Volvo F82S-F83S Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F82S-F83S Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 16:33

Om man börjar nedifrån i System 8 så hittar man distributionsbilarna F82S/83S med den pigga D39 motorn! :mrgreen:

Är det förresten någon som vet var den rödvita drickabilen är fotograferad? Min tanke är utanför Elsa Anderssons konditori i Norberg, men det kanske är fel?

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

Inläggav Stellan » 31 okt 2009, 23:47

F82/83 är mina favoriter förutom F86:an...kan hända att det beror på att man började sin karriär med att köra dem :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 23:51

Och om man går på annonsen så kan man tro att det inte finns några som helst nackdelar med de här bilarna! :mrgreen:
Hur länge var det de hängde med i produktionen egentligen?
Du som har kört dem Stellan kan väl berätta lite om dem? Var Perkinsmotorn verkligen så slö som det påstås?

Såg en F83S glassbil nyligen, ska se om det går att smyga sig närmare för att ta ett par foton. Den är i riktigt fint skick vad jag har kunnat se från vägen.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 01 nov 2009, 22:16

Visst har väl växelspaken fått en lite bättre placering jämfört med de gamla modellerna där man trodde att växelspaken var monterad i hyttväggen, så avigt såg det ut. Anders A-son kan berätta vet jag.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2009, 22:48

Fick köra en alldeles ny F 83s några dar hos en åkare i Östersund. Gick som en kula, och smidig i stadstrafik. Men dom äldre har jag, gusskelov, sluppit. Blotta åsynen har räckt.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

Inläggav Anders » 01 nov 2009, 23:10

Thomas Almèn skrev:Fick köra en alldeles ny F 83s några dar hos en åkare i Östersund. Gick som en kula, och smidig i stadstrafik. Men dom äldre har jag, gusskelov, sluppit. Blotta åsynen har räckt.


Låter ju riktigt trevligt!
Var det nyligen eller länge sedan? Du har möjligtvis inte någon bild på bilen i fråga?


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

Inläggav Stellan » 02 nov 2009, 14:01

Anders skrev:Och om man går på annonsen så kan man tro att det inte finns några som helst nackdelar med de här bilarna! :mrgreen:
Hur länge var det de hängde med i produktionen egentligen?
Du som har kört dem Stellan kan väl berätta lite om dem? Var Perkinsmotorn verkligen så slö som det påstås?

Såg en F83S glassbil nyligen, ska se om det går att smyga sig närmare för att ta ett par foton. Den är i riktigt fint skick vad jag har kunnat se från vägen.

Anders


Hade du inget lass och det lutade lite utför så var den helt ok, men fick du lite lass på den så var det en mardröm att köra. Att det inte fanns servo gjorde ju inte saken lättare, och de bilarna gick ju alltid med framlass. Växelspakens placering var också något av en mardröm, inte ens en akrobat skulle gilla att växla den bilen.

Glassbilen du nämner undrar jag om det inte är en vanlig F82/83, den jag har sett har plåtgrill.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

Inläggav Anders » 02 nov 2009, 23:47

Stellan skrev:Hade du inget lass och det lutade lite utför så var den helt ok, men fick du lite lass på den så var det en mardröm att köra. Att det inte fanns servo gjorde ju inte saken lättare, och de bilarna gick ju alltid med framlass. Växelspakens placering var också något av en mardröm, inte ens en akrobat skulle gilla att växla den bilen.

Glassbilen du nämner undrar jag om det inte är en vanlig F82/83, den jag har sett har plåtgrill.

/Stellan


Medlut, hemlängtan och solen i ryggen? :mrgreen:

Hur var det, de här bilarna hade väl fast hytt hela produktionstiden?

Har su sett samma glassbil som jag, för den jag tänker på står i Nyköping?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 03 nov 2009, 14:58

Anders skrev:
Thomas Almèn skrev:Fick köra en alldeles ny F 83s några dar hos en åkare i Östersund. Gick som en kula, och smidig i stadstrafik. Men dom äldre har jag, gusskelov, sluppit. Blotta åsynen har räckt.


Låter ju riktigt trevligt!
Var det nyligen eller länge sedan? Du har möjligtvis inte någon bild på bilen i fråga?


Anders
Nej du, nåt foto hade jag inte, tyvärr. Det var med tämligen rykande färskt körkort 1975.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

Inläggav Stellan » 05 nov 2009, 23:52

Anders skrev:Hur var det, de här bilarna hade väl fast hytt hela produktionstiden?

Har du sett samma glassbil som jag, för den jag tänker på står i Nyköping?

Anders


Det var fast hytt. Så när det skulle arbetas med motorn så var det till att plocka ut sätena, motorhuven och några plåtar i golvet. Arbetssättet vid motorarbeten skillde inte så värst mycket mellan LB 76:orna och F82/83:orna på den tiden.
Det stod två glassbilar i Nyköping, en F84 och en F6, men någon F83 såg jag aldrig

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

Inläggav Robert Eliasson » 12 mar 2010, 11:29

Hittade ett gammalt foto på en F 83 S som vi hade hemma på åkeriet internnummer 37 på Göteborgsnejdens Lastbilar, den gick stadigt på IKEA Kållered och om jag inte minns helt fel så är bilen uttagen 1974, Göteborgsnejdens Lastbilar hade denna körning och blev fördelad på ett par åkare däribland vi. Man körde ut beställda möbler (platta paket) till dem som beställt hemkörning, kan lova att gubbarna bar mycket när man byggt tex "skyskraporna" 10 vån. i Västra Frölunda, sen hela Biskopsgården m.m m.m , det var inte självklart att hissarna var färdigställda, ingen bakgavellift fanns heller. Åkte med en hel del på sommarlov som bärhjälp av mindre paket, det var alltid 2 man i hytten och hur en annan fick plats är en gåta i mellan 2 fullvuxna karlar.
Att serva dessa bilar var trångt, men driftsäkra. Bilen som står bredvid är en F 82
F83 S Möbelbilen 001.jpg
F83 S Möbelbilen 001.jpg (104.31 KiB) Visad 15944 gånger
Vår möbelbil för IKEA F83S 001.jpg
Vår möbelbil för IKEA F83S 001.jpg (86.69 KiB) Visad 15929 gånger
Senast redigerad av Robert Eliasson 12 mar 2010, 13:57, redigerad totalt 1 gång.
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Re: Volvo F82S-F83S Broschyr

Inläggav Anders » 12 mar 2010, 13:36

Trevligt med en bild till! :)
Måste ha blivit bra många hundra kilo att släpa på upp för alla trappor på en arbetsdag!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster