:

Lars-Gunnar :D

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 09:51
av Anders Ason


Spännande och intressanta trådar om så många Volvomodeller!

Mycket imponerande hur vårt lilla land kunnat producera två så kraftfulla lastbilsmärken som dessutom finns över hela världen. Ännu mer märkligt! är att de fortfarande är konkurrenter och inte är sammanslagna!

Volvo bakaxlar i allmänhet är jag dålig på, men på farsans Viking som ofta gick på anläggningsjobb var byte av axlar en rutin. Om jag minns rätt gick så gick det med ett kvastskaft att peta ut den avbrutna delen på andra sidan så huset behövde inte öppnas. Min bild är att detta var bilens svaga punkt för det förekom ofta (+ ett och annat fjäderblad bak) och han körde alltid mjukt.

Jodå, är glad över min broschyr som en välvillig norrlänning i förskingringen överlät.

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 03 nov 2009, 14:52
av Thomas Almen
Hrmm, försöker A-son påskina att det finns annat än välvilliga norrlänningar?. För att återgå till bakaxlar, så har ju det varit Scanias Akilleshäl. Sen Volvo utvecklat navreduktionen, så har det varit sällsynt med axelbrott på Volvo.

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 04 nov 2009, 00:34
av Lars-Gunnar
Thomas Almèn skrev:Hrmm, försöker A-son påskina att det finns annat än välvilliga norrlänningar?. För att återgå till bakaxlar, så har ju det varit Scanias Akilleshäl. Sen Volvo utvecklat navreduktionen, så har det varit sällsynt med axelbrott på Volvo.


A-sons pappa hade en volvo Viking som inte hade Navreduktion eller Norrlandsväxel 2 oslagbara kombinationer.

Thomas, som du vet minns vi ju mest det trevliga men kanske inte Anders är normal i det avseendet? :lol:

Lars-Gunnar :D

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 04 nov 2009, 10:40
av Anders Ason
Lars-Gunnar skrev:
A-sons pappa hade en volvo Viking som inte hade Navreduktion eller Norrlandsväxel 2 oslagbara kombinationer.

Thomas, som du vet minns vi ju mest det trevliga men kanske inte Anders är normal i det avseendet? :lol:

Lars-Gunnar :D

    Men då ..., jovisst hade "bilarn" Norrlandsväxel (finns det en Sörlandsväxel?) och som även betalades med växlar som det hette på den tiden. Navreduktion inträffade varje gång en bakaxel gick av.

    Normal och normal, mjaa det finns de i omgivningen som nog har ifrågasatt varför jag inte sysslar med en hobby där man förvarar objekten i en pärm?

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 04 nov 2009, 14:55
av Anders
Anders Ason skrev:Men då ..., jovisst hade "bilarn" Norrlandsväxel (finns det en Sörlandsväxel?) och som även betalades med växlar som det hette på den tiden. Navreduktion inträffade varje gång en bakaxel gick av.

Normal och normal, mjaa det finns de i omgivningen som nog har ifrågasatt varför jag inte sysslar med en hobby där man förvarar objekten i en pärm?[/color][/list]


Jag har samlat på grejer som får plats i pärmar, och har vid det här laget tillräckligt för att fylla upp ett eller ett par rum i en normal lägenhet...Så fort som jag råkar sätta ihop orden köpa/skaffa/hitta och bok i samma mening får sambon något vilt i blicken. :mrgreen:

Undrar varför det kallas för norrlandsväxel? Fast vi kanske inte ska dra för stora växlar på det :mrgreen:

Anders

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 04 nov 2009, 16:36
av Thomas Almen
Tja, den kom väl kanske bäst å mest till användning i Norrland, med lite annorlunda topografi än övriga landet. Sen, om man kunde samla objekten i pärmar, vad trista rallyn det skulle bli.

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

InläggPostat: 10 nov 2009, 21:27
av Muk
Kul med alla dessa broschyrer. Mina egna broschyrer från 70-talet användes tyvärr som "målarbok" när jag var liten. Helgerån. :oops: