Sida 1 av 1

Ståtligt ekipage

InläggPostat: 07 apr 2024, 19:50
av S-V L44
Jag hittade just det här lite "udda" ekipaget på FaceBook. Bilden är tagen från ett inlägg initierat av Anna Muzyka.
Ekipaget är "udda" såtillvida att bilen dels är utrustad med en ovanlig s.k. "Argentina-hytt" och dels genom kombinationen av semitrailer med tillkopplad släpvagn.
På den tiden det begav sig fick den här fordonskombinationen inte framföras i högre hastighet än 40 km/hr tror jag.

Volvo L398 V7 - 1957 - Ch # 3683 - Torrmjölksfabriken Bjuv - Från Anna Muzyka FB.JPG
Volvo L398 V7 - 1957 - Ch # 3683 - Torrmjölksfabriken Bjuv - Från Anna Muzyka FB.JPG (393.23 KiB) Visad 265 gånger

Bilden är tagen i Bjuv utanför den gamla torrmjölksfabriken.
Bilen, som är en L398 av årsmodell 1957, ägdes av åkaren Knut Palmkvist i Bjuv, som sedermera sålde av bilen 1965.
Bilen kom då att ägas av Börje Jönssons Åkeri i Helsingborg under knappt ett år, för att senare övertagas av Knud Hansen International Automobiltransporter i Helsingborg. Bilen fick precis ta del av ett nytt registreringsnummer 1972 innan den exporterades till Danmark.

Man kan ju undra lite över vad som föranledde att man utrustade dragbilen med en sovhytt, en s.k. Argentinahytt?
Är det någon här som vet var färskmjölken till mejeriet kom från? En ledtråd som kanske kan ge svar på det udda hyttvalet?
Med ledning av uppgift över antalet godkända passagerare, så verkar det som om hytten byttes till en "normal" hytt 1962.
Kan det stämma?

// Kjell N

Re: Ståtligt ekipage

InläggPostat: 08 apr 2024, 07:02
av Drängen
Att hytterna kallas Argentinahytter ska bero på en utebliven affär, som fick till följd att flera chassier med den hytten blev stående osålda. Många hamnade i Norge, och det är därifrån jag fått uppgifterna. Som jag förstått såldes chassiena till reducerat pris.

Re: Ståtligt ekipage

InläggPostat: 09 apr 2024, 08:38
av Per Thomson
Jag minns bilen väl. Den gick säkert inte på någon längre trad. Kanske de hade prover på mjölken med i hytten. Ofta när jag kom kl 05 på morgonen stod den med motorn på vid en parkeringsficka utmed E4 vid Skånes Fagerhult så bingen utnyttjades säkert också.
Den typen av kombination promotades av Volvo. Många malmekipage i Västmanland, Dalarna och Gästrikland var av den typen vid slutet på 50 talet.