Volvo N86 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo N86 Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 18:03

Nu kommer vi in på de riktigt fina bilarna!
vart man är ser så är det glänsande nya bilar, och flong nya hytter där ännu ingen suttit bakom ratten.
Ett undantag finns, och det är en finsk dragbil som ser ut att ha några år på nacken. Man undrar ju om det inte är en dekaltrimmad Viking? Kanske någon av de lärde på forumet kan bringa klarhet i den saken.
Undrar just vad det blev av de här bilarna? Är det någon som fortfarande finns kvar, eller blev det skrot och traktorsläp av dem alla?
Här syns de i alla fall i all sin glans! Gatukontoret kunde vara stolta över sin nya åttisexa! :mrgreen:

Vilken är er favorit?
Måste jag välja så är det nog omslagsbilen, det hade varit något att få ta fram ur garaget!

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 18:06

Del 2:

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 31 okt 2009, 18:24

Ska vi rösta så blir det den Såifamålade NB 86:an från Västerbotten.
Thomas Almen
 

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 22:42

Å andra sidan är inte tippbilen på baksidan så ful heller, och kombinationen N86;a och Åkerman 610 är ju riktigt lyckad! :D
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav BURTRÄSKARN » 01 nov 2009, 00:26

Thomas Almèn skrev:Ska vi rösta så blir det den Såifamålade NB 86:an från Västerbotten.


såifafärgerna är väl inte dom vackraste man sett,men nu har dom blivit kult,morfar brukade säga till försäljarna,att dom fick måla bilen vilken j---la färg dom ville bara den var blå :mrgreen: dom ända ord han kunde på engelska var PACIFICIC BLUE NO 888 färgnummret som bilarna skulle ha,gissa vilken färg jag hade på min puch montana,BLÅ,som en skogstjärn i juli :mrgreen:Men jag håller med dig Thomas om bilen den är helt rätt,som det heter,och från norrland :lol:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Anders » 01 nov 2009, 00:33

Hur vanligt var det egentligen att bilarna målades i SÅIFA;s färger?
Jag har bara sett enstaka fordon med den här färgsättningen.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2009, 00:48

Anders skrev:Hur vanligt var det egentligen att bilarna målades i SÅIFA;s färger?
Jag har bara sett enstaka fordon med den här färgsättningen.

Anders

Norrut var det nog vanligare. Umeå Bilfrakt t.ex hade ju dom som centralfärger. Sen kunde förekomma rätt snygga variationer på färgsättningen.
Thomas Almen
 

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Anders » 01 nov 2009, 00:51

Det är ju en rätt snygg färgsättning.
Var det inte så att den togs fram för att bilarna skulle synas bättre i trafiken?
Har för mig att jag läst det någonstans(Trailer?)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 01 nov 2009, 22:10

Anders skrev:Å andra sidan är inte tippbilen på baksidan så ful heller, och kombinationen N86;a och Åkerman 610 är ju riktigt lyckad! :D


Håller med. Det var Åkermans största och sista grävare med hydraulik för skopan. Det började komma så smått då.

Läser att N86 (normalbyggd utan boggie) och NB86 (normalbyggd med boggie) var sprungen ur L485 Viking men väl fått en del nya komponenter och starkare motor. Typiskt Volvo att göra så. Det som var nyutvecklat var ju F88 men den hade också lite arvegods från den modell den ersatte typ fjädring, hytt (modifierad) m.m.

Lars-Gunnar :)
Senast redigerad av Lars-Gunnar 01 nov 2009, 22:23, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Anders » 01 nov 2009, 22:22

Lars-Gunnar skrev:
Anders skrev:Å andra sidan är inte tippbilen på baksidan så ful heller, och kombinationen N86;a och Åkerman 610 är ju riktigt lyckad! :D


Håller med. Det var Åkermans största och sista grävare med hydraulik för skopan. Det började komma så smått då.

Lars-Gunnar :)


OT:
Både 700, 750, 1400 och M14 kom ju efter 610;an :)

Tillbaka till topic så vore det ju greit att ha både en tvåaxlig åttisexa och en passande Åkerman till! :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Anders Ason » 02 nov 2009, 09:34

Anders skrev:Hur vanligt var det egentligen att bilarna målades i SÅIFA;s färger?
Jag har bara sett enstaka fordon med den här färgsättningen.

Anders

    I mina hemtrakter (norra Småland) slog det inte igenom, var ovanliga.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Anders » 02 nov 2009, 12:40

Lars-Gunnar skrev:Läser att N86 (normalbyggd utan boggie) och NB86 (normalbyggd med boggie) var sprungen ur L485 Viking men väl fått en del nya komponenter och starkare motor. Typiskt Volvo att göra så. Det som var nyutvecklat var ju F88 men den hade också lite arvegods från den modell den ersatte typ fjädring, hytt (modifierad) m.m.


Namnet System 8 härleds till att huvudkomponenterna som stod i centrum för produktförnyelsen var 8 till antalet: Motor, växellåda, bakaxel, ram, styrinrättning, bromsar, fjädring och hytt.
Därmed inte sagt att samtliga modeller förändrats lika mycket jämfört med sian föregångare. F82 och F83 var egentligen bara en omdöpt Snabbe/Trygge Diesel och på F85 var det väl den nya 5,1 liters motorn.
Men på de större modellerna var det betydligt flera skillnader, och det var egentligen bara "skalet" som var samma från föregångarna.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Stellan » 24 nov 2009, 20:34

Anders skrev:Vilken är er favorit?
Måste jag välja så är det nog omslagsbilen, det hade varit något att få ta fram ur garaget!

Anders

Bild

Det är Claes Petterssons Åkeri i Göteborg som var ägare till den här bilen. Åkeriet finns kvar än idag, och gissa vilken färg de har på bilarna...samma gröna färg som på bilen, och inget mer :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 24 nov 2009, 21:04

Lika som Nils Nilssons med andra ord. Finns det nåt samband kanske?. Kom förresten på att mina första lärospån som chaufför hade jag i en NB 86. Kördes en hel del spånskivor från Locknefabriken, söder om Brunflo, till Hommelvik, mellan Stjördal och Trondheim. Totalvikt på runt 42 ton garanterade att bilen inte skenade i alla fall. Både Rännbergsbacken och Gjevingsåsen togs i ett behärskat tempo.
Thomas Almen
 

Re: Volvo N86 Broschyr

Inläggav Anders » 24 nov 2009, 21:13

Stellan skrev:Det är Claes Petterssons Åkeri i Göteborg som var ägare till den här bilen. Åkeriet finns kvar än idag, och gissa vilken färg de har på bilarna...samma gröna färg som på bilen, och inget mer :P

/Stellan


Låter ju riktigt fint! Undrar hur länge som man har haft samma mörkgröna kulör?
Synd bara att inte NB86;an finns kvar idag.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster