Sida 1 av 1

Volvo F600

InläggPostat: 27 jul 2020, 16:27
av Hassel33
Hej,
Jag har sprungit och köpte en Volvo F610 - en lastväxlare från 1984.
Nu undrar jag vad det är för skillnad på alla F6:or - som F611, 612, 613, 614 osv??
Sedan kommer nästa fråga; Hur svårt är det att byta hytt på en F610?
Jag har tillgång till en likadan hytt från en F610 från 1985 som är helt rostfri (till skillnad från min :evil:)

//George

Re: Volvo F600

InläggPostat: 27 jul 2020, 21:40
av Bo Norvinge
I stora drag ligger skillnaden i totalvikten. Siffrorna anger 10 ton, 11 ton o.s.v.
Det skiljer en del på chassierna. Exakt vad har jag inte i huvudet, men säkert ramtjocklek m.m.
Hjulen är i alla fall större på F613 och F614 (8 bultar) och dessutom ett fotsteg extra. Du har ju 6-bultars fälgar.
Gissar att du även har skivbromsar. Ta hand om dessa. De kräver omsorg.

Byta hytt ska allt gå, men det är i regel mer jobb än vad man tror.

Re: Volvo F600

InläggPostat: 03 aug 2020, 09:05
av StefanM
Nu måste du skoja, det finns inga rostfria hytter till dessa....... :wink:

Re: Volvo F600

InläggPostat: 09 aug 2020, 16:35
av mats-oh
Stämmer som Bo säger att det är totalvikt .
Började med F609 utan turbo som senare blev 610 med turbomotor.
F611 som också var med från början även den utan turbo.
F613 också från starten 1975 med Turbomotor och större hjul.
F614 är jag osäker på om den funnits som svensksåld.
F612 var ju en 613 fast totalvikt på 11990kg pga skatteskäl och slapp väl dessutom färdskrivare.
Men mycket osäker på detta så rätta mig gärna.