Fann detta mycket fina och liksom overkliga foto via Bild Linköping, fotograf Arne Gustavsson 1954

Som ni ser ser vi en Volvo Viking 115 Hk med boggie och lemmar. Dessutom gula flaggor med Volvo i blå text på pejlstängerna samt en tidig Gösta Nyström hytt med blinkers på sidospeglarna. Titanen verkar bara vara ett chassie men ståtar med en Turbo under huven som ger 185 hk. Till skillnad mot Vikingen så har den en hytt med "öron" som innehåller körriktningsvisare samt inga pejlstänger. Ingen Titan Turbo skylt kan ses, men Volvoemblemerna är mycket tidstypiska. Kanske det är en testbil? Året är 1954, alltså det år som Volvo kom ut med det nya utseendet. Observera att båda bilarna har bred "mittbena" på kylaren.
Någon som vet när Volvo lanserade Titan Turbo på allvar? Mitt första möte med en sådan bil var 1960 i Skellefteå. Det stod "Nya Titan Turbo - 195 HK" på en röd kofångare på en långtradare som var grön och hade svarta skärmar och presenningskapell och 2-axligt släp om jag inte minns fel.
Det skulle ju varit ett argument att man kunde skilja Titanen och Vikingen åt genom att Titanen hade bredare "mittbena". Hur är det nu med det? Skulle Volvo göra två olika kylare som enbart skulle skilja på det mittersta gallret? Det hade väl blivit dålig ekonomi?
I alla fall är bilden ju historisk och inte ens Volvos egna böcker har denna bild. Det måste väl finnas en hel del bilder i gömmorna?
Frågan är: är Titanens hytt en äldre modell än Vikingens? Jag tycker det då Vikingen har den hytt som vi kom att se mycket framöver. En bild att gotta sig i!
Lars-Gunnar