Volvo LV 127

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo LV 127

Inläggav Åkarns Kalle » 21 dec 2008, 20:02

Hej är det någon som har en bild av en Volvo LV 127 ?
skulle vara roligt att se en sån bil då jag fått veta att mormors bror haft en sådan i åkeriet 1945

Mvh Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Volvo LV 127

Inläggav S-V L44 » 21 dec 2008, 22:56

Det verkar finnas rätt många (åtminstone minst ett tio-tal) LV127:or runt om i landet. Om man räknar in alla 120-modeller så finns det naturligtvis betydligt fler.
Här är ett par bilder på en av LV127:orna i alla fall, ett vykort samt en omslagsbild från en mycket intressant bok som rekommenderas varmt.
Denna bil finns väl i din närhet, så du kanske rent av kan åka och titta på den "live".

Volvo LV127 DT - 1939 - Y4897 - Holmstedts Åkeri - Njurunda - 01.JPG
Volvo LV127 DT - 1939 - Y4897 - Holmstedts Åkeri - Njurunda - 01.JPG (36.28 KiB) Visad 33483 gånger


Volvo LV127 DT - 1939 - Y4897 - Holmstedts Åkeri - Njurunda - 03.JPG
Volvo LV127 DT - 1939 - Y4897 - Holmstedts Åkeri - Njurunda - 03.JPG (25.2 KiB) Visad 33480 gånger


// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo LV 127

Inläggav Anders » 21 dec 2008, 23:12

Det verkar som att just LV127 är den vanligaste av de bevarade rundnosarna.
Men det kanske var den mest tillverkade?
Har försökt att få klarhet i detta, men Volvos litteratur klumpar ju ihop bilarna rätt bra, så det är svårt att bilda sig en uppfattning där.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo LV 127

Inläggav Åkarns Kalle » 21 dec 2008, 23:35

Å dent kortet har jag någonstans men jag visste inte att det var en LV 127 det var längesen jag såg kortet.
Jo min far har sett bilen på Svartviksdagarna dit vi var då jag var liten
så då måste jag sett den också men jag minns bara att jag fick åka med tåg som som drogs av ånglok
veteranlastbilsintresset var inte lika stark då men ökade kraftigt strax efteråt

Jag vet inte om någon Holmstedt men det går att ta reda på
boken låter intressant den måste jag läsa
stort tack

Mvh Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Volvo LV 127

Inläggav flak » 15 jan 2009, 13:12

Tillverkningsantalet för modell 127 kan jag inte hjälpa till med trots min gamla Volvolista på som sträcker sig från LV40 till LV293 LF.

Där står inget tillverkningsantal men väl detta angående modellen 127

LV 127 totalvikt 6550 hjulbas 4100 tillverkningsår 1939-49
LV 127 S 6850 4100
LV 127 T 7150 4100
Motoralternativ
FC 90
FCH
FDH

Modellserien från LV 125 fram till LV 133 tillverkades mellan 39-49
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Volvo LV 127

Inläggav Gösta » 02 mar 2009, 21:17

Hej! Lastbilen som det visats bilder på var tidigare timmerbil,ägaren Boja använde även parkälkar för att det var svårt att skaffa gummi. Har ett minne från Boja. En kall Vinterdag kom Boja på mitt jullov 1959 och undrade om jag kunde köra lastbil, var 11år så det blev ett nej till svar. Vi åkte iväg till skogen, Där stod två lastbilar den ena gick på tomgång och den andra verkade frostig, det stod en 2 kilos kaffeburk med brinnande rödsprit i på en kubbe under motorn, den bilen användes som lastare. Ja du ska inte köra den, du ska bara göra som jag säger då blir det bra. Kom här får du se. Den är koppling! Du kan stå och hålla i ratten, vi ska bara köra 2 meter. När du hör att motorn startar trycker du ner kopplingen, Ja det var det hela. Han hade redan kopplat för, och innan jag hann gruva mig alltför mycket, rykte det till rätt kraftigt, allt var klart på mindre än en halv meter. Boja kom utspringandes och la växelspaken i neutralläge och ett väldans rökmoln som doftade himmelskt gott for som ett korsdrag genom hytten. Det syntes lång väg att han var glad. Hans expriment att låta en lillpojke hjälpa till med starten, hade lyckats. Det kunde ju ha tagit vilken vändning som helst. Trots att han var känd som synnerligen ekonomisk person fick jag en hel tvåkrona, vilket var väldans mycket pengar för en unge som hade en 2-öres kola som mått på solvens. Det berodde nog på tur att allt gick vägen. Men förmodligen visste han att en Scania 4-a med ihoptjälad bakaxel inte rullade värst lång bit av sig själv på plan mark.Och själv hade han ju sin bil 3 meter framför. Är det nån som undrar varför man blev intresserad av lastbilar. Kanske var det den händelsen, vad vet jag? som var avgörande.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Volvo LV 127

Inläggav Thomas Almen » 02 mar 2009, 22:21

Gösta skrev:Hej! Lastbilen som det visats bilder på var tidigare timmerbil,ägaren Boja använde även parkälkar för att det var svårt att skaffa gummi. Har ett minne från Boja. En kall Vinterdag kom Boja på mitt jullov 1959 och undrade om jag kunde köra lastbil, var 11år så det blev ett nej till svar. Vi åkte iväg till skogen, Där stod två lastbilar den ena gick på tomgång och den andra verkade frostig, det stod en 2 kilos kaffeburk med brinnande rödsprit i på en kubbe under motorn, den bilen användes som lastare. Ja du ska inte köra den, du ska bara göra som jag säger då blir det bra. Kom här får du se. Den är koppling! Du kan stå och hålla i ratten, vi ska bara köra 2 meter. När du hör att motorn startar trycker du ner kopplingen, Ja det var det hela. Han hade redan kopplat för, och innan jag hann gruva mig alltför mycket, rykte det till rätt kraftigt, allt var klart på mindre än en halv meter. Boja kom utspringandes och la växelspaken i neutralläge och ett väldans rökmoln som doftade himmelskt gott for som ett korsdrag genom hytten. Det syntes lång väg att han var glad. Hans expriment att låta en lillpojke hjälpa till med starten, hade lyckats. Det kunde ju ha tagit vilken vändning som helst. Trots att han var känd som synnerligen ekonomisk person fick jag en hel tvåkrona, vilket var väldans mycket pengar för en unge som hade en 2-öres kola som mått på solvens. Det berodde nog på tur att allt gick vägen. Men förmodligen visste han att en Scania 4-a med ihoptjälad bakaxel inte rullade värst lång bit av sig själv på plan mark.Och själv hade han ju sin bil 3 meter framför. Är det nån som undrar varför man blev intresserad av lastbilar. Kanske var det den händelsen, vad vet jag? som var avgörande.
Vart hände detta?.
Thomas Almen
 

Re: Volvo LV 127

Inläggav Lars-Gunnar » 03 mar 2009, 18:54

Åkarns Kalle skrev:Å dent kortet har jag någonstans men jag visste inte att det var en LV 127 det var längesen jag såg kortet.
Jo min far har sett bilen på Svartviksdagarna dit vi var då jag var liten
så då måste jag sett den också men jag minns bara att jag fick åka med tåg som som drogs av ånglok
veteranlastbilsintresset var inte lika stark då men ökade kraftigt strax efteråt

Jag vet inte om någon Holmstedt men det går att ta reda på
boken låter intressant den måste jag läsa
stort tack

Mvh Åkarns Kalle


Ja, Njurunda ligger ju 8-9 km söder om Sundsvall där jag bor. Svartviksdagarna har jag hört talas om men alldrig bevistat. I Svartvik har OKB (OstKustBanans vänner) sina rälsfordon och mötesplats för arbetskvällar på vagnar och lok. Kanske dags att göra ett besök i år.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo LV 127

Inläggav Gösta » 03 mar 2009, 19:12

Hej Tomas! Det hände i en skogsby som heter Stensjö 9,5 mil väster om sundsvall. Boja var en typisk en-bilsåkare som körde,massav. i alla fall då åt SCA. Du som hade frågor om lastbilen, Ring till Bo och prata med honom. Det skulle han tycka bara vara trevligt. Det är dessutom en tjuvens prick, det kan jag intyga .
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Volvo LV 127

Inläggav Per Thomson » 03 mar 2009, 21:43

Härlig historia Gösta, tack :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo LV 127

Inläggav arnfinn » 04 mar 2009, 20:31

Istemmer :D
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Volvo LV 127

Inläggav Åkarns Kalle » 04 mar 2009, 21:24

En trevlig Historia Gösta Boja och Bo är det samma person ?
vad heter han mer ? och hur får jag kontakt med honom ?

Mvh Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Volvo LV 127

Inläggav Gösta » 05 mar 2009, 00:07

Bo Holmstedt hittar du på eniro mm mm ( källåsen ) Sundsvall
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Volvo LV 127

Inläggav Åkarns Kalle » 05 mar 2009, 00:22

Tack för info.
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Volvo LV 127

Inläggav S-V L44 » 10 jan 2013, 23:05

Jag fick en lång lista från Transportstyrelsen idag som innehöll samtliga i Sverige registrerade tunga lastbilar tillverkade 1950 eller tidigare.
Jag återkommer till denna lista i en helt annan tråd.
Men tyvärr uppmärksammade jag att denna Volvo LV127 nu var avregistrerad.
Jag minns att bilen var till salu på Blocket tidsmässigt ungefär strax efter vi behandlade bilen i den här tråden, men jag kan inte tänka mig att den skrotats utan den har nog blivit exporterad, därav avregistreringen.
Är det någon som känner till bilens nuvarande öde, vart den tagit vägen?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster