Sida 1 av 2

Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 31 okt 2009, 16:25
av Anders
Nästa inlägg blir F88;an. Den tidiga varianten med kromad grill är nog den av Volvos frambyggen som jag tycker är mest estetiskt tilltalande. Efterföljaren med grill i svart plast gjorde att den såg väldigt mycket billigare ut, medans den tidiga verkligen signalerade Top of the line!
Såg för övrigt idag en ny sak som jag inte sett förut, det finns en bil med Koppartrans-logga på ett ställe. Lite intressant, eftersom jag har haft de här broschyrerna sedan början av 80-talet. Det har tyvärr medfört att vissa av dem blivit lite skamfilade, men det hoppas jag att ni som tittar har överseende med :)

För övrigt ännu en broschyr med väldigt många utländska ekipage, såväl finska som holländska.

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo F88 Brochyr del 2

InläggPostat: 31 okt 2009, 16:26
av Anders
Och här kommer resten!
Fick dela upp det i två avsnitt, för annars ville inte servern vara med.

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 31 okt 2009, 18:26
av Thomas Almen
Favorit i denna?. Det får nog bli G 88 kapellbilen med skåpsläp. Mannen i interiörbilden är den allestädes uppdykande Mittiageneralen PerArne Wegelin.

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 31 okt 2009, 18:32
av Anders
Svår fråga, jag hade nog lagt min röst på den blå och orangea timmerbilen :)

Anders

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 01 nov 2009, 11:34
av Thomas Almen
Lite kuriosa; Bengt Södersten från Bysala, som lossar timmer på sista bilden, har i stort sett samma färger på sina bilar idag.

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 01 nov 2009, 20:45
av Lars-Gunnar
Tankbilen ser inte så dum ut med sin solskärm.

Håller med, det är så här en lastbil skall se ut, lite USA inspirerad look med delad framruta och PLÅT runt om och inte idag med den billiga plasten.Lastbilarna idag är inte så som en lastbil skall vara gjord. Och det har blivit som med personbilarna att alla liknar varandra med små skillnader.

Lars-Gunnar :)

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 01 nov 2009, 20:58
av Anders
Lars-Gunnar skrev:Tankbilen ser inte så du ut med sin solskärm.

Håller med, det är så här en lastbil skall se ut, lite USA inspirerad look med delad framruta och PLÅT runt om och inte idag med den billiga plasten.Lastbilarna idag är inte så som en lastbil skall vara gjord. Och det har blivit som med personbilarna att alla liknar varandra med små skillnader.

Lars-Gunnar :)


Egentligen är det ju en USA-hytt, modifierad för sverige! :mrgreen:
Hur som helst är det en av de finaste designerna som Volvo tagit fram.

Anders

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 01 nov 2009, 21:31
av Lars-Gunnar
Anders skrev:
Lars-Gunnar skrev:Tankbilen ser inte så du ut med sin solskärm.

Håller med, det är så här en lastbil skall se ut, lite USA inspirerad look med delad framruta och PLÅT runt om och inte idag med den billiga plasten.Lastbilarna idag är inte så som en lastbil skall vara gjord. Och det har blivit som med personbilarna att alla liknar varandra med små skillnader.

Lars-Gunnar :)


Egentligen är det ju en USA-hytt, modifierad för sverige! :mrgreen:
Hur som helst är det en av de finaste designerna som Volvo tagit fram.

Anders


Ja, den hade karaktär med andra ord. De som är idag är ju slätstrukna.

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 01 nov 2009, 22:18
av Anders
Håller med dig fullständigt L-G!

Undrar när det kommer en retrodesignad lastbil?

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 02 nov 2009, 19:57
av Famo58
Tack Anders för att du lägger ut alla dessa broschyrer till oss som inte har några. Mycket roligt att titta på. Verkligen ett trevligt intiativ. Hoppas du inte får trubbel med copyrigthen.

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 02 nov 2009, 20:14
av Anders
Det borde väl knapast vara något större problem med copyright får man hoppas. Det är ju ändå material som är gjort för att distribueras till höger och vänster.
Och i dagens läge är det väl snarare att betrakta som kulturgärning att dela med sig av det! :mrgreen:

Roligt att det är uppskattat! :)

Anders

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 02 nov 2009, 20:40
av Lars-Gunnar
Jo Anders, detta är en kulturgärning må jag säga. Alldrig sedan detta forum startades har så granna och välbevarade brochyrer presenterats. Det blir nog till att åka JoJo in och ut bland alla Volvoträd ett tag framöver. Måste säga att Volvo har grannare och fylligare brochyrer än Scanias dito. Det vore super om någon kunde lägga upp brochyrer från 50-60-talet.
men det kanske är för mycket begärt?

Tack skall du ha Anders för att du delar med dig till oss andra!

Lars-Gunnar :D

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 02 nov 2009, 21:08
av Anders
Lars-Gunnar skrev:Jo Anders, detta är en kulturgärning må jag säga. Alldrig sedan detta forum startades har så granna och välbevarade brochyrer presenterats.


Välbebevarade vet jag inte riktigt om jag håller med om. Vissa av dem ser ut som "hejkomnochhjälpmig" efter en tämligen omild behandlig för drygt 25 år sedan :mrgreen:

Anders

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 03 nov 2009, 00:12
av Lulebjörnen
Anders skrev:
Lars-Gunnar skrev:Tankbilen ser inte så du ut med sin solskärm.

Håller med, det är så här en lastbil skall se ut, lite USA inspirerad look med delad framruta och PLÅT runt om och inte idag med den billiga plasten.Lastbilarna idag är inte så som en lastbil skall vara gjord. Och det har blivit som med personbilarna att alla liknar varandra med små skillnader.

Lars-Gunnar :)


Egentligen är det ju en USA-hytt, modifierad för sverige! :mrgreen:
Hur som helst är det en av de finaste designerna som Volvo tagit fram.

Anders

Kanske Volvo fick lite hjälp av dom stora grabbarna med sin design...
CMC "Crackerbox" från 1960 - Volvo TipTop från 1964...men det kan ju vara en tillfällighet att dom blev lika...
http://www.hankstruckpictures.com/archer_crackerbox.htm

Re: Volvo F88 Brochyr del 1

InläggPostat: 03 nov 2009, 00:29
av Anders
Helt klart är ju att man sneglat på liknande konstruktioner, men Projekt 2859 härstammar ju från mitten på 50-talet.
Undrar om det kan vara en av de första tippbara lastbilshytterna?

Anders