Volvo F86 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F86 Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 19:42

Näst sist ut för ikväll finner vi F86;an. Ännu en av Volvos arbetshästar.
Men försvann inte de här bilarna från vägarna tämligen snart? Hytterna på dessa var väl lika rostbenägna som på 88/89;orna?
Hur mycket var det egentligen som skiljde mellan F86 och F87? Det var väl inte speciellt mycket alls?

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 19:44

Del 2:

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 31 okt 2009, 21:05

Andra "tumbnailbilden" föreställer ett ekipage med skylten "Noack" och på 60-talets början bodde jag hos min moster och morbror i Skellefteå där jag gick i hörselklass. Emellanåt kom en Volvo Viking med skåp och målad i samma färger som den ovan. Chauffören fick husrum för en natt i huset jag bodde i då han var i Norrland. Men på den tiden var det TUDOR som var det batteri han levererade. Jag minns inte var han kom ifrån om det var från depåer i mellansverige eller sydsverige. Batterier är ju tunga grejor och bilen var 2-axlig så den kanske kunde få med sig 7 ton.

Ja, konstigt att det inte var fler som köpte F86 och F87 i det här landet. Volvo hade ju Vikingen och Titanen som var i det tunga segmentet och F86 lanserades som en mellanklassbil tänkt för varudistribution kanske. Men med F86 kunde åkaren få boggie och gott och väl tävla med Vikingen. Den hade ju 192 Hk medan Vikingen bara hade 150. Det var Engelsmännen som "adopterade" denna modell och älskade den. Jag har läst i forum från England hur de prisade denna bil då den var ny.

Inte vet jag men denna bil var huvlös med motorn inne. Kanske det spelade roll då Volvos bilar hittils hade varit nosbyggda. Denna modell nådde inte min hemby någonsin. Den hade ju dugt som grusbil men jag tror att den var mer frekvent söder om Gävle.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav BURTRÄSKARN » 31 okt 2009, 21:55

Jag vet inte hur många plogsvängar som jag har sommnat över motortluckan inne i hytten på dessa bilar när jag var liten och åkte med morfar och pappa?många är dom. Mycket fina bilder på gamla volvo du har scannat av Anders :D
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 31 okt 2009, 22:24

BURTRÄSKARN skrev:Jag vet inte hur många plogsvängar som jag har sommnat över motortluckan inne i hytten på dessa bilar när jag var liten och åkte med morfar och pappa?många är dom. Mycket fina bilder på gamla volvo du har scannat av Anders :D


Aha, jag förstår. Ljudet var enahanda och sövande. Samma sak när jag hörde en gång i tiden och vi var bortbjudna. Då fick jag lägga mig på soffan och somnade till sorlet av röster.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 22:30

BURTRÄSKARN skrev:Jag vet inte hur många plogsvängar som jag har sommnat över motortluckan inne i hytten på dessa bilar när jag var liten och åkte med morfar och pappa?många är dom. Mycket fina bilder på gamla volvo du har scannat av Anders :D


Själv har jag sovit över motorluckan på en F84. När familjen flyttade tidigt 80-tal så gjordes det ståndsmässigt :mrgreen:
Även om det var långt ifrån veteranbil då, men nu är det ju det.

Trevligt att bilderna uppskattas! :D
Mera kommer efterhand.
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2009, 00:52

Snyggast här blir ju fodertrailern, som är "pimpad" efter tidens modell. Det var nog en rätt vanlig modell, många firmabilar,(ICA,Konsum m.fl) var ju F 86:or.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Anders » 01 nov 2009, 01:04

Svårt val egentligen, det väger mellan den finska betongbilen och den splitternya sopbilen.

Finns det någon FB86;a bevarad förresten? Jag kan inte minnas att jag har sett någon.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2009, 01:54

Anders skrev:Svårt val egentligen, det väger mellan den finska betongbilen och den splitternya sopbilen.

Finns det någon FB86;a bevarad förresten? Jag kan inte minnas att jag har sett någon.

Anders
Det har dykt upp nåt "objekt" på Blocket, men dom har varit "tagen de göttaste" ur.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 01 nov 2009, 21:55

Jag röstar på den röda och brandgula grusbilen som lastar 15 ton vilket ju är bra. Tror det är i klass med vad man får lasta idag på en boggiebil.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2009, 22:41

15 ton måste vara med moms. Bara det lösa bergflaket drar väl 1-1,5 ton. Göteborgs lastbilcentral,(idag GLC), har i stort sett behållt färgerna.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Anders » 01 nov 2009, 22:47

Thomas Almèn skrev:15 ton måste vara med moms. Bara det lösa bergflaket drar väl 1-1,5 ton. Göteborgs lastbilcentral,(idag GLC), har i stort sett behållt färgerna.


Undrar hur mycket Kungs Betongs FB86;a har på flaket? :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2009, 22:53

Det är nog inte så farligt, det är väl lättbetong?. Nä, men Lecan var inte så tung. Stuguns Cementgjuteri köpte 1967 en FB 88 med 4-axlig Ilsbovagn. Bilen hade t.o.m en korg på takräcket för att lägga nåt kolli i, samt att lämmarna hade förhöjningar i nåt gallermaterial.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Vågert » 01 nov 2009, 22:58

Thomas Almèn skrev:15 ton måste vara med moms. Bara det lösa bergflaket drar väl 1-1,5 ton. Göteborgs lastbilcentral,(idag GLC), har i stort sett behållt färgerna.

1976 köpte jag en beg FB86 i Skövde,den hade gått på GLC och hade ett löst bergflak som i broschyren
Kan det vara samma bil tro.Kan du Anders se regnumret om det slutar på 8.
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Volvo F86 Broschyr

Inläggav Anders » 01 nov 2009, 23:19

Vågert skrev:
Thomas Almèn skrev:15 ton måste vara med moms. Bara det lösa bergflaket drar väl 1-1,5 ton. Göteborgs lastbilcentral,(idag GLC), har i stort sett behållt färgerna.

1976 köpte jag en beg FB86 i Skövde,den hade gått på GLC och hade ett löst bergflak som i broschyren
Kan det vara samma bil tro.Kan du Anders se regnumret om det slutar på 8.


Tråkigt nog har den registernumret O3137, men man undrar ju ändå vad det blev av den?
Det hade faktiskt varit riktigt roligt att få se en snygg FB86;a på något rally.

Hur länge förekom det med lösa bergflak på bilarna? Kan inte minnas att jag har sett det någon gång, försvann de på 70-talet möjligen?
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster