Sida 1 av 1

Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 06 sep 2020, 13:13
av Anders
I den här filmen om F10/F12 som gjordes i samband med att modellerna fyllde 40 år, så finns det en väldigt kort sekvens som visar en bil med framflyttad framaxel. Jag har hittills inte stött på den i något annat sammanhang.
Är det någon annan som känner till något om den?

G10.jpg
G10.jpg (250.19 KiB) Visad 13535 gånger


Filmen i sig är helt klart sevärd och om du inte har sett den så är det hög tid :)

https://youtu.be/lGbPXdPhzy0

Anders

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 06 sep 2020, 22:10
av Per Thomson
Jag misstänker att den filmsekvensen kommer ifrån Nya Zeeland där man än idag använder s k broformel. Inte helt ovanligt att bilar konfigureras olika beroende till vilka länder de säljs.

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 07 sep 2020, 18:09
av Bo Norvinge
F10/F12 FFA (Framflyttad FramAxel) kom aldrig i produktion, ej ens i Aus/NZ även om de gick egna vägar till Göteborgs förtret. Dessa var enbart prototyper.
De användes i marknadsföringssammanhang också, enligt bild från internet.

Annons.jpg
Annons.jpg (181.68 KiB) Visad 13474 gånger

Notera "1973" i texten.

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 07 sep 2020, 21:30
av Per Thomson
Tack för den informationen! :)

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 17 sep 2020, 11:38
av Anders
Jag fick för mig att det var i Sverige med tanke på att bilen ser vänsterstyrd ut, och miljön "kändes" svensk?
Men intressant att få lära sig något nytt! :)

Per Thomson skrev:Jag misstänker att den filmsekvensen kommer ifrån Nya Zeeland där man än idag använder s k broformel. Inte helt ovanligt att bilar konfigureras olika beroende till vilka länder de säljs.

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 18 sep 2020, 10:14
av peterhummel
Typisk australiensk trailer, utan s.k. gates. Bilen ser högerstyrd för mina ögon och nummerskylten ser ut som en tidstypisk Queensland sådan. Volvos fabrik ligger just där, i en förort till huvudstaden Brisbane. Jag har då aldrig hört talas om just denna modellen, än mindre sett något exemplar. Scania sålde en hel del LK-bilar, men när 112/142-serien kom ser det ut som broregeln lättades. Numera har ju till och med de amerikanska bilarna ett litet överhäng fram.
Lägg märke till röret som sitter under sidoprofilen, i stället för presenningskrokarna som används i Sverige. Vi använder s.k. gates, och inte lämmar. Gates går inte på gångjärn utan sitter med tunga och spår. Sidopresenningarna hakas på toppen av gatesarna och ovanpå lasten går huvudpresenningen. Numera är det mest curtainsiders (gardintrailers tror jag de kallas på svenska) och skåptrailers som gäller, men man ser fortfarande ett och annat ekipage med mästerligt sträckta presenningar

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 18 sep 2020, 21:34
av Per Thomson
peterhummel skrev: Vi använder s.k. gates, och inte lämmar. Gates går inte på gångjärn utan sitter med tunga och spår. Sidopresenningarna hakas på toppen av gatesarna och ovanpå lasten går huvudpresenningen.

Har du någon bild Peter, jag hänger inte riktigt med, men jag skulle väldigt gärna vilja förstå? :?
Var finns tungan och spåret, på vertikala stolpar respektive grindens vertikala sida?
Kan en grind öppnas som en dörr?
Sidopresenningarna, sitter dessa monterade som en förlängning på grindarna och bildar en sidovägg?
Du får göra en demonstrationsvideo 8)

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 20 sep 2020, 08:11
av peterhummel
Nej, de går inte att öppna som en dörr. Tungan är nertill på grinden, och passar i ett spår på toppen av sidoprofilen. Som du ser på bilden finns inga stolpar alls. När man har lastat måste man lyfta upp grinden för hand, och passa in den i spåren. Sidopresenningarna har krokar upptill som passar över grinden och sträcks prydligt nedåt, innan den stora presenningen täcker lasten. Det är jobbigt att lyfta upp grindarna, speciellt om man är kort. Jag tror jag skulle föredra stolpar och lämmar som ni har. Den enda fördelen jag kan se med vårt system är att grindarna är ganska lätta, så det blir mer nyttolast


https://www.truckpaper.com.au/listings/trailers/for-sale/196925393/1983-fruehauf

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 20 sep 2020, 08:22
av Per Thomson
OK, tack för bra länk som gör att även jag fattar! :D

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 20 sep 2020, 10:24
av peterhummel
Man använder fortfarande i stort sett uteslutande grindar på curtainsiders

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 21 sep 2020, 21:30
av Per Thomson
'curtainsiders', är det benämningen på dessa?

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 22 sep 2020, 00:49
av peterhummel
Vad vi benämner Curtainsider är vad ni kallar Gardintrailer. Man använder grindar om det behövs, naturligtvis beroende på lasten

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

InläggPostat: 24 sep 2020, 08:24
av Per Thomson
OK tack! :D