Volvo Viking/Titan 1954

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Lars-Gunnar » 18 sep 2009, 23:21

Hej!

Fann detta mycket fina och liksom overkliga foto via Bild Linköping, fotograf Arne Gustavsson 1954

BildBild

Som ni ser ser vi en Volvo Viking 115 Hk med boggie och lemmar. Dessutom gula flaggor med Volvo i blå text på pejlstängerna samt en tidig Gösta Nyström hytt med blinkers på sidospeglarna. Titanen verkar bara vara ett chassie men ståtar med en Turbo under huven som ger 185 hk. Till skillnad mot Vikingen så har den en hytt med "öron" som innehåller körriktningsvisare samt inga pejlstänger. Ingen Titan Turbo skylt kan ses, men Volvoemblemerna är mycket tidstypiska. Kanske det är en testbil? Året är 1954, alltså det år som Volvo kom ut med det nya utseendet. Observera att båda bilarna har bred "mittbena" på kylaren.

Någon som vet när Volvo lanserade Titan Turbo på allvar? Mitt första möte med en sådan bil var 1960 i Skellefteå. Det stod "Nya Titan Turbo - 195 HK" på en röd kofångare på en långtradare som var grön och hade svarta skärmar och presenningskapell och 2-axligt släp om jag inte minns fel.

Det skulle ju varit ett argument att man kunde skilja Titanen och Vikingen åt genom att Titanen hade bredare "mittbena". Hur är det nu med det? Skulle Volvo göra två olika kylare som enbart skulle skilja på det mittersta gallret? Det hade väl blivit dålig ekonomi?

I alla fall är bilden ju historisk och inte ens Volvos egna böcker har denna bild. Det måste väl finnas en hel del bilder i gömmorna?

Frågan är: är Titanens hytt en äldre modell än Vikingens? Jag tycker det då Vikingen har den hytt som vi kom att se mycket framöver. En bild att gotta sig i!

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Anders Ason » 19 sep 2009, 07:35

Som inflyttad Linköpingsbo, denne "fotograf Arne Gustavsson " dyker ofta upp i många olika sammanhang i "bygda" och var både skicklig och flitig. Mycket är dokumenterat tack vare honom. Han skulle nog också ha varit mycket nöjd med den text som L-G skrivit till bilden.

"Mittbena" i grillen betyder t o m 1955, därefter blev det två "sidobenor". Ett skarpt utvecklingsdrag av Volvo :D


Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Anders » 19 sep 2009, 11:06

Titan turbo lanserades ju på allvar 1954. Den variant som du beskriver Lars-Gunnar är ju TD96B på 195hk.

Vad gäller ribban mitt i grillen så hade 385/395 mittbena, medans 485/495/86/88 ju hade de två sidobenorna.

Jag tror att det här var någon form av "demokaravan" för samma bilar har synts på andra bilder uppställda framför olika Volvohandlare. Då bla. med skyltningen "Nya Viking-boggie".

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav carlevert » 19 sep 2009, 22:07

1954 är året då L385 fick 6,7 liters motor D67 på 115 hk och namnet Viking. Framtill dess var L385 en L245 rundnos med Titanens motorhuv. Därav öknamnet "Synvilla". Motorn var då en VDC på 100 hk. 6,13 liter
Samma år presenterades L395 Titan med turbomotor TD96 på 185 hk. 9,6 liter
Det som skiljer i utseende är att vikingen har något annorlunda framskärmar, troligen på grund av smalare spårvidd fram.
Grillen är lika på alla modeller från 1951 till 1958 då Viking bytte beteckning från 385 till 485,
Titan 395 till 495, Jag tror att TD96B infördes då 195 hk, och 1963 kom TD96C på 230 hk
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Lars-Gunnar » 20 sep 2009, 22:39

Tack carlevert!

Detta är som taget ur skolboken. Att TD96B kom 1963 är alldeles riktigt. Ett åkeri i Västerbottens inland köpte en L495 Titan Turbo 230 hk och körde grus med en rejäl stigning. Där var även min far med sin Viking Turbo 150 hk. Jag åkte i denna och det var ett segande uppför denna backe så jag hade kunnat promenera bredvid. Så fick jag åka med detta åkeris lastbil och vilket skillnad. Jag hade fått springa allt vad jag orkat om jag skulle hinna med. Den accelererade fortare och hade en större ingångshastighet när den nådde backens början.

Sedan 1964 köpte min fars arbetsgivare en L 495 Titan och den körde timmer. Vid första lasset så ökade den farten i backen så stark var den. Den slutade som flisbil med 3-axligt Hilding Carlsson släp och den var en riktig arbetshäst. Det var ju fråga om över 50 ton på 60-talet.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Per Thomson » 29 sep 2009, 23:37

Fann denna annons i Smålandsposten från lördagen den 10 mars 1959, i samband med rivningsarbete nyligen.

Titan_002r600.jpg
Titan_002r600.jpg (102.17 KiB) Visad 26183 gånger

Titan_004r600.jpg
Titan_004r600.jpg (92.83 KiB) Visad 26183 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Lars-Gunnar » 30 sep 2009, 16:41

Vilket fynd Per!

Ja, mycket kan gömma sig i gamla hus. Det har ju hänt att man tapetserat med ortstidningen/kvällstidningen. Volvo annonserade säkerligen i många tidningar vid lanseringen.

Det är ju ett erkänt faktum att det var lastbilarna som försörjde Volvos personvagnars med utvecklingskostnader.

Enl. "Lastbilarna i dag och i går" av Christer Olsson kostade 1954 en L388 Viking chassie (L385 med 4,7 m hjulbas) 29,800 kr medan L395 Titan med samma hjulbas kostade 39,000 kr vilket ju var väldigt mycket pengar på den tiden.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Anders Ason » 30 sep 2009, 20:51

1955 fick farsan betala 55 000 kr för en på gatan klar 2-axlad Viking med tipp. Ingen servo, AC, stereo (kom aldrig in något förströelseradio i den bilen, men dock komradio), inget lullull som extraljus, speciallack, krossad plysch, armstöd, läslampa, ja gu vet allt som ingår numera. Märkligt nog monterades det en huvkråka (jetplan i krom) som senare blev förbjuden - kunde skada någon) Lite hottad blev den senare när jag fick tag i den!

Intresserad av Viking, se tråden Vikingline:
viewtopic.php?f=1&t=34&hilit=vikingline
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Lars-Gunnar » 30 sep 2009, 21:23

Men, satan i gatan Anders, det där "jetplanet" satt på PV:n som min familj köpte i andra halvan av 50-talet. Den var kromad och hade vingar på var sida kroppen som var röda med två indragna ben och såg liksom genomskinliga ut men det var ju väder och vind som hade mattat dem. Bilen var röd så jag vet inte om vingarna hade olika färg beroende på bilens färg. Minns så väl att min far fick lov att ta bort den av samma orsak som du nämner. Den låg i garaget och "mognade" i 30 år minst och jag skulle ha tagit den för den hade nog varit vär något idag. Minns att den kändes tung.

Hur kunde de komma på den dumma iden att montera denna tingest på en lastbil. Hade de sneglat på Mack som hade Bulldoggen och den är kvar än på deras bilar. Trodde myndigheterna att en person som blev påkörd skulle hamna på motorhuven på en lastbil där man ju hamnar under eller?

55,000 kr för en färdig bil var ju inte småpotatis. Den hade väl inte ens fjädrande förarstol?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Anders Ason » 30 sep 2009, 22:40

Tror faktisk det.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Stellan » 06 dec 2009, 23:53

Kanske man kan bjuda på en diabild med en Titan? :wink:

Bild

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 10 dec 2009, 23:30, redigerad totalt 1 gång.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Anders » 07 dec 2009, 00:25

Stellan skrev:Kanske man kan bjuda på en Titan? :wink:

Bild

/Stellan


Det här har jag för mig att är en av de allra första Titanturbo som levererades. Har bara sett skydden över strålkastarna på den här bilen. Eller är det någon annan som sett dem någon annanstans?
Grävmaskinen är en Eksjöverken E-40 för övrigt.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Stellan » 07 dec 2009, 00:28

Jag tror att skydden är för stenskott...uppfrån flaket :P
Kanske något som påbyggaren själv konstruerat?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Lars-Gunnar » 08 dec 2009, 02:02

Alldrig hört talas om en Eksjöverken grävmaskin. Mset var det ju Åkerman, Landsverk eller Ruston Beycrus 10 och 22.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Viking/Titan 1954

Inläggav Anders » 08 dec 2009, 13:28

Lars-Gunnar skrev:Alldrig hört talas om en Eksjöverken grävmaskin. Mset var det ju Åkerman, Landsverk eller Ruston Beycrus 10 och 22.

Lars-Gunnar :D


OT:
De tillverkade grävmaskiner under ett antal år. Från början licenstillverkade man Insley K, men eftersom man inte fick tillverka så många som man kunde sälja började man göra egna konstruktioner. Först ut var E-40.
Den som syns på bilden är en E-40, vilket egentligen är en kopia på en Insley K. Den följdes senare av E-50 och E-60. Eksjöverken var ett av alla fabrikat som fick slå igen när hydraulgrävarna slog igenom.

Det fanns ju precis hur många mindre tillverkare av grävmaskiner som helst i sverige; Åsbrink(De med sopbilarna), Bofors, ABS. Bara för att nämna ett par.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster