Skum skapelse.

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Skum skapelse.

Inläggav Drängen » 07 jan 2024, 21:58

Norrmännen hade en period s.k "Magaboggie" på allehanda lastbilar, för att bättre utnyttja vägnätet med lägre axeltryck. Men då satt som regel drivaxeln längst bak. Det här verkar vara en annan princip. Har jag räknat rätt kan man som mest 27 tons totalvikt,(för N-modellen hade väl 7 tons framaxel?). Kan inte påminna mig att jag sett överdrivet många i det här utförandet.
received_1048843666397410~2.jpeg
received_1048843666397410~2.jpeg (205.02 KiB) Visad 926 gånger
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Skum skapelse.

Inläggav Anders Ason » 08 jan 2024, 07:43

Spännande lösning men hur blev styrförmågan vid låg vägfriktion?

Fullt lass på en vanlig boggibil på blött gräs kan bli svårstyrbar.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Skum skapelse.

Inläggav Drängen » 08 jan 2024, 08:19

Svårt att se, men skulle gissa att tredje axeln är styrbar.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Skum skapelse.

Inläggav Titan65 » 10 mar 2024, 09:22

I Stockholm gick på Gulf flera stycken F86-F87 Med långboggi.
Titan65
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 aug 2011, 20:50

Re: Skum skapelse.

Inläggav Per Thomson » 10 mar 2024, 10:12

Det verkar vara dubbelmontage så då är den inte styrd.
Såg för ett år sedan ett Scaniaekipage som transporterade husmoduler där bilen hade långboggi. Förklaringen var att i Stockholmsområdet förekommer mycket 8/12 och 10/16 vägar (BK3 resp Bk2) enligt ägaren och med den här lösningen erhölls 16 ton tillsammans för 'långboggin' vid BK3 eller 20 ton om BK2. Vid det här tillfället var ekipaget i Hudiksvall och på väg norrut.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Skum skapelse. I Bergen

Inläggav Bengt Dahlberg » 16 mar 2024, 18:38

https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/bil/Bergen/.highres/c.jpg

Träffade på denna Renault i Bergen ca 1988. Tyckte det såg märkligt ut. Bilen ser för övrigt så modern ut att den skulle kunna vara från 2020-talet.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Skum skapelse.

Inläggav Drängen » 17 mar 2024, 08:53

Gunnar Øvretveits Renault. "Mageboggie" var vanligt i Norge några år, beroende på olika viktrestriktioner. En del funkade bättre än andra.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Skum skapelse.

Inläggav herrstina- » 17 mar 2024, 19:04

Per Thomson skrev:Det verkar vara dubbelmontage så då är den inte styrd.
Såg för ett år sedan ett Scaniaekipage som transporterade husmoduler där bilen hade långboggi. Förklaringen var att i Stockholmsområdet förekommer mycket 8/12 och 10/16 vägar (BK3 resp Bk2) enligt ägaren och med den här lösningen erhölls 16 ton tillsammans för 'långboggin' vid BK3 eller 20 ton om BK2. Vid det här tillfället var ekipaget i Hudiksvall och på väg norrut.


Det finns inget hinder för dubbelmontage och styrning/medspårning. I det här fallet känns det nästan som en förutsättning för att det ska vara körbart...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Skum skapelse. I Bergen

Inläggav herrstina- » 17 mar 2024, 19:09

Bengt Dahlberg skrev:https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/bil/Bergen/.highres/c.jpg

Träffade på denna Renault i Bergen ca 1988. Tyckte det såg märkligt ut. Bilen ser för övrigt så modern ut att den skulle kunna vara från 2020-talet.


I grunden är det där en Berliet och dom var fullt integrerade i Renault 1980, så mycket nyare än så är nog inte den bilen. För övrigt samma hytt som satt på Fords Transcontinental, då utan det förhöjda taket.

I Berliets tappning kunde bilen fås med dusch och toalett som tillval.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Skum skapelse.

Inläggav Drängen » 02 apr 2024, 16:04

Per Thomson skrev:Det verkar vara dubbelmontage så då är den inte styrd.
Såg för ett år sedan ett Scaniaekipage som transporterade husmoduler där bilen hade långboggi. Förklaringen var att i Stockholmsområdet förekommer mycket 8/12 och 10/16 vägar (BK3 resp Bk2) enligt ägaren och med den här lösningen erhölls 16 ton tillsammans för 'långboggin' vid BK3 eller 20 ton om BK2. Vid det här tillfället var ekipaget i Hudiksvall och på väg norrut.

Jag skulle nog sätta en liten peng på Supersingel på tredje axeln.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Skum skapelse.

Inläggav Per Thomson » 04 apr 2024, 19:10

Det skulle det kunna vara.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster