Sida 1 av 2

Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 19:42
av Anders
Näst sist ut för ikväll finner vi F86;an. Ännu en av Volvos arbetshästar.
Men försvann inte de här bilarna från vägarna tämligen snart? Hytterna på dessa var väl lika rostbenägna som på 88/89;orna?
Hur mycket var det egentligen som skiljde mellan F86 och F87? Det var väl inte speciellt mycket alls?

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 19:44
av Anders
Del 2:

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 21:05
av Lars-Gunnar
Andra "tumbnailbilden" föreställer ett ekipage med skylten "Noack" och på 60-talets början bodde jag hos min moster och morbror i Skellefteå där jag gick i hörselklass. Emellanåt kom en Volvo Viking med skåp och målad i samma färger som den ovan. Chauffören fick husrum för en natt i huset jag bodde i då han var i Norrland. Men på den tiden var det TUDOR som var det batteri han levererade. Jag minns inte var han kom ifrån om det var från depåer i mellansverige eller sydsverige. Batterier är ju tunga grejor och bilen var 2-axlig så den kanske kunde få med sig 7 ton.

Ja, konstigt att det inte var fler som köpte F86 och F87 i det här landet. Volvo hade ju Vikingen och Titanen som var i det tunga segmentet och F86 lanserades som en mellanklassbil tänkt för varudistribution kanske. Men med F86 kunde åkaren få boggie och gott och väl tävla med Vikingen. Den hade ju 192 Hk medan Vikingen bara hade 150. Det var Engelsmännen som "adopterade" denna modell och älskade den. Jag har läst i forum från England hur de prisade denna bil då den var ny.

Inte vet jag men denna bil var huvlös med motorn inne. Kanske det spelade roll då Volvos bilar hittils hade varit nosbyggda. Denna modell nådde inte min hemby någonsin. Den hade ju dugt som grusbil men jag tror att den var mer frekvent söder om Gävle.

Lars-Gunnar :)

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 21:55
av BURTRÄSKARN
Jag vet inte hur många plogsvängar som jag har sommnat över motortluckan inne i hytten på dessa bilar när jag var liten och åkte med morfar och pappa?många är dom. Mycket fina bilder på gamla volvo du har scannat av Anders :D

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 22:24
av Lars-Gunnar
BURTRÄSKARN skrev:Jag vet inte hur många plogsvängar som jag har sommnat över motortluckan inne i hytten på dessa bilar när jag var liten och åkte med morfar och pappa?många är dom. Mycket fina bilder på gamla volvo du har scannat av Anders :D


Aha, jag förstår. Ljudet var enahanda och sövande. Samma sak när jag hörde en gång i tiden och vi var bortbjudna. Då fick jag lägga mig på soffan och somnade till sorlet av röster.

Lars-Gunnar :)

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 22:30
av Anders
BURTRÄSKARN skrev:Jag vet inte hur många plogsvängar som jag har sommnat över motortluckan inne i hytten på dessa bilar när jag var liten och åkte med morfar och pappa?många är dom. Mycket fina bilder på gamla volvo du har scannat av Anders :D


Själv har jag sovit över motorluckan på en F84. När familjen flyttade tidigt 80-tal så gjordes det ståndsmässigt :mrgreen:
Även om det var långt ifrån veteranbil då, men nu är det ju det.

Trevligt att bilderna uppskattas! :D
Mera kommer efterhand.

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 00:52
av Thomas Almen
Snyggast här blir ju fodertrailern, som är "pimpad" efter tidens modell. Det var nog en rätt vanlig modell, många firmabilar,(ICA,Konsum m.fl) var ju F 86:or.

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 01:04
av Anders
Svårt val egentligen, det väger mellan den finska betongbilen och den splitternya sopbilen.

Finns det någon FB86;a bevarad förresten? Jag kan inte minnas att jag har sett någon.

Anders

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 01:54
av Thomas Almen
Anders skrev:Svårt val egentligen, det väger mellan den finska betongbilen och den splitternya sopbilen.

Finns det någon FB86;a bevarad förresten? Jag kan inte minnas att jag har sett någon.

Anders
Det har dykt upp nåt "objekt" på Blocket, men dom har varit "tagen de göttaste" ur.

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 21:55
av Lars-Gunnar
Jag röstar på den röda och brandgula grusbilen som lastar 15 ton vilket ju är bra. Tror det är i klass med vad man får lasta idag på en boggiebil.

Lars-Gunnar :)

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 22:41
av Thomas Almen
15 ton måste vara med moms. Bara det lösa bergflaket drar väl 1-1,5 ton. Göteborgs lastbilcentral,(idag GLC), har i stort sett behållt färgerna.

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 22:47
av Anders
Thomas Almèn skrev:15 ton måste vara med moms. Bara det lösa bergflaket drar väl 1-1,5 ton. Göteborgs lastbilcentral,(idag GLC), har i stort sett behållt färgerna.


Undrar hur mycket Kungs Betongs FB86;a har på flaket? :mrgreen:

Anders

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 22:53
av Thomas Almen
Det är nog inte så farligt, det är väl lättbetong?. Nä, men Lecan var inte så tung. Stuguns Cementgjuteri köpte 1967 en FB 88 med 4-axlig Ilsbovagn. Bilen hade t.o.m en korg på takräcket för att lägga nåt kolli i, samt att lämmarna hade förhöjningar i nåt gallermaterial.

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 22:58
av Vågert
Thomas Almèn skrev:15 ton måste vara med moms. Bara det lösa bergflaket drar väl 1-1,5 ton. Göteborgs lastbilcentral,(idag GLC), har i stort sett behållt färgerna.

1976 köpte jag en beg FB86 i Skövde,den hade gått på GLC och hade ett löst bergflak som i broschyren
Kan det vara samma bil tro.Kan du Anders se regnumret om det slutar på 8.

Re: Volvo F86 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 23:19
av Anders
Vågert skrev:
Thomas Almèn skrev:15 ton måste vara med moms. Bara det lösa bergflaket drar väl 1-1,5 ton. Göteborgs lastbilcentral,(idag GLC), har i stort sett behållt färgerna.

1976 köpte jag en beg FB86 i Skövde,den hade gått på GLC och hade ett löst bergflak som i broschyren
Kan det vara samma bil tro.Kan du Anders se regnumret om det slutar på 8.


Tråkigt nog har den registernumret O3137, men man undrar ju ändå vad det blev av den?
Det hade faktiskt varit riktigt roligt att få se en snygg FB86;a på något rally.

Hur länge förekom det med lösa bergflak på bilarna? Kan inte minnas att jag har sett det någon gång, försvann de på 70-talet möjligen?