TD 120

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: TD 120

Inläggav johnny013 » 16 dec 2022, 15:26

Lite trögstartad . Undrar hur varm startmotorn var efter detta uthållighetstest :shock:
https://www.youtube.com/watch?v=BYyXtG94zSk
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Re: TD 120

Inläggav Per Thomson » 16 dec 2022, 19:13

Handpumpa fram diesel så att systemet är fullt och även luftat var visst för jobbigt. Hytten måste också tippas då. JaJa man har väl själv syndat. 8)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: TD 120

Inläggav Drängen » 16 dec 2022, 19:56

89:a med krängningshämmare tror jag aldrig jag sett förut. Lång fjäder att dra upp verkar det som.... :shock:
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: TD 120

Inläggav Per Thomson » 17 dec 2022, 19:21

På tal om "lång fjäder att dra upp" det tänder ett minne från kanske 1967. USA hade då förläggningar i dåvarande Västtyskland och mycket trailertrafik från införselhamnen Bremerhaven till deras depåer. Vid ett Autobahn rastställe utanför Frankfurt stod en sådan dragbil som yenkarna använde och som jag hade parkerat bredvid med min FB88. De hade inga riktiga hytter utan bara tygtak av kabbe-typ, kanske inte ens sidorutor. Bilarna gick fort men det var ingen konst att köra om dessa i uppförsbackarna. Motorintresserad yngling som jag var, dristade jag mig till att äntra fotstegen upp till förardörren och kika in i hytten genom fönsteröppningen. Just då kom de två förare som hörde till bilen och greppade tag om mig och hotade att de skulle föra mig till deras förläggning i Frankfurt. Vid den tiden var min engelska inte särskilt bra, rättare sagt lite bortglömd från realskolan, det talades ju mest tyska på kontinenten. Hur som helst lyckades jag förklara att jag var inte tysk utan svensk, samt förklarade att bilen intill var min egen och att jag var bara motorintresserad. Till slut trodde de mig och jag ville veta var det var för typ av motor i deras bil. "Rubber ban" blev svaret, aha svarade jag utan att ha förstått :oops: . Ett tag senare efter det jag hade lämnat stället grunnade jag fram vad "rubber ban" var för något. Jag blev skitarg :evil: men det var försent att bemöta dom. :lol:
Gummibandsmotor, precis som modellflygsplanen man byggde som barn vid tiden när det var för dyrt med 'riktiga' motorer. Bäst med en förklaring till de som inte var med. :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: TD 120

Inläggav Reid Hulting » 17 dec 2022, 20:17

Lite mer OT.
Har också kört gummisnoddsplan, men därefter blev det dessa diesel och glödstiftsmotorer med cylindervolym mellan 0,25 och 3,5 kubikcm.
Dessa kom fram nu i flytten. Så motorintresset har funnits länge.

DSC_0663.JPG
DSC_0663.JPG (525.14 KiB) Visad 3535 gånger


Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: TD 120

Inläggav Bengt Dahlberg » 19 dec 2022, 18:00

Per Thomson skrev:På tal om "lång fjäder att dra upp" det tänder ett minne från kanske 1967. USA hade då förläggningar i dåvarande Västtyskland och mycket trailertrafik från införselhamnen Bremerhaven till deras depåer. Vid ett Autobahn rastställe utanför Frankfurt stod en sådan dragbil som yenkarna använde och som jag hade parkerat bredvid med min FB88. De hade inga riktiga hytter utan bara tygtak av kabbe-typ, kanske inte ens sidorutor. Bilarna gick fort men det var ingen konst att köra om dessa i uppförsbackarna. Motorintresserad yngling som jag var, dristade jag mig till att äntra fotstegen upp till förardörren och kika in i hytten genom fönsteröppningen. Just då kom de två förare som hörde till bilen och greppade tag om mig och hotade att de skulle föra mig till deras förläggning i Frankfurt. Vid den tiden var min engelska inte särskilt bra, rättare sagt lite bortglömd från realskolan, det talades ju mest tyska på kontinenten. Hur som helst lyckades jag förklara att jag var inte tysk utan svensk, samt förklarade att bilen intill var min egen och att jag var bara motorintresserad. Till slut trodde de mig och jag ville veta var det var för typ av motor i deras bil. "Rubber ban" blev svaret, aha svarade jag utan att ha förstått :oops: . Ett tag senare efter det jag hade lämnat stället grunnade jag fram vad "rubber ban" var för något. Jag blev skitarg :evil: men det var försent att bemöta dom. :lol:
Gummibandsmotor, precis som modellflygsplanen man byggde som barn vid tiden när det var för dyrt med 'riktiga' motorer. Bäst med en förklaring till de som inte var med. :mrgreen:


Vad jag vet, bodde i Bremerhaven i mitten av 1960-talet, var det tyskar iförda motorcykelhuvor och dito glasögon som körde de bilarna. I vart fall var det inga uniformerade förare. Inte gick det fort på Autobahn heller. Bilarna 6x6 med enaxlig trailer "skuttade" fram. Tror att det var tyskar som roade sig på din bekostnad.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: TD 120

Inläggav Per Thomson » 19 dec 2022, 22:48

Att det skulle vara tyskar som körde har jag svårt att tro, såg dessa vid många tillfällen, många svarta. De som skulle skrämma mig hade militär klädsel liksom de jag minns i övrigt. En tysk talar inte sydstatsdialekt. De hade även inredda trailers utplacerade för vila och förarbyten längs vissa rutter. Jag tror inte att de fick stanna på vanliga tyska rastställen utan var strängt schemabundna. De trailers jag minns mest hade boggi och var huvudsakligast av flaktyp, enaxlade förekom också men då med skåp. I vart fall minns jag inga av dessa bilar vid de vanliga rasställena.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: TD 120

Inläggav Bengt Dahlberg » 22 dec 2022, 15:23

Per Thomson skrev:Att det skulle vara tyskar som körde har jag svårt att tro, såg dessa vid många tillfällen, många svarta. De som skulle skrämma mig hade militär klädsel liksom de jag minns i övrigt. En tysk talar inte sydstatsdialekt. De hade även inredda trailers utplacerade för vila och förarbyten längs vissa rutter. Jag tror inte att de fick stanna på vanliga tyska rastställen utan var strängt schemabundna. De trailers jag minns mest hade boggi och var huvudsakligast av flaktyp, enaxlade förekom också men då med skåp. I vart fall minns jag inga av dessa bilar vid de vanliga rasställena.


Att tyskar inte körde de allra flesta bilarna kan jag omöjligt tro på!
Jag bodde på Wurster Strasse i stadsdelen Lehe, granne med Speckenbüttel, där amerikanarna huserade. Det var många tyskar som arbetade för amerikanarna i alla möjliga positroner, bl a en släkting till min hustru. Även de gula skolbussarna kördes av tyskar.
https://www.bremerhaven.de/de/aktuelles/die-amerikaner-in-bremerhaven-teil-1-der-ursprung-the-beginning.21303.html

"Die Anwesenheit der US-Alliierten prägt die Stadt sehr. Tausende Jobs werden hier geschaffen. Alles was in Amerika „hipp“ oder in ist, ist zuerst in Bremerhaven, wenn es nach Europa kommt."

Fotfarande är det tyskar som kör och underhåller bilarna. https://www.youtube.com/watch?v=cgHME6ZmYHA
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: TD 120

Inläggav Bigmanstown » 22 dec 2022, 18:05

Jag började inte köra Västtysklan förrän i början på 80-talet, men håller med Per
det var mycket amerikanska förare i dom bilarna. Jag har pratat med många av dom
vid olika tillfälle bl.a hade dom en egen avfart vid Ingolstadt som jag rullade in på
när jag fick stopp i bränslefiltret. Först blev det lite uppståndelse men det lugnades
när jag förklarat problemet. Hjälpsamma till tusen var dom, förmodligen bara för
att jag skulle försvinna så snabbt som möjligt.
Bigmanstown
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster