Volvo "Synvilla"

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo "Synvilla"

Inläggav S-V L44 » 09 nov 2008, 12:51

Jag såg att denna 1954-års Volvo som kallades "Synvilla" var ute till salu än en gång.
http://www.blocket.se/vi/18988206.htm?ca=23_10_s
Den har nog varit ute på Blocket tre-fyra gånger de senaste åren.

Vilken modell är det?
Det ser ut som en L385, men det är kanske någon annan modell, därav den allmänna benämningen "Synvilla"?
Varför kallas den annars "Synvilla"?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo "Synvilla"

Inläggav Stellan » 09 nov 2008, 13:00

jag har för mig att jag hört något om att den på håll kunde se ut som en Titan, hytten kanske var lite för stor för den modellen?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo "Synvilla"

Inläggav herrstina- » 09 nov 2008, 13:05

När jag var liten pojke hade vi två gamla Volvo bussar från tidigt 50-tal där hemma. Den äldsta, som jag tror var årsmodel
-51 var på 100 hästar, den andra, troligen -53 hade en vidareutvecklad motor som kallades synvilla. Den var på 115 hästar. Jag tror alltså att det är motorn och inte bilen som är synvillan.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo "Synvilla"

Inläggav Anders Ason » 09 nov 2008, 14:45

herrstina- skrev:När jag var liten pojke hade vi två gamla Volvo bussar från tidigt 50-tal där hemma. Den äldsta, som jag tror var årsmodel
-51 var på 100 hästar, den andra, troligen -53 hade en vidareutvecklad motor som kallades synvilla. Den var på 115 hästar. Jag tror alltså att det är motorn och inte bilen som är synvillan.

Stina.


    Japp! Volvo skulle ersätta sin gamla rundnos som funnits länge (för länge?) men haken var motorn och konkurrensen från omgivningen. Torped och huv m m fanns färdigt men inget nytt chassi/motor. Vad göra? Byta kläder på den gamla kroppen så den ser ny ut och ut kommer då den nya Vikingen av 1954 års modell (några kan ha kommit ut -53) men med den gamla motorn. Farsan väntade till 1955 och fick då ut de "riktiga" Vikingen som då hunnit bli färdig och med den fantastiska motoreffekten på 115 hkr. Det var alltså motorn som gav namnet bl a. En sak som jag inte känner till eller mins var om de båda modellerna såg likadan ut inuti, d v s instrumentpanel m m. Ett kännetecken för de båda första årsmodellerna av Vikingen och senare är att de vertikala balkarna i grillen ser olika ut. På -54/-55 är den mittersta balken bredare än de andra och på de senare är det de båda yttersta som är bredare.

    Gå gärna in på tråden "Vikingline" här på forumet där denna bil som enligt Volvo "byggde upp det här landet" avhandlats lite mera.

    viewtopic.php?f=1&t=34

    (en av de mest besökta trådarna).



Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo "Synvilla"

Inläggav flak » 14 dec 2008, 02:06

Här har vi inredningen på en synvilla, bilen grävdes upp ur en spånhög och står numera på en bondgård
Mer info om fordonet kommer..
Grothhytt inredning.jpg
Grothhytt inredning.jpg (34.16 KiB) Visad 9036 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster