Titan Tip Top

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Titan Tip Top

Inläggav skandiahamn » 06 dec 2009, 13:01

Jag förstår det mesta av detta, men min vän Google används några glödande ord för vissa översättningar av hytten, kommer det att låta som Tip-Top var ett hotell. 8)

Jag är säker på att vi inte fick tip-topp i England, så jag har två frågor;

1) När fick tip-top slut och F.88 start?

2) Hur vet ni som är Tip-Top och F.88 :?

Gummit värmaren slangen under förarsätet delade en gång på min F.88 med hett vatten på baksidan av benen :shock: .......... sängen förblev torr :roll: .

Hälsningar,

Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Titan Tip Top

Inläggav Anders » 06 dec 2009, 13:10

Som svar på dina frågor Nick:
1) F88 lanserades 1965 tillsammans med resten av "System-8" bilarna.
2) Det enklaste sättet att skilja dem åt är Volvomärket i grillen. På Titan Tiptop har det texten "Turbo Diesel" medans F88 har ett volvomärke med antingen förkromade kanter(bilar med sugmotor) eller förgyllda kanter(turbomotor).
Det finns säkert flera sätt, men det här hör till de enklare :)

Hur gick det för dina ben? Låter som att man hade kunnat bli rätt illa bränd av en sådan händelse.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Titan Tip Top

Inläggav Bo Norvinge » 06 dec 2009, 14:08

En annan skillnad är blinkersplaceringen. Till System 8, 1965 sänktes placeringen. Samma sak med L4751 Raske Tip Top - F85 och L4851 Viking Tip Top - F86.

Another difference is the turn signal placement. To the System 8, 1965 lowered position. Same thing with L4751 Raske Tip Top - F85 and L4851 Viking Tip Top - F86.

titan88_bn.jpg
L4951 Titan Tip Top och F88. Ur Volvobroschyrer.
titan88_bn.jpg (110.35 KiB) Visad 11924 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Titan Tip Top

Inläggav skandiahamn » 06 dec 2009, 17:41

Inga brännskador ........... bara en våta lårstycke. :lol:

Tack för info :)
Nick :)

I found about 10 words for leg, is lårstycke correct ? :?
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Titan Tip Top

Inläggav Anders » 06 dec 2009, 17:47

skandiahamn skrev:Inga brännskador ........... bara en våta lårstycke. :lol:

Tack för info :)
Nick :)

I found about 10 words for leg, is lårstycke correct ? :?


In this case the proper translation I think would be "ben" or just "lår". I am not familiar with the word "lårstycke", but it sounds like something you buy from the butcher.
Google translate can sometimes give quite amusing answers :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Titan Tip Top

Inläggav Bengt Dahlberg » 08 dec 2009, 09:17

skandiahamn skrev:Jag förstår det mesta av detta, men min vän Google används några glödande ord för vissa översättningar av hytten, kommer det att låta som Tip-Top var ett hotell. 8)

Jag är säker på att vi inte fick tip-topp i England, så jag har två frågor;

1) När fick tip-top slut och F.88 start?

2) Hur vet ni som är Tip-Top och F.88 :?

Gummit värmaren slangen under förarsätet delade en gång på min F.88 med hett vatten på baksidan av benen :shock: .......... sängen förblev torr :roll: .

Hälsningar,

Nick


När jag var i Skottland för första gången var det några för en svensk ovana saker jag lade märke till. 4-axliga frambyggda lastbilar med tandemdrift och korta hytter utan värme i. På marken låg snöslask.
Det lossades pappersmassa direkt på bilar med flak utan lämmar. I hytterna satt förarna och torkade vindrutorna med trasor. Tydligen fanns ingen värme i hytterna.
Dessutom, liksom då även i Tyskland och numera i Kina, kördes med trehjuliga lastbilar. British Rail hade trailers på sina trehjuliga Scammel lastbilar.

När jag var uppe och smorde ångvincharna hörde jag ett "klingklangklong" och såg då ett lok som rangerade små och korta öppna godsvagnar med trelänkade kättingar som koppel.
Ännu fler märkligheter var hamnkranar drivna med tryckvatten och en bogserbåt driven med paddelhjul på sidorna.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Titan Tip Top

Inläggav skandiahamn » 17 dec 2009, 14:37

Hej Bengt,
Mest Scammells är nu pensionerad, har många konserverade, jag tror att alla lastbilar nu har värmen i stugorna. :D

4-axliga lastbilar (8x4) är mycket vanlig i Storbritannien, i regel på tippen eller betongblandare arbete, men det finns vissa 4-axliga lastbilar för regelbunden transport.

Jag har aldrig varit i Skottland :oops:

Hälsningar

Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Titan Tip Top

Inläggav Tedd » 17 dec 2009, 21:58

Jag har en Titan Tip-Top 49566 dvs. en 3 axlig variant, den gjordes i drygt 470 ex under ett år och jag vet inte om det finns så många sådana kvar längre
Jag har annonserat ut den på blocket för byte mot ett annat skattebefriat chassie, främst med tanke på om det är någon som skulle vilja original-renovera
den. Jag har lite för många objekt på gång just nu. Bild på bilen finns på http://www.brattbytorpet.se under rubriken fordonspark om någon är interesserad.

Mvh Tedd
Tedd
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jul 2007, 15:35

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster