Sida 1 av 2

Volvo LV 127

InläggPostat: 21 dec 2008, 20:02
av Åkarns Kalle
Hej är det någon som har en bild av en Volvo LV 127 ?
skulle vara roligt att se en sån bil då jag fått veta att mormors bror haft en sådan i åkeriet 1945

Mvh Åkarns Kalle

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 21 dec 2008, 22:56
av S-V L44
Det verkar finnas rätt många (åtminstone minst ett tio-tal) LV127:or runt om i landet. Om man räknar in alla 120-modeller så finns det naturligtvis betydligt fler.
Här är ett par bilder på en av LV127:orna i alla fall, ett vykort samt en omslagsbild från en mycket intressant bok som rekommenderas varmt.
Denna bil finns väl i din närhet, så du kanske rent av kan åka och titta på den "live".

Volvo LV127 DT - 1939 - Y4897 - Holmstedts Åkeri - Njurunda - 01.JPG
Volvo LV127 DT - 1939 - Y4897 - Holmstedts Åkeri - Njurunda - 01.JPG (36.28 KiB) Visad 33659 gånger


Volvo LV127 DT - 1939 - Y4897 - Holmstedts Åkeri - Njurunda - 03.JPG
Volvo LV127 DT - 1939 - Y4897 - Holmstedts Åkeri - Njurunda - 03.JPG (25.2 KiB) Visad 33656 gånger


// S-V L44

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 21 dec 2008, 23:12
av Anders
Det verkar som att just LV127 är den vanligaste av de bevarade rundnosarna.
Men det kanske var den mest tillverkade?
Har försökt att få klarhet i detta, men Volvos litteratur klumpar ju ihop bilarna rätt bra, så det är svårt att bilda sig en uppfattning där.

Anders

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 21 dec 2008, 23:35
av Åkarns Kalle
Å dent kortet har jag någonstans men jag visste inte att det var en LV 127 det var längesen jag såg kortet.
Jo min far har sett bilen på Svartviksdagarna dit vi var då jag var liten
så då måste jag sett den också men jag minns bara att jag fick åka med tåg som som drogs av ånglok
veteranlastbilsintresset var inte lika stark då men ökade kraftigt strax efteråt

Jag vet inte om någon Holmstedt men det går att ta reda på
boken låter intressant den måste jag läsa
stort tack

Mvh Åkarns Kalle

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 15 jan 2009, 13:12
av flak
Tillverkningsantalet för modell 127 kan jag inte hjälpa till med trots min gamla Volvolista på som sträcker sig från LV40 till LV293 LF.

Där står inget tillverkningsantal men väl detta angående modellen 127

LV 127 totalvikt 6550 hjulbas 4100 tillverkningsår 1939-49
LV 127 S 6850 4100
LV 127 T 7150 4100
Motoralternativ
FC 90
FCH
FDH

Modellserien från LV 125 fram till LV 133 tillverkades mellan 39-49

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 02 mar 2009, 21:17
av Gösta
Hej! Lastbilen som det visats bilder på var tidigare timmerbil,ägaren Boja använde även parkälkar för att det var svårt att skaffa gummi. Har ett minne från Boja. En kall Vinterdag kom Boja på mitt jullov 1959 och undrade om jag kunde köra lastbil, var 11år så det blev ett nej till svar. Vi åkte iväg till skogen, Där stod två lastbilar den ena gick på tomgång och den andra verkade frostig, det stod en 2 kilos kaffeburk med brinnande rödsprit i på en kubbe under motorn, den bilen användes som lastare. Ja du ska inte köra den, du ska bara göra som jag säger då blir det bra. Kom här får du se. Den är koppling! Du kan stå och hålla i ratten, vi ska bara köra 2 meter. När du hör att motorn startar trycker du ner kopplingen, Ja det var det hela. Han hade redan kopplat för, och innan jag hann gruva mig alltför mycket, rykte det till rätt kraftigt, allt var klart på mindre än en halv meter. Boja kom utspringandes och la växelspaken i neutralläge och ett väldans rökmoln som doftade himmelskt gott for som ett korsdrag genom hytten. Det syntes lång väg att han var glad. Hans expriment att låta en lillpojke hjälpa till med starten, hade lyckats. Det kunde ju ha tagit vilken vändning som helst. Trots att han var känd som synnerligen ekonomisk person fick jag en hel tvåkrona, vilket var väldans mycket pengar för en unge som hade en 2-öres kola som mått på solvens. Det berodde nog på tur att allt gick vägen. Men förmodligen visste han att en Scania 4-a med ihoptjälad bakaxel inte rullade värst lång bit av sig själv på plan mark.Och själv hade han ju sin bil 3 meter framför. Är det nån som undrar varför man blev intresserad av lastbilar. Kanske var det den händelsen, vad vet jag? som var avgörande.

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 02 mar 2009, 22:21
av Thomas Almen
Gösta skrev:Hej! Lastbilen som det visats bilder på var tidigare timmerbil,ägaren Boja använde även parkälkar för att det var svårt att skaffa gummi. Har ett minne från Boja. En kall Vinterdag kom Boja på mitt jullov 1959 och undrade om jag kunde köra lastbil, var 11år så det blev ett nej till svar. Vi åkte iväg till skogen, Där stod två lastbilar den ena gick på tomgång och den andra verkade frostig, det stod en 2 kilos kaffeburk med brinnande rödsprit i på en kubbe under motorn, den bilen användes som lastare. Ja du ska inte köra den, du ska bara göra som jag säger då blir det bra. Kom här får du se. Den är koppling! Du kan stå och hålla i ratten, vi ska bara köra 2 meter. När du hör att motorn startar trycker du ner kopplingen, Ja det var det hela. Han hade redan kopplat för, och innan jag hann gruva mig alltför mycket, rykte det till rätt kraftigt, allt var klart på mindre än en halv meter. Boja kom utspringandes och la växelspaken i neutralläge och ett väldans rökmoln som doftade himmelskt gott for som ett korsdrag genom hytten. Det syntes lång väg att han var glad. Hans expriment att låta en lillpojke hjälpa till med starten, hade lyckats. Det kunde ju ha tagit vilken vändning som helst. Trots att han var känd som synnerligen ekonomisk person fick jag en hel tvåkrona, vilket var väldans mycket pengar för en unge som hade en 2-öres kola som mått på solvens. Det berodde nog på tur att allt gick vägen. Men förmodligen visste han att en Scania 4-a med ihoptjälad bakaxel inte rullade värst lång bit av sig själv på plan mark.Och själv hade han ju sin bil 3 meter framför. Är det nån som undrar varför man blev intresserad av lastbilar. Kanske var det den händelsen, vad vet jag? som var avgörande.
Vart hände detta?.

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 03 mar 2009, 18:54
av Lars-Gunnar
Åkarns Kalle skrev:Å dent kortet har jag någonstans men jag visste inte att det var en LV 127 det var längesen jag såg kortet.
Jo min far har sett bilen på Svartviksdagarna dit vi var då jag var liten
så då måste jag sett den också men jag minns bara att jag fick åka med tåg som som drogs av ånglok
veteranlastbilsintresset var inte lika stark då men ökade kraftigt strax efteråt

Jag vet inte om någon Holmstedt men det går att ta reda på
boken låter intressant den måste jag läsa
stort tack

Mvh Åkarns Kalle


Ja, Njurunda ligger ju 8-9 km söder om Sundsvall där jag bor. Svartviksdagarna har jag hört talas om men alldrig bevistat. I Svartvik har OKB (OstKustBanans vänner) sina rälsfordon och mötesplats för arbetskvällar på vagnar och lok. Kanske dags att göra ett besök i år.

Lars-Gunnar :)

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 03 mar 2009, 19:12
av Gösta
Hej Tomas! Det hände i en skogsby som heter Stensjö 9,5 mil väster om sundsvall. Boja var en typisk en-bilsåkare som körde,massav. i alla fall då åt SCA. Du som hade frågor om lastbilen, Ring till Bo och prata med honom. Det skulle han tycka bara vara trevligt. Det är dessutom en tjuvens prick, det kan jag intyga .

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 03 mar 2009, 21:43
av Per Thomson
Härlig historia Gösta, tack :D

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 04 mar 2009, 20:31
av arnfinn
Istemmer :D

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 04 mar 2009, 21:24
av Åkarns Kalle
En trevlig Historia Gösta Boja och Bo är det samma person ?
vad heter han mer ? och hur får jag kontakt med honom ?

Mvh Kalle

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 05 mar 2009, 00:07
av Gösta
Bo Holmstedt hittar du på eniro mm mm ( källåsen ) Sundsvall

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 05 mar 2009, 00:22
av Åkarns Kalle
Tack för info.

Re: Volvo LV 127

InläggPostat: 10 jan 2013, 23:05
av S-V L44
Jag fick en lång lista från Transportstyrelsen idag som innehöll samtliga i Sverige registrerade tunga lastbilar tillverkade 1950 eller tidigare.
Jag återkommer till denna lista i en helt annan tråd.
Men tyvärr uppmärksammade jag att denna Volvo LV127 nu var avregistrerad.
Jag minns att bilen var till salu på Blocket tidsmässigt ungefär strax efter vi behandlade bilen i den här tråden, men jag kan inte tänka mig att den skrotats utan den har nog blivit exporterad, därav avregistreringen.
Är det någon som känner till bilens nuvarande öde, vart den tagit vägen?

// Kjell N