Volvo G10/G12 Prototyp

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav Anders » 06 sep 2020, 13:13

I den här filmen om F10/F12 som gjordes i samband med att modellerna fyllde 40 år, så finns det en väldigt kort sekvens som visar en bil med framflyttad framaxel. Jag har hittills inte stött på den i något annat sammanhang.
Är det någon annan som känner till något om den?

G10.jpg
G10.jpg (250.19 KiB) Visad 5673 gånger


Filmen i sig är helt klart sevärd och om du inte har sett den så är det hög tid :)

https://youtu.be/lGbPXdPhzy0

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2330
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav Per Thomson » 06 sep 2020, 22:10

Jag misstänker att den filmsekvensen kommer ifrån Nya Zeeland där man än idag använder s k broformel. Inte helt ovanligt att bilar konfigureras olika beroende till vilka länder de säljs.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6755
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav Bo Norvinge » 07 sep 2020, 18:09

F10/F12 FFA (Framflyttad FramAxel) kom aldrig i produktion, ej ens i Aus/NZ även om de gick egna vägar till Göteborgs förtret. Dessa var enbart prototyper.
De användes i marknadsföringssammanhang också, enligt bild från internet.

Annons.jpg
Annons.jpg (181.68 KiB) Visad 5612 gånger

Notera "1973" i texten.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav Per Thomson » 07 sep 2020, 21:30

Tack för den informationen! :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6755
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav Anders » 17 sep 2020, 11:38

Jag fick för mig att det var i Sverige med tanke på att bilen ser vänsterstyrd ut, och miljön "kändes" svensk?
Men intressant att få lära sig något nytt! :)

Per Thomson skrev:Jag misstänker att den filmsekvensen kommer ifrån Nya Zeeland där man än idag använder s k broformel. Inte helt ovanligt att bilar konfigureras olika beroende till vilka länder de säljs.
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2330
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav peterhummel » 18 sep 2020, 10:14

Typisk australiensk trailer, utan s.k. gates. Bilen ser högerstyrd för mina ögon och nummerskylten ser ut som en tidstypisk Queensland sådan. Volvos fabrik ligger just där, i en förort till huvudstaden Brisbane. Jag har då aldrig hört talas om just denna modellen, än mindre sett något exemplar. Scania sålde en hel del LK-bilar, men när 112/142-serien kom ser det ut som broregeln lättades. Numera har ju till och med de amerikanska bilarna ett litet överhäng fram.
Lägg märke till röret som sitter under sidoprofilen, i stället för presenningskrokarna som används i Sverige. Vi använder s.k. gates, och inte lämmar. Gates går inte på gångjärn utan sitter med tunga och spår. Sidopresenningarna hakas på toppen av gatesarna och ovanpå lasten går huvudpresenningen. Numera är det mest curtainsiders (gardintrailers tror jag de kallas på svenska) och skåptrailers som gäller, men man ser fortfarande ett och annat ekipage med mästerligt sträckta presenningar
peterhummel
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav Per Thomson » 18 sep 2020, 21:34

peterhummel skrev: Vi använder s.k. gates, och inte lämmar. Gates går inte på gångjärn utan sitter med tunga och spår. Sidopresenningarna hakas på toppen av gatesarna och ovanpå lasten går huvudpresenningen.

Har du någon bild Peter, jag hänger inte riktigt med, men jag skulle väldigt gärna vilja förstå? :?
Var finns tungan och spåret, på vertikala stolpar respektive grindens vertikala sida?
Kan en grind öppnas som en dörr?
Sidopresenningarna, sitter dessa monterade som en förlängning på grindarna och bildar en sidovägg?
Du får göra en demonstrationsvideo 8)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6755
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav peterhummel » 20 sep 2020, 08:11

Nej, de går inte att öppna som en dörr. Tungan är nertill på grinden, och passar i ett spår på toppen av sidoprofilen. Som du ser på bilden finns inga stolpar alls. När man har lastat måste man lyfta upp grinden för hand, och passa in den i spåren. Sidopresenningarna har krokar upptill som passar över grinden och sträcks prydligt nedåt, innan den stora presenningen täcker lasten. Det är jobbigt att lyfta upp grindarna, speciellt om man är kort. Jag tror jag skulle föredra stolpar och lämmar som ni har. Den enda fördelen jag kan se med vårt system är att grindarna är ganska lätta, så det blir mer nyttolast


https://www.truckpaper.com.au/listings/trailers/for-sale/196925393/1983-fruehauf
peterhummel
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav Per Thomson » 20 sep 2020, 08:22

OK, tack för bra länk som gör att även jag fattar! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6755
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav peterhummel » 20 sep 2020, 10:24

Man använder fortfarande i stort sett uteslutande grindar på curtainsiders
peterhummel
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav Per Thomson » 21 sep 2020, 21:30

'curtainsiders', är det benämningen på dessa?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6755
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav peterhummel » 22 sep 2020, 00:49

Vad vi benämner Curtainsider är vad ni kallar Gardintrailer. Man använder grindar om det behövs, naturligtvis beroende på lasten
peterhummel
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Volvo G10/G12 Prototyp

Inläggav Per Thomson » 24 sep 2020, 08:24

OK tack! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6755
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster