G län

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

G län

Inläggav Per Thomson » 28 jul 2022, 08:43

Fick några fotostatkopierade bilder från en person i trakten av Eringsboda i Kronobergs län.
Här kommer en första.

2022-07-28-0001.jpg
2022-07-28-0001.jpg (265.57 KiB) Visad 3574 gånger

Invid bilden finns texten Ingvald Antonsson fr Kalmar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: G län

Inläggav Kjell T » 30 jul 2022, 21:07

Mycket fin bild och chauffören ser nöjd ut.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: G län

Inläggav Anders Ason » 31 jul 2022, 06:55

Ett landsvägsskepp med mast! Mina värstingar när jag var liten och högsta masten vann. Inte heller helt ovanligt att gengaspannan satt kvar (men användes inte) och boggin lyftes bakifrån med vev och spärrhjul. Farsans Volvo hade boggi från början men kortades av då gengasen inte funkade så bra med så tunga lass. Såg aldrig den bilen i det skicket (före min tid) men den kom därför att ligga på andra plats. Många hjul skulle det vara. Det här var i slutet av 40-talet och nästan alla spår från kriget fanns kvar i samhället.

Mycket trevlig bild på ett fordon som var vanligt för länge sedan.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: G län

Inläggav S-V L44 » 01 aug 2022, 00:29

Bilen på bilden är en bil ur Volvo LV150-serien som tillverkades åren 1946-1949.
Att det är en LV150 ser man dels på den lilla "Diesel"-skylten under Volvomärket i nosen, och dels på antalet hjulbultar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: G län

Inläggav Per Thomson » 02 aug 2022, 17:12

Den typen av kran var vikbar framåt. Det var nog ett måste vid den tiden då det fanns många låga järnvägsundergångar. Den kanske inte var helt effektiv eftersom det blev konkurrens med den hydrauliska HIAB 190 kranen trots att denna inte hade någon lin-vinsch. I och med hydraulikens intåg introducerade HIAB snart 'elefanten', mitten eller slutet 1950 -talet. Först Industrielefanten som för skogsbruk försågs med en förlängning samt en hydraulisk grip. Sedan Skogselefanten redan kring 1960.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron