Volvo F84-F85 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 02 nov 2009, 21:47

Tackar för den beskrivningen Åkarns Kalle.

Mycket trevlig läsning men synd att du skall ha så mycket krångel med bilen. Uppstår fel är det ju inte gratis.

Trevligt om fler tar efter Kalle och berättar.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Anders » 03 nov 2009, 00:01

Riktigt trevligt att höra din berättelse Kalle!

Hoppas bara att problemen avtar framöver. Men det är ju en riktigt fin bil som du har skaffat!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 03 nov 2009, 15:05

Verkar skumt med 2 startmotorras på så kort tid. Såg att Ingemar Hildingsson hade ägt den. Trevlig prick, särskilt om man pratade lite trav med honom. Har själv gjort affärer med han. Gjorde rep.möte med brorsan hans. För att slippa vapenvård på granatgeväret, skrek han "Pang" vid eldorder. Det funkade bra.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Stellan » 06 nov 2009, 00:01

LMC-bilen är plåtad uppe vid Masthuggskyrkan, och så här såg den ut bakifrån.
Bild

...och med sidodörren öppnad:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Anders » 06 nov 2009, 15:04

Inga dåliga bilder som du hittar! :D

Är det från samma fototillfälle?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Stellan » 06 nov 2009, 16:45

Jag vet faktiskt inte det, men det verkar som om de varit på samma plats och plåtat i alla fall. Ska se om jag hittar några fler foton på bilen

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Åkarns Kalle » 06 nov 2009, 20:24

Jaha igår skruvades en utbytesstartmotor dit så nu startade han fint med det blev inte tid för provkörning från idag
Jag startade lät bra så jag for iväg en sväng men så lät det knepigt så jag vände om och for hem ganska snabbt visade pappa som tippa hytten och lyssnade
också stoppade jag grannen och fråga hur vi skulle göra han kom och lyssna sedan sa han
"gå till verkstan och be nån av killarna skruva lös startmotorn å säg åt han att han tar med sig en magnet om det är nåt jävelskap kvar från gamla motorn som hänger med runt"

ja jag gjorde det en av killarna kom hit skruvade bort hittade jävelskapet skruvade tillbaka startade det lät fortfarande knepigt fast han sa att det inte var startmotorn
jag frågade vad det var han lyste,kände lite här och där hämmtade den andra verkstadskillen som sa vad felet var och vart delarna skulle beställas sedan gjorde dom kväll
glömde vad felet var strax efter att han sagt det nya tag till veckan.

tänker plåga er med en fortsättning då

en fråga när byttes grillarna från dom i broschyren till den jag har ?

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Stellan » 06 nov 2009, 23:05

Jag undrar om det inte var -71 eller -72, de uppdaterade modellerna lite. Och plåga oss gärna lite mer, dels är det spännande och dels kanske mankan lära sig något nytt av det :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 07 nov 2009, 00:06

Var väl fr.o.m -73 som plastgrillarna kom. Detaljerna, Stellan.... :wink:
Thomas Almen
 

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Stellan » 07 nov 2009, 00:17

Jag och detaljer vet du...bara för att jag inte har koll på saker hindrar det inte att jag har åsikter om dem :D :wink:

Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 07 nov 2009, 00:25

Stellan skrev:Jag och detaljer vet du...bara för att jag inte har koll på saker hindrar det inte att jag har åsikter om dem :D :wink:

Stellan
Hehe, det är väl en åkomma vi lider av lite till mans?.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Åkarns Kalle » 11 nov 2009, 21:17

Jaha 1973 tack för info.

Ja igår bytte vi ett lager till remspänningen (eller vad det heter/hur man säger) satt tillbaka remmarna så var det dags att provköra
Så jag körde in mot byn han gick bra, lät inte men trögstyrt så gud förbannat körde runt byn så lät det knepigt igen
körde hem lät värre när jag svängde än när jag körde rakt,
så jag svängde in på grannens plan och tänkte att pappa skulle provköra men så kom en granne (inte han med verkstan utan en fd åkare)
vi pratade, han lyssnade, vred på ratten och sa fyll servoolja
Så nu gjorde vi det idag provtur igen allt fungerar som det ska.

alltså går han som en fungerande klocka igen frågan är bara hur länge.

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Åkarns Kalle » 24 nov 2009, 22:05

Jaha eller hur ska man börja ?

Igår körde vi iallafall 35 ton grus från grusgropen och hem det blev fyra vändor Börje gick fint hela vägen (han till och med klarade det lilla överlasset)
tills jag skulle backa in men sista lasset på baksidan hemma då märks det att servooljan är slut igen efter ca 8 mils körning
Det läker nånstans vi har tittat utan att se vart?

ja ja nya tag i morron

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Åkarns Kalle » 26 nov 2009, 22:02

Några bilder från gruskörningen
http://www.kingsclub.se/kingsclub/truckbook/Åkarns%20kalle/
fullt lass med en skopa måste nog skaffa större bil :wink:

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Volvo F84-F85 Broschyr

Inläggav Åkarns Kalle » 03 dec 2009, 23:47

Dom inlägg som handlar om min bil hör väl inte riktigt till den här tråden så nån vänlig skäl kan väl flytta den till garaget eller vart det nu hör hemma tack.

Iallafall så hittade vi ett ställe där det verkade läcka så pappa, Grus-Erske och jag var där och skruvade tillsist verkade det bli tätt
så vi beslutade att Grus-Erske och jag skulle köra sista skrotlasset till Timrå dagen efter men då hade oljan runnit ut så Grusen skruvade "drog efter" lite till och fyllde olja också for vi och tankade
trögstyrt så Gud f** ****** så sa Grusen ska jag köra jag då som var med på tiden innan servon fanns så han fick göra det
det gick bra hela vägen både dit och hem
och när vi kom hem så började sökning efter läckage av far,mor,Grusen och jag till slut hittades ett annat ställe så vi fixade det också. Så sa far provkör så for Grusen och jag en sväng när vi ändå for hämtade vi ett gammalt personbilssläp som jag lovat att hämta för ett år sedan (hjulen snor inte så vi fick ta det på flaket ett nytt projekt som aldrig kommer bli klart) iallafall sedan vi kranat på vagnen så flyttade vi Börje
och jo visst hade det läckt servoolja men det kändes inte när man körde så vi parkerade hemma och gick in avslutade för dagen, far jobbade så jag informerade honom om läget dagen efter

Någon dag gick inget har blivit åtgärdat men ikväll beslutade jag att starta för å se om han gick, den klant som körde sist, Kalle heter han hade glömt att stänga huvudströmmen så han tänkte jaha ingen idé att försöka men tror ni inte han brummade i gång så fint, också skrapa jag is både in å utvändigt och tänkte jag flyttar en bit så det blir lättare att ta sig fram för andra fordon och det var inga problem med servon nu så jag for en sväng runt Gnarp och Börje går som en fungerande klocka igen

Det är nåt unerligt med den bilen är det sommar och varmt och man glömmer huvudströmmen på under natten så måste batterierna laddas men nu när det är några kallgrader å man glömmer HS på under flera dagar då startar han utan problem men glad är jag att han går fint igen

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster