Sida 1 av 2

Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 09 aug 2020, 17:00
av mats-oh
Ännu ett fantastiskt artikel av Bo Norvinge.
Handlar om Volvo lastbilar från 1970 och lite framåt.
Tittar lite närmare på stora bilden på sidorna 56-57.
Två härliga 88:or och en 89:a.
Svårt att se men samtliga verkar ha korthyttar.
FB88:an till vänster verkar synnerligen vällastad Ser riktigt nertryckt i fjädringen.
Mittenbilen kan vara en G88:a som dessutom verkar sakna frontlucka under grillen eller att den är framfälld.
Den har också släpskyltar som verkar fästade i instegshandtagen.
F89:an är också riktigt grann.
F88an verkar ha ett M nummer (tror jag) , G88an ett W nummer (tror jag) och 89an kan jag inte se.
En helt underbar trio är det i alla fall.
Dessutom verkar det skymta fram en Bedford TK alldeles till höger om huvudobjektet på bilden.
Ser ut som Transport AB Framåt lackering , men skymtar jag att det sitter en kran monterad?
Som sagt kanonbilder och kanontext. Tack Bosse
Med vänlig hälsning Mats

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 10 aug 2020, 08:39
av Bo Norvinge
Tack för uppskattningen!
Bilden från Gullbergsvassområdet har jag inte sett innan jag hittade den på Volvo. Mycket trevlig bild kan jag hålla med om.
Bedforden som synd bredvid Stora Åkeriets Snabbe/Trygge är troligen Framåts. Synd att den inte syns bättre men Volvo ville nog inte ha med den på bild.

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 10 aug 2020, 17:34
av mats-oh
Hehe Dom försökte nog undvika Bedforden så gott gick. :D
Det är alltid roligt att se tex Volvos och Scanias bilder från 60 -70 tal ja också delar av 80-talet som ofta är tagna på riktiga åkeribilar i autentiska miljöer.
Senare broschyrer är ju väldigt slätstrukna typ anonym 4*2 dragare med anonym trailer på bro eller liknande. Boring!!

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 10 aug 2020, 21:38
av Bo Norvinge
Har man tur så kan man med förstoringsglas se den där bilen på bron, eller på serpentinvägen långt nere i hörnet på bilden.
Men vacker miljö är det ju. :roll:

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 14 aug 2020, 18:05
av mats-oh
Ja visst är det fint , jag glömde ju att nämna serpentinvägarna :D :D
Tungdivisionen på GLC blev väl bara något senare Tartoon (obs kan vara felstavat)
Hur gick det till? Eller är jag ute och cyklar?
Om man tittar lite närmare på GLC F89an i samma repotage . Det ser nästan ut som den har 88ans navreduktion på bakaxlarna.
Kan det vara en förseriebil eller en dekal och grill modifierad 88.
Eller så är mina gamla ögon dåliga :oops: :oops:

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 14 aug 2020, 19:57
av Bo Norvinge
Inget fel på ögonen där. Det är den typen som satt på 88.
Prototyp bör det inte vara. Handtagen under rutan säger efter 1973.
Reagerade också på detta men herr Google visade flera exempel på 89:or med dessa axlar. Tycker att båda alternativen skulle ha funnits.
Just den åkaren hade i alla fall ytterligare en med sådana axlar i kombination med bred grill. Dessutom sitter det sådana axlar på F1233:an bakom.

BoMattssonsF1233_del.jpg
BoMattssonsF1233_del.jpg (207.02 KiB) Visad 15891 gånger

Tycker allt det ser ut som F89:ans större bultmönstret på framaxeln.
Inte insatt i axlarna så kommentarer om detta är önskvärt så det kan redas ut.

BoMattssonsF89_del.jpg
BoMattssonsF89_del.jpg (163.66 KiB) Visad 15891 gånger

GLC tillsammans med Kungälvs LBC bildade Tarton 1985.

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 14 aug 2020, 20:23
av Bo Norvinge
mats-oh skrev:… F88an verkar ha ett M nummer (tror jag) , G88an ett W nummer (tror jag) och 89an kan jag inte se.

H-nummer. H8862 och W8370.

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 15 aug 2020, 18:56
av mats-oh
Ja nu ser jag F12an har ju också samma navreduktion.
Från 1975 hade väl iofs 88orna samma större bultmönster som 89orna men jag ser bevisen . det fanns både 89or och F12or med "lilla" navreduktionen
Var kanske ett val kunden kunde göra.
Det är jäkligt härliga bilar på alla bilderna skulle gärna provkört alla.

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 18 aug 2020, 11:34
av lokförare
tungdragarna av av nyare modell med navreduktion motsvarande 88:an
styrdes av hur högt boggitryck bilen var avsedd för
jag kommer inte ihåg hur högt boggitrycket fick vara på bilar med de mindre reduktionerna
åkare som behövde bil för ännu tyngre transporter fick bilar 89:ans respektive 12:ans bakaxlar
jag var på kockums varv i Malmö
där fanns 2stycken NB88:or med tandemdrift och navreduktion
det enda som skilde dem var att en var utrustad med turbinkoppling
och den andra satt vanlig koppling som vilken bil som helst
jag pratade med han som körde den med vanlig koppling
med den bilen kunde han dra fartygsdelar upp till 175 ton
den andra kunde dra ännu större tyngd
detta var på slät mark

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 18 aug 2020, 18:58
av mats-oh
Ja det fanns också 88 or med Converter "koppling". Finns riktigt fina Youtube klipp på dessa varvsbilar som drar fartygsdelar.
En annan lustig detalj om huvud motivet på bilden i Klassiska Lastbilar.
G89 an är mycket ovanligt lackerad.
ASG färger på hytten och ASG skylt.
Sen allt under dörrarna svart , vit frontlucka och kofångare och silverfärgade fälgar.
Jag har ju själv kört på ASG och har aldrig sett denna färgsättning.
Och det fanns många olika tex Alfred Anderssons röda bilar men denna känner jag inte igen.

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 18 aug 2020, 19:45
av Bo Norvinge
Koppfeldts gröna med svart underdel fanns också.
Tyvärr vet jag inte vem som hade G89:an. Den var ju falskskyltad vilket inte var ovanligt på bilar i Volvos marknadsföring. Det var ju under en tid innan MLBxxx. Mest tydligt är alla Volvolastbilar med OA-nummer. Det fanns inte på lastbilarna.

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 19 aug 2020, 18:09
av mats-oh
Aha jaså fanns inte OA på lastbilar.
Man ser också i tex Volvos Broschyrer att många bilar har samma reg nummer efter det då blev MLB tre kryss på rad alltså dom nya skyltarna som kom 1972 - 73.
Tex ser man det på transportdagarna 1973 som jag har bilder från där väldigt många lastbilar har samma reg allt från F82or till F89 or.
Sen jag har ju sett bilder där man har ASG färger med röd ram och fälgar kommer inte ihåg vilket åkeri nu men Malte la ut en sån bild i Tunga Magasinet.
Scania 110 a om jag inte minns fel men orkar inte kolla upp det nu :D

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 19 aug 2020, 21:31
av Bo Norvinge
MLB i olika sifferkombinationer är nog ett rätt så sent påfund. Ett slags fejknummer likt telefonnumret 555- i amerikanska filmer.

7bc735d8-e7a3-4595-b6d8-60354ed0379c.jpg
7bc735d8-e7a3-4595-b6d8-60354ed0379c.jpg (156.57 KiB) Visad 15666 gånger

I vissa fall lånade de skyltar.
I nummer 5 skrev jag om Lennart Lönn som för Volvo lastade upp en F89 i Göteborg och åkte upp till Kiruna där ekipaget skulle fotograferas. BD-skylten fick de låna från någon åkare i trakten.

KlassiskaLastbilar_5-2020_Lennart Lonn.JPG
KlassiskaLastbilar_5-2020_Lennart Lonn.JPG (91.66 KiB) Visad 15666 gånger

Beträffande ASG-bilar med röd ram var det inte så ovanligt. Flera åkerier, speciellt i området där Malte höll/håller till (Västmanland) hade denna kombination. SWB-bilarna som exempel.
Andra åkerier längre från Hallstahammar som Arne Andersson i Motala (KLR 3-2010) hade det. Undrar om inte Ivan Johnssons i Kareby (Kungälv) hade det ett tag också.

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 20 aug 2020, 18:06
av mats-oh
Jo så var det ju .
Fanns ett känt ROX nr på Volvos personbilar tex.
Ett annat på Volvo lastbilar är tex AXE numret

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

InläggPostat: 20 aug 2020, 18:29
av mats-oh
EDC var nog också ett lastbilsnummmer.
Angående Volvos transportbilsdagar 1973 så har jag bilder och som ni vet här älskar jag N7 - 12 modellerna.