Sida 1 av 1

G län

InläggPostat: 28 jul 2022, 08:43
av Per Thomson
Fick några fotostatkopierade bilder från en person i trakten av Eringsboda i Kronobergs län.
Här kommer en första.

2022-07-28-0001.jpg
2022-07-28-0001.jpg (265.57 KiB) Visad 3632 gånger

Invid bilden finns texten Ingvald Antonsson fr Kalmar.

Re: G län

InläggPostat: 30 jul 2022, 21:07
av Kjell T
Mycket fin bild och chauffören ser nöjd ut.

Re: G län

InläggPostat: 31 jul 2022, 06:55
av Anders Ason
Ett landsvägsskepp med mast! Mina värstingar när jag var liten och högsta masten vann. Inte heller helt ovanligt att gengaspannan satt kvar (men användes inte) och boggin lyftes bakifrån med vev och spärrhjul. Farsans Volvo hade boggi från början men kortades av då gengasen inte funkade så bra med så tunga lass. Såg aldrig den bilen i det skicket (före min tid) men den kom därför att ligga på andra plats. Många hjul skulle det vara. Det här var i slutet av 40-talet och nästan alla spår från kriget fanns kvar i samhället.

Mycket trevlig bild på ett fordon som var vanligt för länge sedan.

Re: G län

InläggPostat: 01 aug 2022, 00:29
av S-V L44
Bilen på bilden är en bil ur Volvo LV150-serien som tillverkades åren 1946-1949.
Att det är en LV150 ser man dels på den lilla "Diesel"-skylten under Volvomärket i nosen, och dels på antalet hjulbultar.

// Kjell N

Re: G län

InläggPostat: 02 aug 2022, 17:12
av Per Thomson
Den typen av kran var vikbar framåt. Det var nog ett måste vid den tiden då det fanns många låga järnvägsundergångar. Den kanske inte var helt effektiv eftersom det blev konkurrens med den hydrauliska HIAB 190 kranen trots att denna inte hade någon lin-vinsch. I och med hydraulikens intåg introducerade HIAB snart 'elefanten', mitten eller slutet 1950 -talet. Först Industrielefanten som för skogsbruk försågs med en förlängning samt en hydraulisk grip. Sedan Skogselefanten redan kring 1960.