Sågverket som min far arbetade åt köpte en Titan Tiptop som han alldrig körde och som jag följdaktligen inte har någon erfarenhet av. 1963 kom ju Titan Turbo med 230 hk och det förvånar mig att inte Tip Topen hade mer vid introduktionen. Antar att motorn uppgraderades till 250 hk sedan.
Man kan ju fråga sig om Titanen och Titan Tiptopen var samma andas barn. Hur mycket var nytt i jämförelse förutom hytten och frambygget då Titanen var en nosbil? Vad jag kan säga om Titanen var att de som körde grus med och utan släp köpte denna modell i dess kraftigaste utförande. Sedan var det de som körde timmer, massaved och flis. De använde först Titanen och sedan Tiptopen. 1965 kom den ut på allvar och blev allt mer dominerande i Volvos lastbilsprogram i det tyngsta skicket.
Not är det en sanning att den etablerades som en långtradare/fjärrbil rätt omgående. Vad jag kan utläsa är högre framaxeltryck högre och den nya fjädringen är väl allenarådande änu idag? Om jag har fel så säg till. Den helt igenom nya lastbilen var ju NB och FB modellerna med beteckningen 88.
Historien visar: Volvo LV292 CLV, Titan, Titan Turbo 185 resp. 230 hk och Titan Tiptop. Sedan kom NB88 och FB88, G88, F10 och FH12 o.s.v. Titan Tiptopen är anfader till dagens lastbilar medan NB88 härstammar från Titan Turbo men där stannar likheterna. System 8 gjorde upp med det förflutna där få detaljer från tidigare konstruktioner följde med. Före hade det ju varit legio att till exempel Volvo Titan var en uppgraderad LV 292 CLV.
Lars-Gunnar