Sida 1 av 2

Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 17:22
av Anders
Schweiz, Danmark, Finland och ett Göteborg där varven ännu är igång besöks för att färdigställa den läckra skriften om Volvo F84 och F85.
Undrar om den danska chaffören hade tagit på sig vegamössan för att vara extra fin för fotografen?

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 17:24
av Anders
Del 2:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Anders

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 21:42
av Åkarns Kalle
Ahh F85:a det gillar vi även om han här hemma för tillfället står utan startmotor sedan den nya startmotorn som skruvades dit i onsdags
gick sönder och fick skruvas bort i fredags.

Volvo Broschyrerna uppskattas

/Kalle

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 22:32
av Anders
Då får du ju ta och lägga ut lite bilder på åttifemman! :)
Vore väldigt trevligt att få se!

Anders

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 22:56
av Vågert
Anders skrev:Då får du ju ta och lägga ut lite bilder på åttifemman! :)
Vore väldigt trevligt att få se!

Anders

Du kan ju få en bild på min 85a.

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 23:15
av Anders
Den var ju riktigt fin! :D

Har du skrivit något om den här, eller vill du kanske berätta lite om den?

Anders

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 11:41
av Thomas Almen
Anders skrev:Den var ju riktigt fin! :D

Har du skrivit något om den här, eller vill du kanske berätta lite om den?

Anders
Det brukar vara en rätt trevlig chaufför på den där bilen. I broschyren får jag väl välja Boforsbilen, med tanke på närheten till Karlskoga.

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 13:39
av Åkarns Kalle
De är det enda bilder jag har för tillfället det kommer att tas nya så småningom men efter som jag har titeln världens sämsta fotograf så........
viewtopic.php?f=1&t=89&p=8877&hilit=f%C3%A5r+jag+kalle+lov#p8877

/Kalle

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 21:41
av Lars-Gunnar
Åkarns Kalle skrev:De är det enda bilder jag har för tillfället det kommer att tas nya så småningom men efter som jag har titeln världens sämsta fotograf så........
viewtopic.php?f=1&t=89&p=8877&hilit=f%C3%A5r+jag+kalle+lov#p8877

/Kalle


Thomas kanske inte menade mer bilder utan någon liten historia om och kring bilen. Hur kom du över den? Var har den rullat tidigare? Vad är det för årsmodell/Hk/hjulbas/lastförmåga? Vad har du gjort med bilen? Ingenting eller? Rostfri? Kranen, går bra? Typ av Focomodell? 150/250/300?

Röstar på Prippsbilen, det var ju så enormt vanllig åtminstone i Stockholmsområdet.

Lars-Gunnar :)

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 22:31
av Vågert
Anders skrev:Den var ju riktigt fin! :D

Har du skrivit något om den här, eller vill du kanske berätta lite om den?

Anders

Lite om bilen.
Inköpt i Älvsbyn 2004,hytten har krävt en hel del roslagning,tex balkarna som skärmarna är skruvade i.
Likaså hyttsidan ovan skärmarna,plus golv.
Motorbyte till TD50 som ju var original i denna bil.
Bytt slutväxel till bussutväxling,plus bättringsmålat plus lite lullull som x-ljus o div.
Kranen är en FOCO 6000 som lyfter bra.

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 22:37
av Lars-Gunnar
Vågert skrev:
Anders skrev:Den var ju riktigt fin! :D

Har du skrivit något om den här, eller vill du kanske berätta lite om den?

Anders

Lite om bilen.
Inköpt i Älvsbyn 2004,hytten har krävt en hel del roslagning,tex balkarna som skärmarna är skruvade i.
Likaså hyttsidan ovan skärmarna,plus golv.
Motorbyte till TD50 som ju var original i denna bil.
Bytt slutväxel till bussutväxling,plus bättringsmålat plus lite lullull som x-ljus o div.
Kranen är en FOCO 6000 som lyfter bra.


Du har väl bra machfart på bilen med bussutväxling. Maxar du 85 km/tim?

Lars-Gunnar :D

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 22:41
av Vågert
Lars-Gunnar skrev:
Vågert skrev:
Anders skrev:Den var ju riktigt fin! :D

Har du skrivit något om den här, eller vill du kanske berätta lite om den?

Anders

Lite om bilen.
Inköpt i Älvsbyn 2004,hytten har krävt en hel del roslagning,tex balkarna som skärmarna är skruvade i.
Likaså hyttsidan ovan skärmarna,plus golv.
Motorbyte till TD50 som ju var original i denna bil.
Bytt slutväxel till bussutväxling,plus bättringsmålat plus lite lullull som x-ljus o div.
Kranen är en FOCO 6000 som lyfter bra.


Du har väl bra machfart på bilen med bussutväxling. Maxar du 85 km/tim?

Lars-Gunnar :D

Jo du 85 km vid 1600 varv,110 km inga problem.

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 23:08
av Anders
Vågert skrev:Lite om bilen.
Inköpt i Älvsbyn 2004,hytten har krävt en hel del roslagning,tex balkarna som skärmarna är skruvade i.
Likaså hyttsidan ovan skärmarna,plus golv.
Motorbyte till TD50 som ju var original i denna bil.
Bytt slutväxel till bussutväxling,plus bättringsmålat plus lite lullull som x-ljus o div.
Kranen är en FOCO 6000 som lyfter bra.


Det var ju inte illa. Roligt att en av de här bilarna, som en gång var väldigt vanliga, har bevarats.

hur som helst var den riktigt fin! :)

Anders

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 09:30
av Anders Ason
Bilen presenterades på Tunga rallyt som den den snabbaste deltagaren! Bussutväxlingen nämndes :D

Bilen ger dessutom ett mycket trevligt intryck.

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 21:35
av Åkarns Kalle
Jaha jaså får väl försöka

Ja jag började tycka det var intressant med lastbilar eller ja det har alltid varit intressant fast jag kan inget om motorer och växellådor mm

iallafall jag började jag läsa Classsic, Nostalgia och Trailer och fler och fler verkade ha veteranlastbilar ofta hade det funnits en sådan i åkeriet tidigare kanske rentav just den som nu renoverats
jag började tjata på min far om att vi skulle köpa en veteranlastbil men han var väl inte allt för angelägen jag tjatade läste biltidningar lärde mig Internet såpass att jag kunde söka på Blocket
visade annonser för min far, tjatade på min far, visade annonser och tjatade ännu mer.

Gick igenom pärmen med gamla regbevis sen åkaretiden den enda som fanns kvar var en lite MB som inte han ens ville ha då han ägde den.
Ringde på annonser kom fram till att pengar saknades en dag ringde jag på en Scania 75 flakbil med kapell ägaren talade om att den "den ligger just nu på 100.000"
i annonsen stod det 25.000:- och jag hade inte ens det.

Då sa min far "ska du nu tvunget ha en lastbil ska vi ha nytta av den och jag har inte nytta av dom som inte har tipp o kran vi måste kunna köra ett lass till tippen iallafall"
ja då sökte jag på tipp o kran bilar skrev ut annonser vi var och tittade på nån men det blev aldrig affär av olika anledningar.

Så en dag var jag med min far på jobbet (han kör färdtjänst) vi var i Färila trakten och där på en gård stod en F85:a bland traktorer, pickupar och några andra lastbilar.
Vi talade med ägaren som sa att: "ja visst kan vi sälja den ja har så mycke skrot så"
vi fick en körning sade vi hörs och for jag tjatade om den bilen igen och igen
Vi fick en ny körning åt Färilahållet hamnade på en granngård for dit och pratade men honom bestämde oss nästan för att köpa

Pappa ringde och pratade men ägaren frågade om bilen startade jo han hade provstartat dan före så den gick fint fast batterina var slut
Vi bestämde oss jag tog pengarna som var avsedd för körkortet (B) och pappa och jag delade på priset for och köpte batterier och for dit för att hämta han (vi kallar han Börje efter regnr) vi kollade olja å sånt den startade fint med dom nya batterierna vi gjorde upp affären och for mot Gnarp tankade och åt i Färila for vidare Börje gick som en klocka (en fungerande klocka) på vägen hem.

Vi kom hem min kusin höll då på att renovera en liten MB buss men vi ställde det projektet åt sidan för lastbilen tyvärr avled han under renoveringen
och sedan fortsatte tre olika gubbar och tillsist blev det klart för en arbetsorder hos Svensk Bilprovning men så blev det inte det blev ett "blankt papper"

Påväg hem från besiktningen börjar det krångla min far tar sig knappt hem men bilen strul men bränsletillförseln bort med tanken göra rent den och pumpen byta filter krångel krångel krångel
det fungera ett tag sen samma problem igen å igen å igen å igen
tillslut funkar det felfritt och vi kör till tippen och till en skrot i Timrå med grejer från en skrotad buss
lite fyllnadsmassa från ett vägbygge och för nöjes skull

Nu är vi framme i Augusti 2009 då jag lyckas få behörighet att framföra lastbil ensam

sedan rasar startmotorn skruva loss den och till grannen som har verkstad inget att renovera säger han vi beställer en ny
Den blir ditskruvad allt funkar igen men i torsdags skulle vi städa på uppställningsplatsen efter bussen jag lyckas spränga traktormotorn på vägen dit men vi lånade en annan traktor efter att ha bogserat
hem våran MB Trac lastade for till tippen allt gick bra men när jag ska flytta Börje på kvällen rasar starmotorn på nytt den är hos grannen igen där står vi idagsläget.

Ägarehistorik
VOLVO F85-38-S 1976 med tipp & kran
Såldes av AB Hudiksvalls Bilaffär (Volvo)
1:a ägare 1975-11-06 tas bilen ut av Åkeriägare Börje Olsson Forsa
2:a ägare 1986-03-08 Beg. Lastbilar & Delar i Hudik Ingvar Hildingsson
3:dje ägare 1986-03-20 Lars Skogman Njurunda
4:de ägare 1989-07-03 Leif Andersson Bygg & Konsult AB Hudiksvall
5:te ägare 1999-02-11 Leif Andersson Hudiksvall
6:te ägare 1999-09-16 Färila Markarbeten Runar Isidorsson Färila
7:de ägare 2006-12-29 Vi

Har uppgift på att kranen ät en Hiab typ 550-3 av årgång 1972 men jag kan inte sådant
tipp o kran fungerar utan problem

ja det var väl allt nej förresten toppfart 70 Km/tim

/Kalle