Volvo F89-G89 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 20:14

Sist, men inte minst ut ikväll:
Sjuttiotalets landsvägslok från Volvo!
Hur var det egentligen, var det en lagändring som gjorde G-modellen överflödig?

Det enda som saknas nu för att göra samligen komplett vore ju en broschyr över CH230.

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 20:16

Del 2:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 31 okt 2009, 20:26

Fy fanken Anders vilken fin brochyr och mycket som visas. Intressant med alla växellådor och fjädringsalternativ som fanns.

Har du haft dessa brochyrer länge och sökt efter dom och hittat vad du sökte?

Tack för att du visa oss andra dessa högintressanta brochyrer.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Volvo 89 Turbo 6

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 20:34

Det blev en till 89-broschyr. Efter att ha läst det här råder det väl ingen tvekan om vilken sveriges bästa tunga lastbil var vid den här tiden! :mrgreen:

Men nu får det nog vara lugnt med scanning för en stund, har suttit sedan tidig eftermiddag med detta. inte klokt vad tiden går fort när man har roligt! :D

Jag bara undrar vad det var för klåpare till fotograf som inte lyckades få med hela G89;an?

Hoppas att ni har tyckt om det! :D
Mera kätting finns i boxen! Bla. LBS85, det du Anders Ason! :)

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 20:38

Lars-Gunnar skrev:Fy fanken Anders vilken fin brochyr och mycket som visas. Intressant med alla växellådor och fjädringsalternativ som fanns.

Har du haft dessa brochyrer länge och sökt efter dom och hittat vad du sökte?

Tack för att du visa oss andra dessa högintressanta brochyrer.

Lars-Gunnar :D


Jag fick dem av farsan när jag var 2-3 år gammal skulle jag tro. Så det kröktes ju i tid det som krokigt skulle bli! :mrgreen:
Gissade nog att du skulle tycka om ett gäng Volvobroschyrer såhär på lördagskvällen :D
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 31 okt 2009, 21:24

Ja, som Volvodiggare är detta som julafton. Och visst, Volvo var ju verkligen kraftfull och denna med 330 Hk vade ju precis 100 hk mer än den som jag åkte i med min far 1964 och som blev den sista också. 230 hk motorn var ju en riktig arbetshäst så med 100 till blev ju den genomsnittliga hastigheten större.

Och Volvo kunstruerade bra bakaxlar för jag har alldrig varit med om något haveri med Sågverkets alla Volvo lastbilar som ju hade norrlandsväxel och navreduktion. Tror Volvo var duktigare än Scania på bakaxlar. Men nu vet jag inte om det är Volvos axlar konstruerade från grunden eller om de var licenstillverkade från t.ex. Rockwell eller Spizer. Vävellådan tror jag var Spizer på Titan som kom 1954.

Men, men, Volvo F89-G89 skäms inte för sig vare sig då eller nu. Mycket lastbil för pengarna och 100 Hk mer i ett huj.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2009, 00:55

Broschyren på LBS 85 har A-son i sin ägo, det vet jag :D Måste väl lägga till en röstning här också. Det står mellan "pappers 89:an" från Örebro, och Bengt Söderströms G 89:a. Men den röda tror jag vinner.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 01 nov 2009, 21:27

Ja, jag röstar på den brun/beiga/röda papperstradaren. Ett riktigt tidstypiskt och maffigt fordon. De som suttit i en Titan Turbo eller en Scania-Vabis Super och fått ta klivet över till denna modell kunde nog inte annat göra än att ha ett stort smil dagarna i ända. :lol:

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Anders Ason » 02 nov 2009, 09:51



Spännande och intressanta trådar om så många Volvomodeller!

Mycket imponerande hur vårt lilla land kunnat producera två så kraftfulla lastbilsmärken som dessutom finns över hela världen. Ännu mer märkligt! är att de fortfarande är konkurrenter och inte är sammanslagna!

Volvo bakaxlar i allmänhet är jag dålig på, men på farsans Viking som ofta gick på anläggningsjobb var byte av axlar en rutin. Om jag minns rätt gick så gick det med ett kvastskaft att peta ut den avbrutna delen på andra sidan så huset behövde inte öppnas. Min bild är att detta var bilens svaga punkt för det förekom ofta (+ ett och annat fjäderblad bak) och han körde alltid mjukt.

Jodå, är glad över min broschyr som en välvillig norrlänning i förskingringen överlät.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 03 nov 2009, 14:52

Hrmm, försöker A-son påskina att det finns annat än välvilliga norrlänningar?. För att återgå till bakaxlar, så har ju det varit Scanias Akilleshäl. Sen Volvo utvecklat navreduktionen, så har det varit sällsynt med axelbrott på Volvo.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 04 nov 2009, 00:34

Thomas Almèn skrev:Hrmm, försöker A-son påskina att det finns annat än välvilliga norrlänningar?. För att återgå till bakaxlar, så har ju det varit Scanias Akilleshäl. Sen Volvo utvecklat navreduktionen, så har det varit sällsynt med axelbrott på Volvo.


A-sons pappa hade en volvo Viking som inte hade Navreduktion eller Norrlandsväxel 2 oslagbara kombinationer.

Thomas, som du vet minns vi ju mest det trevliga men kanske inte Anders är normal i det avseendet? :lol:

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Anders Ason » 04 nov 2009, 10:40

Lars-Gunnar skrev:
A-sons pappa hade en volvo Viking som inte hade Navreduktion eller Norrlandsväxel 2 oslagbara kombinationer.

Thomas, som du vet minns vi ju mest det trevliga men kanske inte Anders är normal i det avseendet? :lol:

Lars-Gunnar :D

    Men då ..., jovisst hade "bilarn" Norrlandsväxel (finns det en Sörlandsväxel?) och som även betalades med växlar som det hette på den tiden. Navreduktion inträffade varje gång en bakaxel gick av.

    Normal och normal, mjaa det finns de i omgivningen som nog har ifrågasatt varför jag inte sysslar med en hobby där man förvarar objekten i en pärm?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Anders » 04 nov 2009, 14:55

Anders Ason skrev:Men då ..., jovisst hade "bilarn" Norrlandsväxel (finns det en Sörlandsväxel?) och som även betalades med växlar som det hette på den tiden. Navreduktion inträffade varje gång en bakaxel gick av.

Normal och normal, mjaa det finns de i omgivningen som nog har ifrågasatt varför jag inte sysslar med en hobby där man förvarar objekten i en pärm?[/color][/list]


Jag har samlat på grejer som får plats i pärmar, och har vid det här laget tillräckligt för att fylla upp ett eller ett par rum i en normal lägenhet...Så fort som jag råkar sätta ihop orden köpa/skaffa/hitta och bok i samma mening får sambon något vilt i blicken. :mrgreen:

Undrar varför det kallas för norrlandsväxel? Fast vi kanske inte ska dra för stora växlar på det :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 04 nov 2009, 16:36

Tja, den kom väl kanske bäst å mest till användning i Norrland, med lite annorlunda topografi än övriga landet. Sen, om man kunde samla objekten i pärmar, vad trista rallyn det skulle bli.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F89-G89 Broschyr

Inläggav Muk » 10 nov 2009, 21:27

Kul med alla dessa broschyrer. Mina egna broschyrer från 70-talet användes tyvärr som "målarbok" när jag var liten. Helgerån. :oops:
MVH
Markus Uhrvik
Muk
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 aug 2008, 11:06
Ort: Umeå

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster