Klassiska lastbilar nr6 2020

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

Inläggav Malte. E » 20 aug 2020, 21:15

Om färger, några minnesglimtar,
men mycket långt bort från Volvo historik.

Under 1940-talets senare del köpte åkare Adolf Persson en treaxlig Scania-Vabis av "snedkylar"-typ. men med den följde trafikrättigheter,
han blev alltså "laglig" åkare. Bilen hade gått i Finland under krigsåren. Har känslan att det är den bilen som är fotad på sidan 62 i den senare
boken om Petsamotrafiken. På bilden ser den mörkare ut än den så vanliga Scania-standardgrå. Kanske var bilen grön redan under denna epok.

I vilket fall som helst, Adolf lät rusta upp bilen och målade den grön med röd ram och röda fälgar. Det var ett verkligt nöje att betrakta den ,
tyckte jag som utomstående betraktare.
Men 1950 köpte han en ny LS65, den var målad likadant som föregångaren, men nyförvärvet hade kylarmaskering, som även den målades röd.
Den tyckte jag som 17-18åring var den vackraste lastbil som existerade.

"En bra bil, men bromsarna är skit, det har de alltid varit på Scania, var ägarens kommentar.
Nästa år köpte han en ny LS65. Den var lackerad likadant som föregångaren, men Scania hade kommit med en ny förnämlig växellåda och en ny
överlägsen bromsservo, Bendix dubbelkolv. Allt ,nästan, var perfekt.
Samma år köpte Bror, "smen" Olsson en likadan LS65. I samma färg, han körde linjen Karlstad-Västerås.
Därefter följde för Adolfs del två Regenter, båda målade i samma färgsättning. men sedan var glädjen slut. Nästa bil, en LS7550, med nu pockade
ASG på att den skulle vara renlärigt gul och blå, så blev det.
Men nästa bil, en LS7550S, fick förutom gult och blått en röd ram, röda fälgar och röd kylarmaskering, eller kylargaller om man så vill.
Många tog efter det här med röd ram och rött galler. Vad höjdarna på ASG tyckte, vet jag inte. Arne Svanström i Hallstahammar köpte en LS75
med rött enligt samma mönster. Den gick Västerås-Hälsingborg. Roland Wickman en likadan, gick Västerås-Danmark.
Det stämmer som Bosse skriver att Ivan Jonsson i Kungälv köpte en LBS76 med röd ram och röda hjul, men ingen röd maskering, av självklara
orsaker.
Detta var lite funderingar om lastbilsfärger.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

Inläggav 30Fredrik » 21 aug 2020, 13:24

Härligt Malte! Då förstår du varför jag har lackat min Scania LS110a med röd ram och röd kylarmaskering allt i det berömda åkeriet BROBERG o Söners färger. Även vår gemensamme bekante Arne Larsson hade samma färger på sin Scania L110a dragare, dock ASGs färger på hytten, när han bytte bort den olyckssaliga Volvo F88 han köpte efter sin första Scania L75a. Ja,Ja har alltid gillat den färgsättningen som den gode Adolf Persson hade därför vet jag att det var Arne Larsson som fick Brobergs att lacka bilarna efter det färgmönstret, Arne jobbade ju i många år åt Brobergs och körde Göteborgslinjen innan han blev egen åkare! Malte, Du skulle bara vet vilka historier jag har fått höra om Adolf Persson genom Arne! Är det sant att Adolf alltid gick omkring i sandaler sommar som vinter?? MVH, 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

Inläggav mats-oh » 21 aug 2020, 17:41

Och vill ställa frågan igen om Malte kört någon Volvolastbil.
Och vad du tyckte om upplevelsen. :D :twisted: :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

Inläggav Malte. E » 24 aug 2020, 08:55

Svar till 30 Fredrik.
Nja, Adolf gick oftast i sandaler utan strumpor sommartid. Och någon gång kom han väl slafsande
i sandaler även i snö ägde han faktiskt lågskor men de var några tydligen specialsydda historier i
jätteformat. Men han brukade aldrig som vi andra använda läderstövlar i vinter och snö.
Måste citera Adolfs åkarkollega Artur Alveheim, som ämnade besöka Adolf i något ärende. Jag
beskrev hur han skulle köra för att komma till Mellanvägen 20 i Sävedalen där Adolf bodde.
Artur var först tveksam om det var rätt villa, "Men när jag kom in i hallen och såg ett par sjujävla
stora skor på golvet förstod jag att jag kommit rätt"!

Och till Mats-oh.
Skrev i går ett svar till dig med repliker och svar om mina äventyr med Volvo.
Men gjorde en felmanöver med datorn och förstörde alltihop. Få se om jag
minns och orkar upprepa det.
Så är det att vara 85 plus.
Malte
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

Inläggav mats-oh » 25 aug 2020, 18:09

Ja jag förstår åldern tar ut sin rätt :lol: :lol:
Men jag förstår att jag kanske varit lite puschig angående din medverkan .
Men det är bara så att jag sällan läst något så bra som Maltes memoarer och maltes funderingar och tankar om olika tekniska lösningar.
Du ska bara veta hur många gånger jag läst dom här Tunga magasinet
och blir ständigt lika glad och fascinerad av det .

Men finns det nån F88a eller 89a eller nån annan Volvo :lol:

Jag har ju läst om LBSF 111a
men hur är det med 140 orna?

Har nog sett att du skrivit om Adolfs sista bil men var det för modell kommer jag inte ihåg och körde du på något mer ASG åkeri efter det.
Jag är ju själv född och uppvuxen i Göteborg trots jag numera bor i Skåne.
Därför extra roligt roligt att läsa om Tunnelbacken , Jonseredsbacken och andra Göteborgsrelaterade händelser men även Kafferosteriet och Ica Hacons trevliga anställda.

Ica Hacon fanns också i Göteborg och som sagt dess "trevliga " anställda.
Fanns även ICA frukt och grönt på Partihallarna i Götet som jag kört för genom GLC .
Var en mycket magsur gubbe där som hade hand om oss "lejdåkare" på GLC och det kvittade hur snabbt man körde så hade det tagit tre ggr så lång tid som det borde. Enligt honom :evil:
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

Inläggav Malte. E » 03 sep 2020, 15:20

Mats-oh,, Har frågat två gånger om jag kört Volvo och efterlyser kommentarer.
Men först av allt vill jag tacka för de berömmande orden.
Tja,, eftersom Volvo är vårt vanligaste lastbilsmärke så har jag inte kunnat undgå dem även när jag försökt.
(Förr var det Chevrolet och Ford som innehade den positionen.) Det har blivit en hel del Volvo av olika typer
och åldrar. Ska man börja med de äldsta så har det varit rundnosar med både diesel och någon bensin, den senare betraktar jag som en ointressant nolla. Någon hesselman har jag aldrig kört, men det kanske hade varit
en intressant upplevelse, om än inte positiv, gissningsvis. Dieselrundnosarna tyckte jag var riktiga drögar. Men
det fanns en bland dem, en treaxlig som var förbluffande lättstyrd, som en servo faktiskt, men å andra sidan fick
man veva en förfärlig massa varv på ratten. Motorstyrkan imponerade inte alls. Någon långnos har jag aldrig kört.
Många tycks gilla F88, som jag betraktade som kräkmedel. Minns en tidig morgon när jag ville kolla en detalj och
dumt nog släppte låsen till hytten, denna hoppade upp nästan en kvarts meter. sedan gick den inte att få ner igen.
Räddningen kom i form av en morgontidig grusbilschaufför. När vi hängde oss en på var sida om hytten och gungade
fick vi till sist ner den i låsläge. Annars hade jag väl fått anlita verkstad. Jag sade min mening om händelsen, han tittade fundersamt på mig och sade: "Du måtte inte alls gilla Volvo du inte". Själv åkte han i en N12.
En dag i G89 satte inga speciella spår, det gick väl bra tyckte jag.
F10, förutom att jag satt och frös om benen vantrivdes jag allmänt och starkt. Men F12 var en bra bil. En eller
två dagar körde jag FH 16, motorns råstyrka var imponerande, i övrigt inget märkvärdigt.
Ja det var ett starkt koncentrerat svar på Mats undring.
Slutligen frågan om Scania LBS140. Det hade mitt fulla gillande utom en dålig punkt, som den hade gemensam med
110, De äldre typerna hade ett eländigt spakläge för backväxeln. Det var i längden ytterst tröttande.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

Inläggav parek. » 03 sep 2020, 21:36

mats-oh skrev:Ännu ett fantastiskt artikel av Bo Norvinge.
Handlar om Volvo lastbilar från 1970 och lite framåt.
Tittar lite närmare på stora bilden på sidorna 56-57.
Två härliga 88:or och en 89:a.
Svårt att se men samtliga verkar ha korthyttar.
FB88:an till vänster verkar synnerligen vällastad Ser riktigt nertryckt i fjädringen.
Mittenbilen kan vara en G88:a som dessutom verkar sakna frontlucka under grillen eller att den är framfälld.
Den har också släpskyltar som verkar fästade i instegshandtagen.
F89:an är också riktigt grann.
F88an verkar ha ett M nummer (tror jag) , G88an ett W nummer (tror jag) och 89an kan jag inte se.
En helt underbar trio är det i alla fall.
Dessutom verkar det skymta fram en Bedford TK alldeles till höger om huvudobjektet på bilden.
Ser ut som Transport AB Framåt lackering , men skymtar jag att det sitter en kran monterad?
Som sagt kanonbilder och kanontext. Tack Bosse
Med vänlig hälsning Mats


Mittenbilen (W8370) tillhörde Janne Myrtin från Falun/Runnvika (Myrtins åkeri). Janne hade linjen Falun-Göteborg, sedemera Borlänge-Göteborg i många år. Runt -98 sålde han och linjen togs då över av Högosta Åkeri från Dala-Järna.
Den högra F89:an är jag 99% säker på tillhörde Kurt "Kurre" Sjödén, också han från Falun. Kurre var chaufför åt Janne M. innan han startade eget åkeri. Hans F89:a var förövrigt den första som såldes i länet (Kopparergs län/Dalarna). Priset för hela ekipaget (23,9 meter långt) var enligt ett tidningsreportage 220.000:-!
Jag har fotografier på dessa bilar, men äger tyvärr inte rättigheterna på dom.
parek.
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 maj 2009, 20:58
Ort: Borlänge

Re: Klassiska lastbilar nr6 2020

Inläggav mats-oh » 06 sep 2020, 16:22

Tack Malte alltså inga större intryck av Volvo läser jag mellan raderna :D :D
Jag har bla kört en korthyttad Volvo F89a som jag tyckte mycket om och en sovhytt plattakad Volvo F10a som jag älskade.
Trots att även jag tycker mycket om Scania.

Tack till Parek som skrev om 88 och 89orna.
Mycket intressant.

MVH Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron