Volvo N88 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo N88 Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 15:01

Jag hoppas att jag inte bryter mot några copyright-regler nu. Men har tillbringat en stund med att scanna in en broschyr över Volvo N88, tanken är att hela System 8 ska dyka upp här vad det lider. Kommer att scanna in F82-F89 efter hand. Sedan är det dags att ge sig i kast med Scanias 0-serie.
Tyvärr går det inte att scanna i väldigt bra upplösning i och med att filerna blir extremt stora. Så den här första omgången blir lite av ett undantag.

Broschyrerna förr var ju bra mycket mer påkostade än dagens intetsägande häften. Bara kika på NB88;an på framsidan! :D En sak som slagit mig är att det är väldigt mycket finska ekipge med i Volvos broschyrer. Dock undrar jag om NB88;an nere i en gruvort inte kan var en dekaltimmad 495;a med tanke på att den ser ut att ha några år på nacken.

Hoppas att det är till belåtenhet!

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 31 okt 2009, 17:16

Fler än jag som har dom broschyrerna, tydligen.
Thomas Almen
 

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 17:26

Tyckte det var lika bra att andra kunde få ta del av dem än att de bara skulle stå i bokhyllan där enbart jag kan se dem, för samlar damm gör dem inte! :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 31 okt 2009, 18:29

Jag dristar mig väl till att rösta här också då. Den svart-röda N 88:an från Volvos provflotta.
Thomas Almen
 

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Anders » 31 okt 2009, 18:35

Är beredd att hålla med dig där Thomas. Men den finska timmerbilen är inte så dum den heller.

Undrar hur gammal dragaren med grävmaskinstrailer efter är? Den ser ut att ha några år på nacken.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Lulebjörnen » 01 nov 2009, 01:28

N 88:an i bergrumsbygget är favoriten, delvis beroende på att den får ett rejält (över) lass av hjullastarnas hjullastare CAT 988A 8) ...
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2009, 01:58

Maskintrailern är i varje fall en 70-talare, eftersom den har stora backspegelbågarna. Skulle tro att den har momentomvandlare, och den tror jag kom 1970. Sen hade väl Gustav Persson i Malmö rätt nya fordon på specialtransporter.
Thomas Almen
 

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 01 nov 2009, 20:54

Åhåjja, vilken skön samling "rundnosar" av det snitt som hängde med från 1954 till 1967 (Rätta mig om jag har fel).

Modellen har bara 20 HK mer än den Volvo Titan Turbo som min far körde men det är säkert en viss skillnad ändå. Kanske ny turbo som ger bilen mer kraft än sin föregångare.

Grusvolvon är min favorit. Grus är tunga saker att bära och dra på.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 01 nov 2009, 20:57

Lulebjörnen skrev:N 88:an i bergrumsbygget är favoriten, delvis beroende på att den får ett rejält (över) lass av hjullastarnas hjullastare CAT 988A 8) ...


Den blev nog rätt fort utsliten också. Stora påfrestningar på axlar och drev.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Anders Ason » 02 nov 2009, 10:01

En kultbil, synd bara att den fått ett så trist namn! N88 låter som någon slags kemiskt preparat.
Det är ju i grunden en Viking och borde ha fått behålla namnet med något tillägg som markering av moderniseringen.

"Nu presenteras nya Volvo Vikingmodellen - Volvo Nordman"


Varför? Jo ett namn sitter bra mycket bättre än ett kryptiskt nummer:

"Efter attacken på klostret vid Lindisfarne (Holy Island) år 793, fick vikingarna beteckningen nordmän av sina offer, varför detta ord, som refererade till deras geografiska tillhörighet snarare än deras "yrke", senare kom att bli synonymt med nordbor i allmänhet."

Är jag kanske för sent ute?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5611
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav BURTRÄSKARN » 02 nov 2009, 11:03

Anders Ason skrev:En kultbil, synd bara att den fått ett så trist namn! N88 låter som någon slags kemiskt preparat.
Det är ju i grunden en Viking och borde ha fått behålla namnet med något tillägg som markering av moderniseringen.

"Nu presenteras nya Volvo Vikingmodellen - Volvo Nordman"


Varför? Jo ett namn sitter bra mycket bättre än ett kryptiskt nummer:

"Efter attacken på klostret vid Lindisfarne (Holy Island) år 793, fick vikingarna beteckningen nordmän av sina offer, varför detta ord, som refererade till deras geografiska tillhörighet snarare än deras "yrke", senare kom att bli synonymt med nordbor i allmänhet."

Är jag kanske för sent ute?


Nja n88;an var väl efterföljare till titanen och n86 till vikingen men jag håller med dig om att namnen blev mycket tråkigare på dom nya :D
Nya titanmodellen ,ja kanske volvo gigant :mrgreen:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Anders » 02 nov 2009, 12:22

BURTRÄSKARN skrev:
Anders Ason skrev:En kultbil, synd bara att den fått ett så trist namn! N88 låter som någon slags kemiskt preparat.
Det är ju i grunden en Viking och borde ha fått behålla namnet med något tillägg som markering av moderniseringen.

"Nu presenteras nya Volvo Vikingmodellen - Volvo Nordman"


Varför? Jo ett namn sitter bra mycket bättre än ett kryptiskt nummer:

"Efter attacken på klostret vid Lindisfarne (Holy Island) år 793, fick vikingarna beteckningen nordmän av sina offer, varför detta ord, som refererade till deras geografiska tillhörighet snarare än deras "yrke", senare kom att bli synonymt med nordbor i allmänhet."

Är jag kanske för sent ute?


Nja n88;an var väl efterföljare till titanen och n86 till vikingen men jag håller med dig om att namnen blev mycket tråkigare på dom nya :D
Nya titanmodellen ,ja kanske volvo gigant :mrgreen:


Det fanns ju redan Ford Gigantic hjullastare vid den här tiden.
Titan är ju i grekisk mytologi den första generationens gudar som alla var barn av Uranos (himlen) och Gaia (jorden). Med Kronos i spetsen störtade dessa titaner sin far för att i sin tur undanträngas av de yngre, olympiska gudarna.
Frågan är ju vad man skulle ha valt för namn för att fortsätta på den här traditionen.
Men visst är ett namn som Titan eller Starke betydligt mer välkänt än tex L375.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 03 nov 2009, 14:55

"Milde herre Gud, bevara oss från Nordmännens raseri"?. Nja, det hade nog inte funkat som exportslogan....
Thomas Almen
 

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Vågert » 03 nov 2009, 23:21

Mycket fina N88or.Jag kan inte låta bli att lägga in en bild på min NB88 73a.
En före detta vägverksbil som jag modifiera 1980.
Jag körde för Baskarpsand i två år med den sen var det dags för en LS140.
NB88an är skrotad sen för några år sen.
Bilagor
61.jpg
61.jpg (143.95 KiB) Visad 26584 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Volvo N88 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 03 nov 2009, 23:27

Vågert skrev:Mycket fina N88or.Jag kan inte låta bli att lägga in en bild på min NB88 73a.
En före detta vägverksbil som jag modifiera 1980.
Jag körde för Baskarpsand i två år med den sen var det dags för en LS140.
NB88an är skrotad sen för några år sen.


Vaffö då??? Skrota en såååååååååå fiiiiiiiiiiiiii nnnnnnnnnnnnnnn bil. Justitiemoooooooooooooooooooorrrrd! Se das lastwagen hat einem vit ratt. So koooooooolt!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster