Sida 1 av 2

Australisk Volvo F88

InläggPostat: 02 sep 2009, 20:44
av Lars-Gunnar
Hej!

Se så fin denna veteran är och så pietetsfullt målad den är. Fräck skärm!

BildBild

Lars-Gunnar :)

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 10 sep 2009, 11:25
av F7 Ljungskile
var e f88an? ser bara en n12a....
F7.

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 10 sep 2009, 13:53
av Anders
Var har du hittat den här Volvon? :)

Anders

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 10 sep 2009, 22:08
av Lars-Gunnar
F7 Ljungskile skrev:var e f88an? ser bara en n12a....
F7.


ja, j...a F7 Ljungskilde, ursäkta. :oops: Var nog sent på kvällen. Det är ju en N 1221. Inte varje dag man skriver detta nummer.

Lars-Gunnar :wink:

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 10 sep 2009, 22:34
av Lars-Gunnar
Anders skrev:Var har du hittat den här Volvon? :)

Anders


Ja, du Anders, vet inte om du gillar Engelspråkiga forum men jag tror att jag fann det via http://www.trucknetuk.com/phpBB/ men exakt var har jag glömt. Tror det handlade om olika länkar men de är massor av dom. det är från en truckutställning i Australien.

Anders, kolla under veteranlastbilar där jag lagt in 2 nya länkar till den Volvo som avses. Då kan du strunta i Trucknet.

Lars-Gunnar :wink:

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 10 sep 2009, 22:58
av Anders
Jodå, jag är medlem på ett flertal engelska forum, samt ett par tyska. Tyskan är det dock sämre med.

Ska ta och kika in på det forumet! Tackar för tipset! :)

Anders

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 12 sep 2009, 19:41
av Peter Ohlsson
Fräck!Jag har alltid haft ett gott öga till N serien 73- och framåt men dom går ju inte att hitta! Jag har hängt med i annonser länge och det är riktigt ovanligt med dessa.Lite synd är det för jag vill påstå att det var dom sista Volvobilarna innan det blev sådär förfinat att det inte blev lika enkelt och driftsäkert.Jag skulle vilja hitta en boggiebil, helst grusbil men det verkar svårt .
Det finns en tvåaxlad bil på blocket men jag vill ju ha treaxligt.
Jag såg en gång en N12 i tidningen Trailer som blev Sveriges snyggaste lastbil någon gång i slutet på sjuttiotalet,samma bil finns med i Bosse Norvinges eminenta bildsamling(jag vet inte hur man länkar)
Just denna bil hade en förlängd hytt som jag varken förr eller senare sett,är det någon som vet om detta var en originalhytt eller något special?

Mer Volvo N7,10,12 åt folket!

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 12 sep 2009, 21:25
av Lars-Gunnar
Vad hände egentligen med dessa bilar?

Inte var de väl så dåliga i kvaliten att de föll sönder med automatik efter ett visst antal år? Undrar om de fick dåligt betalt vid inbyte till en FH och vad gjorde handlarna med inbytena? Många gick väl ett öde mötes som traktorsläpvagnar, en del försvann väl utomlands till Afrika t.ex. och några vart väl solda för skrotning.

Det var ju nosbilar och de blev väl undanträngda av de frambyggda men som jag ser det, även om de inte var avsedda som fjärrbilar (Ingen sovhytt) så var det ju inget fel att använda dem som grusbilar, betongbil, timmerbil och tungdragare. Volvo hade ju ingen ambition att sälja dem annat än i Sydamerika där bilarna fick kraftigare motorer och rymligare hytt och annat arrangemang av skärmar och kylare. Bilden på den Australiska N12:an är ju ur-lastbilen som jag tycker bäst om.

Det finns säkert exemplar ståendes. Vet en i Norrbotten som inte är till salu men det kan finnas fler. Ett sätt är att sätta ut en annons i någon läns- eller lokaltidning och fråga om någon har en N7, N10 eller N12 till salu. I Dalarna är de duktiga på att spara det som är gammalt och i Norrbotten vet man alldrig vad som göms i eller bakom ladorna.

Skall N7-10 lastbilarna bli de lastbilar som det kommer att finnas minst av i framtiden?

Lars-Gunnar :)

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 12 sep 2009, 21:35
av Lars-Gunnar
Peter Ohlsson skrev:Fräck!Jag har alltid haft ett gott öga till N serien 73- och framåt men dom går ju inte att hitta! Jag har hängt med i annonser länge och det är riktigt ovanligt med dessa.Lite synd är det för jag vill påstå att det var dom sista Volvobilarna innan det blev sådär förfinat att det inte blev lika enkelt och driftsäkert.Jag skulle vilja hitta en boggiebil, helst grusbil men det verkar svårt .
Det finns en tvåaxlad bil på blocket men jag vill ju ha treaxligt.
Jag såg en gång en N12 i tidningen Trailer som blev Sveriges snyggaste lastbil någon gång i slutet på sjuttiotalet,samma bil finns med i Bosse Norvinges eminenta bildsamling(jag vet inte hur man länkar)
Just denna bil hade en förlängd hytt som jag varken förr eller senare sett,är det någon som vet om detta var en originalhytt eller något special?

Mer Volvo N7,10,12 åt folket!


Den hytten var en specialare och inte standard på N-modellerna. Tror jag har sett något liknanda på Internet men minns inte var.

Peter!
1. Gå till den Internetsida där du såg lastbilen.
2. Markera internetadressen genom att vänsterklicka på den så den blir blå
3. Kopiera av den genom att högerklicka på markeringen och välj "Kopiera"
4. Öppna texteditorn genom att klicka på "svara"
5. Högerklicka på musen och välj "Klistra in"

Kom ihåg att kursorn (blinkande streck) är den plats som inklistringen sker vid så vill du skriva lite före så flytta ner kursorn några steg och klistra in.

Lars-Gunnar :)

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 13 sep 2009, 12:32
av Peter Ohlsson
Lyckades jag? En lastbil från åren jag växte upp och läste bland annat tidningen Trailer.Jag hade fel om bilden,jag hade sett den på vespens hemsida .http://www.vespen.se/image.asp?id=373

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 13 sep 2009, 20:27
av Lars-Gunnar
Jojomensan, du lyckades Peter! Grattis!

Ja, det var en grann N12:a med förlängd hytt så det var nog en speciellt tillverkad en efter beställning.

Lars-Gunnar :)

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 13 sep 2009, 21:49
av Anders Ason
Jag är också lite svag för den här modellen, även om några förare jag pratat med ansåg att hytterna var trånga. Den här bilen höll på att bli min en gång i tiden (någon som vet var den är nu?):

N101.JPG
N101.JPG (165.94 KiB) Visad 20258 gånger

N102.JPG
N102.JPG (161.19 KiB) Visad 20258 gånger

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 14 sep 2009, 09:07
av Anders Berg
Hej. Jag har ju en N10 -74 som jag använder titt som tätt på div småjobb. Tycker det är en fin bil att köra, men sommartid blir det så varmt i hytten att det framkallar dubbelssende :shock: Modellen är ,tycker jag, lite amerika inspirerad med sin smala hytt. En bra bil som kan gå hitta till rätt pengar om man har tur, men antar att de stiger i pris också, de är ju idag betydligt billigare än ex. F88/89 eller Scanias alla modeller.
Hade det inte varit så omständigt ladda upp bilder hit skulle jag ha visat några kort. men en film (dock 5 år gammal) kan jag bjuda på:

http://www.youtube.com/watch?v=S7bBw5x6zu8

M V H
Anders B

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 14 sep 2009, 19:21
av Peter Ohlsson
Anders Berg skrev:Hej. Jag har ju en N10 -74 som jag använder titt som tätt på div småjobb. Tycker det är en fin bil att köra, men sommartid blir det så varmt i hytten att det framkallar dubbelssende :shock: Modellen är ,tycker jag, lite amerika inspirerad med sin smala hytt. En bra bil som kan gå hitta till rätt pengar om man har tur, men antar att de stiger i pris också, de är ju idag betydligt billigare än ex. F88/89 eller Scanias alla modeller.
Hade det inte varit så omständigt ladda upp bilder hit skulle jag ha visat några kort. men en film (dock 5 år gammal) kan jag bjuda på:

http://www.youtube.com/watch?v=S7bBw5x6zu8

M V H
Anders B


Är det din bil i filmen?
Det ser ju smidigt ut!
Jag minns från en längre åktur med en av dessa bilar som ägdes av Halmstads bärarelag att placeringen av växelspaken till splitväxeln satt nere på golvet vid sidan om stolen! har du det så också?

/P

Re: Australisk Volvo F88

InläggPostat: 14 sep 2009, 20:04
av Anders Berg
Hej.

Ja det är min bil i filmen. Jag hade brorsan till att filma ett litet jobb jag gjorde. Nästan hela veteran maskinparken i action. På min sitter knappen på spaken. Det är en 8 växlad, alltså fyra lägen och ingen split. Det är en utmärkt grusbil, och går väldigt bra efter vägen, med tanke på att det är en så gammal bil, känns den ganska modern.