Australisk Volvo F88

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Australisk Volvo F88

Inläggav Lars-Gunnar » 14 sep 2009, 20:47

Anders Ason skrev:Jag är också lite svag för den här modellen, även om några förare jag pratat med ansåg att hytterna var trånga. Den här bilen höll på att bli min en gång i tiden (någon som vet var den är nu?):

N101.JPG

N102.JPG


Vad synd Anders! :( Inte ratade du väl den för den lilla hytten? Det skulle väl ha gått bra att ha den för du skulle väl inte ha en bil för dagligt bruk? Tycker den ser ut att vara i bättre skick än din Scania. Tror inte du hade behövt byta drivknut om du hade haft denna fina N12:a. Du skulle ha förvissat dig om den dög för din kroppshydda men det kanske du gjorde?
Är du 1,90 m lång?

De sydamerikanska Volvona erhäll en väsentligt större hytt men de kom efter UR-N12:an då den fick nya skärmar, större hytt och ny grill.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Australisk Volvo F88

Inläggav Anders Ason » 14 sep 2009, 21:32

Så här var det: jag ville köpa bilen för den var i gott skick och till ett mycket bra pris och jag har inga problem med hytterna på N -serien, bl a av de skäl som du anger om körtider m m.
Problemet var att få den godkänd i Sverige trots att den varit reggad här en gång. Både Bilprovningen och Vägverket hade så stora invändningar att det lät oöverkomligt (bilen var intagen från ett grannland). Det var tipp-prov, hyttintyg (båda proven numera borttagna) och en del andra intyg. Det här var omkring -06/-07.
Det blev i stället den jag har nu som jag också köpte till ett bra pris och som med sin lilla tillverkningsserie är lite unik och det finns dessutom gott om reservdelar då bilen är ett hopplock av 80-serien och de stora bilarna. Hur många nya bilar lastar 13 ton? En siffra som i o f s enbart handlar om lite "pratstatus".

Men visst lastar den rejält:
fullastadl.jpg
fullastadl.jpg (29.41 KiB) Visad 17497 gånger


N-bilarna är ju också unika men så sent som förra året lade jag bud på en N7 med tipp och kran. Det hade hela sitt liv gått som "gårdsbil" på en statlig myndighet och var i mycket gott skick. Bilen gick för bara någon tusenlapp över mitt bud.

ps vet ni förresten att även kontrollmärket försvinner efter nyår.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5611
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Australisk Volvo F88

Inläggav Lars-Gunnar » 15 sep 2009, 18:44

Ja du Anders det var ju skit. Ibland önskar man att det skulle finnas lite flexibilitet/sunt förnuft men i detta landet kör de med värsta streberfasonerna.

Men, inte är din Scania så oäven heller.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Australisk Volvo F88

Inläggav Peter Ohlsson » 15 sep 2009, 19:50

Anders Ason skrev:Så här var det: jag ville köpa bilen för den var i gott skick och till ett mycket bra pris och jag har inga problem med hytterna på N -serien, bl a av de skäl som du anger om körtider m m.
Problemet var att få den godkänd i Sverige trots att den varit reggad här en gång. Både Bilprovningen och Vägverket hade så stora invändningar att det lät oöverkomligt (bilen var intagen från ett grannland). Det var tipp-prov, hyttintyg (båda proven numera borttagna) och en del andra intyg. Det här var omkring -06/-07.
Det blev i stället den jag har nu som jag också köpte till ett bra pris och som med sin lilla tillverkningsserie är lite unik och det finns dessutom gott om reservdelar då bilen är ett hopplock av 80-serien och de stora bilarna. Hur många nya bilar lastar 13 ton? En siffra som i o f s enbart handlar om lite "pratstatus".

Men visst lastar den rejält:
fullastadl.jpg


N-bilarna är ju också unika men så sent som förra året lade jag bud på en N7 med tipp och kran. Det hade hela sitt liv gått som "gårdsbil" på en statlig myndighet och var i mycket gott skick. Bilen gick för bara någon tusenlapp över mitt bud.

ps vet ni förresten att även kontrollmärket försvinner efter nyår.

Du glömde att photoshoppa ner Boggin när du shoppade dit lasset? Eller det kanske rör sig om gråmålad luft? ett redigt grannt lass iallafall :mrgreen:
Peter Ohlsson
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 05 jan 2008, 16:40
Ort: Laholm

Re: Australisk Volvo F88

Inläggav Anders » 15 sep 2009, 20:16

Peter Ohlsson skrev:Du glömde att photoshoppa ner Boggin när du shoppade dit lasset? Eller det kanske rör sig om gråmålad luft? ett redigt grannt lass iallafall :mrgreen:


Den är så kraftig att inte ens 15 ton makadam förmår att rubba boggien :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Australisk Volvo F88

Inläggav Anders W » 18 sep 2009, 20:18

Peter Ohlsson skrev:Fräck!Jag har alltid haft ett gott öga till N serien 73- och framåt men dom går ju inte att hitta! Jag har hängt med i annonser länge och det är riktigt ovanligt med dessa.Lite synd är det för jag vill påstå att det var dom sista Volvobilarna innan det blev sådär förfinat att det inte blev lika enkelt och driftsäkert.Jag skulle vilja hitta en boggiebil, helst grusbil men det verkar svårt .
Det finns en tvåaxlad bil på blocket men jag vill ju ha treaxligt.
Jag såg en gång en N12 i tidningen Trailer som blev Sveriges snyggaste lastbil någon gång i slutet på sjuttiotalet,samma bil finns med i Bosse Norvinges eminenta bildsamling(jag vet inte hur man länkar)
Just denna bil hade en förlängd hytt som jag varken förr eller senare sett,är det någon som vet om detta var en originalhytt eller något special?

Mer Volvo N7,10,12 åt folket!


Jag minns en modell som kallades N1233 som jag tror hade förlängd hytt samt tandemdrift, minnet kan ju förstås svika såhär en 30 år efteråt.

Mvh Anders
Anders W
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 jul 2008, 16:42

Re: Australisk Volvo F88

Inläggav Lars-Gunnar » 19 sep 2009, 00:59

Jo du minns rätt.

Har en bild av den där den har bullbar, AC och ett reservdäck bakom hytten. Den har specielt stora terrängliknande däck och är nog avsedd för mellanöstern i detta skick. Den har också förlängd hytt så det ser ut som att man kunde sova i den, kanske även några extra kunde åka med. Den har ett fifth weel monterat. 33 måste ju betyda att den har förstärkt boggie och fjädring som klarar 33 ton. I mellanöstern är det kutym att överbelasta lastbilarna.

Vet inte om den svenska militären använde sig av dessa lastbilar.

Den användes också som vanlig grusbil som på denna bild har ett stort lass grus eller vad det nu är på flaket. Skrolla ner tills du finner bilden på den.

http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... G%26um%3D1

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Australisk Volvo F88

Inläggav Lars-Gunnar » 21 sep 2009, 20:12

På begäran av Anders Berg laddar jag upp två foton av hans egen NB10:

Se vår gode Anders stolt "rida" på en annan veteran, Volvo 4200 och som en liten gosse brumma medan han lastar jord och grus på den andra legendaren i detta sammanhang, Volvo NB10 en lastbil av sällan skådat slag. Se den Norrländska himlen och ljuset där man kan tro att klockan är 1 på natten men icke så. Notera även även den för Norrland typiska Rallarrosen och se hur grönt det är. Sommaren är kort och växtlighetens liv är dem kärt.

BildBild

Väck med dig moder jord! Här en styrkedemonstration där FB10:an med lyftat flak inte låter minsta gruskorn stanna kvar. Var det 10 ton eller 12? Spelar ingen roll med en sådan rejäl lastbil.

BildBild

Lars-Gunnar/Anders :D :D :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Australisk Volvo F88

Inläggav Anders Berg » 21 sep 2009, 22:54

Tack för hjälpen med bilduppladdningen Lars Gunnar. Roligt att kunna visa lite actionbilder på två trotjänare. Nog var det grönt och fint på dessa bilder, nu är hösten här, med sina fina färger, dock kräver temperaturen att man kör med stängda dörrar på hjullastaren nu.... :D
Anders Berg
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 apr 2008, 22:07

Re: Australisk Volvo N

Inläggav Muk » 18 okt 2009, 11:54

Peter Ohlsson skrev:Lyckades jag? En lastbil från åren jag växte upp och läste bland annat tidningen Trailer.Jag hade fel om bilden,jag hade sett den på vespens hemsida .http://www.vespen.se/image.asp?id=373


Den här Volvon bidrog faktiskt till tidningen Trailers skapande. Det var tidningen Bilsport som hade ett reportage om den 1979(?) och utsåg den till Sveriges snyggaste lastbil helt utan vidare. Det blev ett "ramaskri" bland läsare som hade andra favoriter. Det ledde till ett reportage om snygga lastbilar i Sthlm i Bilsport och senare starten av Trailer 1980. På första numret fanns även Bilsports logotyp med. Trailer ordnade en omröstning om Sveriges snyggaste lastbil 1980, vilken Svempa vann med sin SBAT.
MVH
Markus Uhrvik
Muk
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 aug 2008, 11:06
Ort: Umeå

Re: Australisk Volvo F88

Inläggav ufe 64 » 24 okt 2009, 18:46

denna ser tuff ut med svensk reg skylt

Bild
Användarvisningsbild
ufe 64
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 23 okt 2009, 12:53
Ort: Täfteå

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster