Sida 1 av 1

Volvo F82S-F83S Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 16:33
av Anders
Om man börjar nedifrån i System 8 så hittar man distributionsbilarna F82S/83S med den pigga D39 motorn! :mrgreen:

Är det förresten någon som vet var den rödvita drickabilen är fotograferad? Min tanke är utanför Elsa Anderssons konditori i Norberg, men det kanske är fel?

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 23:47
av Stellan
F82/83 är mina favoriter förutom F86:an...kan hända att det beror på att man började sin karriär med att köra dem :)

/Stellan

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

InläggPostat: 31 okt 2009, 23:51
av Anders
Och om man går på annonsen så kan man tro att det inte finns några som helst nackdelar med de här bilarna! :mrgreen:
Hur länge var det de hängde med i produktionen egentligen?
Du som har kört dem Stellan kan väl berätta lite om dem? Var Perkinsmotorn verkligen så slö som det påstås?

Såg en F83S glassbil nyligen, ska se om det går att smyga sig närmare för att ta ett par foton. Den är i riktigt fint skick vad jag har kunnat se från vägen.

Anders

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 22:16
av Lars-Gunnar
Visst har väl växelspaken fått en lite bättre placering jämfört med de gamla modellerna där man trodde att växelspaken var monterad i hyttväggen, så avigt såg det ut. Anders A-son kan berätta vet jag.

Lars-Gunnar :)

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 22:48
av Thomas Almen
Fick köra en alldeles ny F 83s några dar hos en åkare i Östersund. Gick som en kula, och smidig i stadstrafik. Men dom äldre har jag, gusskelov, sluppit. Blotta åsynen har räckt.

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 23:10
av Anders
Thomas Almèn skrev:Fick köra en alldeles ny F 83s några dar hos en åkare i Östersund. Gick som en kula, och smidig i stadstrafik. Men dom äldre har jag, gusskelov, sluppit. Blotta åsynen har räckt.


Låter ju riktigt trevligt!
Var det nyligen eller länge sedan? Du har möjligtvis inte någon bild på bilen i fråga?


Anders

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 14:01
av Stellan
Anders skrev:Och om man går på annonsen så kan man tro att det inte finns några som helst nackdelar med de här bilarna! :mrgreen:
Hur länge var det de hängde med i produktionen egentligen?
Du som har kört dem Stellan kan väl berätta lite om dem? Var Perkinsmotorn verkligen så slö som det påstås?

Såg en F83S glassbil nyligen, ska se om det går att smyga sig närmare för att ta ett par foton. Den är i riktigt fint skick vad jag har kunnat se från vägen.

Anders


Hade du inget lass och det lutade lite utför så var den helt ok, men fick du lite lass på den så var det en mardröm att köra. Att det inte fanns servo gjorde ju inte saken lättare, och de bilarna gick ju alltid med framlass. Växelspakens placering var också något av en mardröm, inte ens en akrobat skulle gilla att växla den bilen.

Glassbilen du nämner undrar jag om det inte är en vanlig F82/83, den jag har sett har plåtgrill.

/Stellan

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 23:47
av Anders
Stellan skrev:Hade du inget lass och det lutade lite utför så var den helt ok, men fick du lite lass på den så var det en mardröm att köra. Att det inte fanns servo gjorde ju inte saken lättare, och de bilarna gick ju alltid med framlass. Växelspakens placering var också något av en mardröm, inte ens en akrobat skulle gilla att växla den bilen.

Glassbilen du nämner undrar jag om det inte är en vanlig F82/83, den jag har sett har plåtgrill.

/Stellan


Medlut, hemlängtan och solen i ryggen? :mrgreen:

Hur var det, de här bilarna hade väl fast hytt hela produktionstiden?

Har su sett samma glassbil som jag, för den jag tänker på står i Nyköping?

Anders

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

InläggPostat: 03 nov 2009, 14:58
av Thomas Almen
Anders skrev:
Thomas Almèn skrev:Fick köra en alldeles ny F 83s några dar hos en åkare i Östersund. Gick som en kula, och smidig i stadstrafik. Men dom äldre har jag, gusskelov, sluppit. Blotta åsynen har räckt.


Låter ju riktigt trevligt!
Var det nyligen eller länge sedan? Du har möjligtvis inte någon bild på bilen i fråga?


Anders
Nej du, nåt foto hade jag inte, tyvärr. Det var med tämligen rykande färskt körkort 1975.

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

InläggPostat: 05 nov 2009, 23:52
av Stellan
Anders skrev:Hur var det, de här bilarna hade väl fast hytt hela produktionstiden?

Har du sett samma glassbil som jag, för den jag tänker på står i Nyköping?

Anders


Det var fast hytt. Så när det skulle arbetas med motorn så var det till att plocka ut sätena, motorhuven och några plåtar i golvet. Arbetssättet vid motorarbeten skillde inte så värst mycket mellan LB 76:orna och F82/83:orna på den tiden.
Det stod två glassbilar i Nyköping, en F84 och en F6, men någon F83 såg jag aldrig

/Stellan

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

InläggPostat: 12 mar 2010, 11:29
av Robert Eliasson
Hittade ett gammalt foto på en F 83 S som vi hade hemma på åkeriet internnummer 37 på Göteborgsnejdens Lastbilar, den gick stadigt på IKEA Kållered och om jag inte minns helt fel så är bilen uttagen 1974, Göteborgsnejdens Lastbilar hade denna körning och blev fördelad på ett par åkare däribland vi. Man körde ut beställda möbler (platta paket) till dem som beställt hemkörning, kan lova att gubbarna bar mycket när man byggt tex "skyskraporna" 10 vån. i Västra Frölunda, sen hela Biskopsgården m.m m.m , det var inte självklart att hissarna var färdigställda, ingen bakgavellift fanns heller. Åkte med en hel del på sommarlov som bärhjälp av mindre paket, det var alltid 2 man i hytten och hur en annan fick plats är en gåta i mellan 2 fullvuxna karlar.
Att serva dessa bilar var trångt, men driftsäkra. Bilen som står bredvid är en F 82
F83 S Möbelbilen 001.jpg
F83 S Möbelbilen 001.jpg (104.31 KiB) Visad 18198 gånger
Vår möbelbil för IKEA F83S 001.jpg
Vår möbelbil för IKEA F83S 001.jpg (86.69 KiB) Visad 18183 gånger

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

InläggPostat: 12 mar 2010, 13:36
av Anders
Trevligt med en bild till! :)
Måste ha blivit bra många hundra kilo att släpa på upp för alla trappor på en arbetsdag!

Anders