Titan Tip Top

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Titan Tip Top

Inläggav Stellan » 20 mar 2009, 22:57

I ett särtryck ur Affärsekonomi nummer 9, 1964 hittade jag den här artikeln om en stor nyhet från Volvo det året. Tyvärr så blir den lite stympad om den skulle kunna gå att läsa, hoppas på ert överseende med det.

Det skulle vara väldigt trevligt om ni har något mer att fylla på med om den här modellen, det blir lite torftigt med bara mitt inlägg :wink:

Titan 1b.JPG
Titan 1b.JPG (172.94 KiB) Visad 22752 gånger
titan 2b.jpg
titan 2b.jpg (65.96 KiB) Visad 22755 gånger
Titan 3b.JPG
Titan 3b.JPG (106.12 KiB) Visad 22754 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Titan Tip Top

Inläggav Stellan » 23 mar 2009, 22:40

Ingen... :?:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Titan Tip Top

Inläggav S-V L44 » 23 mar 2009, 23:46

Modellen är föregångaren till F88.
Man kan se skillnaden på bl.a. vindrutetorkarnas placering.

Det rullar en del L4951 Titan Tip Top i trafik, bl.a. följande reg.nummer:
BLH992
KYN726, numera exporterad till Danmark
HHK040
AHW191
AFW171

De förstnämnda är samtliga A-traktorer men de två sistnämnda bilarna deltar ofta i diverse rallyn och åtminstone AHW191 finns på en hel del bilder i detta forum.


// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Titan Tip Top

Inläggav Anders » 24 mar 2009, 00:01

Tip Top;en var väl i princip en "top of the line" bil som bara gick att få med turbomotor?

Det är borde väl egentligen räknas som en av volvos viktigare modeller i och med att den var den direkta föregångaren till F88/89?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Titan Tip Top

Inläggav Stellan » 24 mar 2009, 18:47

När flyttade de ner vindrutetorkarna på F88:an? Jag körde en -68 i början av min karriär, och där satt torkarna i taket. Jag har för mig att på -70:orna kunde kunde de sitta både uppe och nere...eller är jag helt ute och cyklar nu?

Både Titanen och 88:an såldes med sugmotor, men hur vanligt det var vet jag faktiskt inte. De flesta som köpte de här bilarna körde väl förmodligen fjärrtrafik, och där ville de väl ha så mycket kraft som möjligt. Samtidigt så var väl detta den första riktiga sovhytten på en Volvo. Men det riktigt stora var väl ändå att hytten gick att tippa...med handkraft, så det gällde att tömma hytten :mrgreen:

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 26 mar 2009, 19:34, redigerad totalt 1 gång.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Titan Tip Top

Inläggav Thomas Almen » 24 mar 2009, 19:29

Undrar om inte torkarna flyttades när hyttlyften kom, -69 eller -70. Inte tror jag man kunde välja placering på nån årsmodell. Dom där luftdrivna torkarna var inte till mycket glädje. Dom hade en förmåga att bestämma takten efter eget humör. Volvo övergav dom äntligen -75.
Thomas Almen
 

Re: Titan Tip Top

Inläggav Christian Ljunggren » 28 mar 2009, 02:22

Thomas Almèn skrev:Undrar om inte torkarna flyttades när hyttlyften kom, -69 eller -70. Inte tror jag man kunde välja placering på nån årsmodell. Dom där luftdrivna torkarna var inte till mycket glädje. Dom hade en förmåga att bestämma takten efter eget humör. Volvo övergav dom äntligen -75.



Hej!

Åkte mycket i en -69:as FB88 i ungdomsåren och där satt torkarna upptill.

/Christian
Christian Ljunggren
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 maj 2007, 17:49
Ort: Åsarna

Re: Titan Tip Top

Inläggav Lars-Gunnar » 01 apr 2009, 23:46

Sågverket som min far arbetade åt köpte en Titan Tiptop som han alldrig körde och som jag följdaktligen inte har någon erfarenhet av. 1963 kom ju Titan Turbo med 230 hk och det förvånar mig att inte Tip Topen hade mer vid introduktionen. Antar att motorn uppgraderades till 250 hk sedan.

Man kan ju fråga sig om Titanen och Titan Tiptopen var samma andas barn. Hur mycket var nytt i jämförelse förutom hytten och frambygget då Titanen var en nosbil? Vad jag kan säga om Titanen var att de som körde grus med och utan släp köpte denna modell i dess kraftigaste utförande. Sedan var det de som körde timmer, massaved och flis. De använde först Titanen och sedan Tiptopen. 1965 kom den ut på allvar och blev allt mer dominerande i Volvos lastbilsprogram i det tyngsta skicket.

Not är det en sanning att den etablerades som en långtradare/fjärrbil rätt omgående. Vad jag kan utläsa är högre framaxeltryck högre och den nya fjädringen är väl allenarådande änu idag? Om jag har fel så säg till. Den helt igenom nya lastbilen var ju NB och FB modellerna med beteckningen 88.

Historien visar: Volvo LV292 CLV, Titan, Titan Turbo 185 resp. 230 hk och Titan Tiptop. Sedan kom NB88 och FB88, G88, F10 och FH12 o.s.v. Titan Tiptopen är anfader till dagens lastbilar medan NB88 härstammar från Titan Turbo men där stannar likheterna. System 8 gjorde upp med det förflutna där få detaljer från tidigare konstruktioner följde med. Före hade det ju varit legio att till exempel Volvo Titan var en uppgraderad LV 292 CLV.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Titan Tip Top

Inläggav Stellan » 05 dec 2009, 17:56

Lite reklam för Titanen :wink:

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Titan Tip Top

Inläggav Anders » 05 dec 2009, 18:33

Så kan man ju också illustrera det hela! :) Är det här ett inlägg från På Väg?
En variant på när Volvo ställde en White ovanpå en N12;a.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Titan Tip Top

Inläggav Stellan » 05 dec 2009, 18:36

Volvo på väg, nummer 2 från 1965. Men jag tror att den förekom lite varstans i reklamen på den tiden.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Titan Tip Top

Inläggav Anders » 05 dec 2009, 18:38

Var det verkligen "Perfekt körställning" i Titan Tiptop?
Men det är klart, det beror ju på vad man jämför med :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Titan Tip Top

Inläggav herrstina- » 06 dec 2009, 01:13

Det saknas en grej på bilden, expansionskärlet ska väl sitta uppe vid taket i sovrummets bakre vänstra hörn? En mycket begåvad placering, särskilt om motorn kokade. Man fyllde alltså på vatten i sängen, det var så även på de första 88.orna. Människan som valde placeringen jobbar troligen kvar och var delaktig i konstruktionen på FM-bilarna där hytten måste fällas för att fylla på vatten, också en begåvad lösning.
Titanen hade aldrig mer än 230 hästar, 88:ans motor på 250 hästar var en helt ny konstruktion.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Titan Tip Top

Inläggav Anders » 06 dec 2009, 01:29

herrstina- skrev:Det saknas en grej på bilden, expansionskärlet ska väl sitta uppe vid taket i sovrummets bakre vänstra hörn? En mycket begåvad placering, särskilt om motorn kokade. Man fyllde alltså på vatten i sängen, det var så även på de första 88.orna. Människan som valde placeringen jobbar troligen kvar och var delaktig i konstruktionen på FM-bilarna där hytten måste fällas för att fylla på vatten, också en begåvad lösning.
Titanen hade aldrig mer än 230 hästar, 88:ans motor på 250 hästar var en helt ny konstruktion.

Stina.


Det måste ju ändå vara den mest bakvända lösning jag hört om på bra länge!
Man borde tvinga konstruktörerna att använda grejerna, på så vis kanske man hade kommit ifrån de värsta idiotproven som placeringen av expansionstanken.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Titan Tip Top

Inläggav herrstina- » 06 dec 2009, 01:37

Det måste ju ändå vara den mest bakvända lösning jag hört om på bra länge!
Man borde tvinga konstruktörerna att använda grejerna, på så vis kanske man hade kommit ifrån de värsta idiotproven som placeringen av expansionstanken.

Anders[/quote]
Jo, när sängkläderna tvättats några gånger insåg nog många att alternativen borde undersökas.
Någon hade väl hört att kärlen skulle sitta högt?
Å andra sidan är ju den enda frambyggda SCANIAN man kan slå på vatten med en ordinär vattenkanna LB/LBS 76, så alla märken har sina egenheter.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster