Andra "tumbnailbilden" föreställer ett ekipage med skylten "Noack" och på 60-talets början bodde jag hos min moster och morbror i Skellefteå där jag gick i hörselklass. Emellanåt kom en Volvo Viking med skåp och målad i samma färger som den ovan. Chauffören fick husrum för en natt i huset jag bodde i då han var i Norrland. Men på den tiden var det TUDOR som var det batteri han levererade. Jag minns inte var han kom ifrån om det var från depåer i mellansverige eller sydsverige. Batterier är ju tunga grejor och bilen var 2-axlig så den kanske kunde få med sig 7 ton.
Ja, konstigt att det inte var fler som köpte F86 och F87 i det här landet. Volvo hade ju Vikingen och Titanen som var i det tunga segmentet och F86 lanserades som en mellanklassbil tänkt för varudistribution kanske. Men med F86 kunde åkaren få boggie och gott och väl tävla med Vikingen. Den hade ju 192 Hk medan Vikingen bara hade 150. Det var Engelsmännen som "adopterade" denna modell och älskade den. Jag har läst i forum från England hur de prisade denna bil då den var ny.
Inte vet jag men denna bil var huvlös med motorn inne. Kanske det spelade roll då Volvos bilar hittils hade varit nosbyggda. Denna modell nådde inte min hemby någonsin. Den hade ju dugt som grusbil men jag tror att den var mer frekvent söder om Gävle.
Lars-Gunnar
